Gå til innhold

Fond eller sparekonto?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde fordelt pengene på flere ulike fond.Taiwan, Japan, Korea og USA kanskje. Går det bra i Norge, trenger du ikke pengene likevel :!:

 

Jeg har og en sterk tro på Jernbane aksjer. Det er den eneste investeringen innen "alternativ" energi som er sikker.

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hvor lenge du har tenkt å la de stå der.

Skal du bare spare i noen år så sett dem på bok dersom du ikke er villig til å gamble med dem.

Skal du sette dem i aksjer bør du ha en viss peiling, da markedet svinger ganske opp og ned.

Fond er tryggere enn aksjer, men du bør ha en ganske lang tidshorisont ettersom det kan være store svingninger her og. Dessuten er det bedre å sette inn månedlige beløp enn et engangsbeløp, da er du ikke så sårbar om fondet ditt skulle rase nedover.

Ville også satt penger i flere fond slik at man sprer risikoen.

Jeg har en del penger i fond, men dette er penger jeg sparer til jeg blir gammel og grå, samt til mine barn når de evnt. skal ta utdanning eller etablere seg :thumbup:

Lenke til kommentar
Godt at du begrunner deg Enim2.

 

Når du klikker deg inn på linken til den boka kommer det opp to bøker jeg er fornøyd med.

 

One Up on Wall Street og The Intelligent Investor.

 

Det finnes mange forskjellige teknikker å tjene penger på, men å kjøpe et index fond er egentlig det samme som å gi opp og prøve å slå markedet. Det er bra for de fleste, men det er ingen måte å bli rik på.

 

Dessuten er hele teorien om effisiente markeder feil.

Lenke til kommentar

Jeg setter penga mine på sparekonto og BSU. kommer trolig til å trenge penga i løpet av de neste åra, så tar ingen sjangser. Hvis man ser på indeksen til de fleste fond har de gått betraktelig ned siden jul. I tillegg kommer diverse avgifter og skatt tilknyttet å ha penga i fond. Er ikke noe for meg forløpig.

Lenke til kommentar

Jeg har endel penger i fond, Skagen for tiden. Det er penger jeg ikke har planer om å bruke på noen år, og hittil har de gitt god avkastning. Men om du ser det siste året isolert har det ikke vært så bra med fond, så du bør ikke spare i fond med mindre du har tenkt å la pengene stå inn i noen år. Ingen kan si sikkert hvordan utviklingen blir de nærmeste årene, men jeg er forsiktig optimist.

 

Du kan minske risikoen ved å la endel av beløpet stå på sparekonto, evt. inngå en spareavtale. Muligheten for gevinst (eller tap) øker med økt risiko. Ikke sats så høyt at det går ut over nattesøvnen.

 

Du vil kunne oppnå størst avkastning med enkeltaksjer, men det krever mye større innsikt enn aksjefond. Jeg synes Skagen sine aksjefond gir brukbar avkastning med moderat risiko. Sett deg inn i det og finn en forvaltning du stoler på. Man bør ikke overlate sparepengene til hvem som helst. Ikke hør for mye på mine eller andres råd, og i hvert fall ikke kunderådgiveren i banken. Det er du som må avgjøre hvordan du vil spare.

Lenke til kommentar
Jeg setter penga mine på sparekonto og BSU. kommer trolig til å trenge penga i løpet av de neste åra, så tar ingen sjangser. Hvis man ser på indeksen til de fleste fond har de gått betraktelig ned siden jul. I tillegg kommer diverse avgifter og skatt tilknyttet å ha penga i fond. Er ikke noe for meg forløpig.

Det er ikke noe mer skatt på fond enn sparekonto. Snarere tvert imot siden du ikke betaler skatten før den dagen du tar ut pengene. I bank må du skatte av rentene hvert år, noe som gjør at rentesrente effekten blir mindre.

 

Gebyrer er det rimeligvis noe av i fond. Forvalterne gjør ikke dette gratis.

Lenke til kommentar
Det finnes mange forskjellige teknikker å tjene penger på, men å kjøpe et index fond er egentlig det samme som å gi opp og prøve å slå markedet. Det er bra for de fleste, men det er ingen måte å bli rik på.

Mythos ser ut til å være ganske ny når det gjelder aksjemarkedet, da er det dummeste man gjør å prøve å slå markedet. Det vil gå dårlig. Indeks fond er en bra måte for å få avkastningen til markedet, og som du sikkert vet, gir i snitt bedre avkastning enn vanlige fond.

 

Jeg er langt på nær dreven når det gjelder aksjer, men å ha indeksfond som basis i porteføljen er ingen dum idé for å minske risikoen. Selvfølgelig er det også lov til å investere i enkeltaksjer, men da bør man ha litt forkunnskap, og det ser det ikke ut til at Mythos har, ellers ville han ikke spurt om råd ;)

Lenke til kommentar

Hadde du spurt når børsen gikk ned 20% og alle så rødt og alle grein seg i søvn, så hadde jeg sagt at du kunne ha investert i aksjer.

 

Nå har børsen tatt igjen tapet, så nå synes jeg at å sette pengene i banken, men den gode renta som er for tiden, er en bedre idé.

 

Selv skal jeg bygge meg en ny PC for å spille Age of Conan, og bruke resterende pengene på forbruk (klær, alkohol) og aksjer (Funcom, Orkla, Golden Ocean).

Lenke til kommentar
Mythos ser ut til å være ganske ny når det gjelder aksjemarkedet, da er det dummeste man gjør å prøve å slå markedet. Det vil gå dårlig. Indeks fond er en bra måte for å få avkastningen til markedet, og som du sikkert vet, gir i snitt bedre avkastning enn vanlige fond.

 

Jeg er langt på nær dreven når det gjelder aksjer, men å ha indeksfond som basis i porteføljen er ingen dum idé for å minske risikoen. Selvfølgelig er det også lov til å investere i enkeltaksjer, men da bør man ha litt forkunnskap, og det ser det ikke ut til at Mythos har, ellers ville han ikke spurt om råd ;)

Siden jeg ikke har skrevet et eneste ord om indeksfond eller å slå aksjemarkedet, og heller ikke spurt om råd lurer jeg litt på om du har startet 17.mai feiringen litt for tidlig. :no:

Lenke til kommentar
Godt at du begrunner deg Enim2.

 

Når du klikker deg inn på linken til den boka kommer det opp to bøker jeg er fornøyd med.

 

One Up on Wall Street og The Intelligent Investor.

 

Det finnes mange forskjellige teknikker å tjene penger på, men å kjøpe et index fond er egentlig det samme som å gi opp og prøve å slå markedet. Det er bra for de fleste, men det er ingen måte å bli rik på.

 

Dessuten er hele teorien om effisiente markeder feil.

Hva er det som er feil med den da?

 

Dessuten blir det tåpelig å si å kjøpe indeks fond er å gi opp å prøve å slå markedet (jeg er blant de som kjøper indeks fond). Det er veldig få som har verken tid eller lyst til å sitte å lese og finne ut alt mulig om ulike firma og statistikk og hva det nå må være for å kunne trekke inn de ekstra prosentene. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er ikke så lett som det skal høres ut.

 

Dessuten er det for mange andre prosjekter som kan gi langt bedre avkastning på pengene enn å investere aktivt i aksjemarkedet. Siden folk gjerne vil ha litt ekstra avkastning av penger de har så er det lett å sette penger i et indeks fond som gir litt ekstra penger.

 

Forresten så er jeg enig i anbefalingene, de to bøkene der er bra, men det er også 'A Random Walk Down Wall Street'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...