Gå til innhold

første gangs kjøp av filtre


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle handle meg noen filtre fra ebay,men blir veldig usikker når jeg sitter og titter der. Det jeg er ute etter er ett filter som fjerner sterkt sollys da jeg har planer om en sydentur i sommer. er også på jakt etter ett filter som kan gi ett litt mattere preg over bildene eller mere soft i f.eks portretter. er det noen som kan gi meg tips til hvilke filtre jeg bør kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ND (Neutral Density) filtere demper lyset som kommer inn. Du får de i flere forskjellige styrker... 1,2,4,8 steg hvertfall. De kan også kombineres.

 

Ellers har du (Circ) pola filtere som fjerner polarisert lys, gjerne da reflekser fra vann eller andre ting, samt gir himmelen bedre blåfarge.

 

Du får tak i soft filtere, men jeg har ikke kjenskap til de. Dette er i og for seg en effekt som kan reproduseres digitalt på PC, men jeg skjønner at det av og til er lettere å faktisk ta bildet med filter, for da VET man at dette er den effekten man ønsker på bildet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
.. Det jeg er ute etter er ett filter som fjerner sterkt sollys da jeg har planer om en sydentur i sommer.

Det er ikke nødvendig å dempe sterkt sollys y syden med filtre. Det er bedre å benytte kortere lukkertider/mindre blender/lavere ISO. Husk imidlertid at det er kraftig forskjell mellom skygge og sollys. Dette kan ikke filtre hjelpe deg med. Bruk blits for lyse opp skyggepartier/ansikter m.m. Vær ekstra obs på hvor kameraet måler lyset. Polarisasjonsfilter er greit for å dempe/fjerne reflekser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Filter som demper lys er vel bra til å ta bilde av rennende vann med lang lukkertid i dagslys?

 

LongExposureWater.jpg

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...