Gå til innhold

Problemer med en forsterker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bygget nylig en "Christiansands Lydfabrik CL200B" på skolen, som jeg bruker på to "XTZ 80 Front". Jeg hadde en stund bare en høyttaler, siden en ble skadet i posten, men fikk i dag min andre, og den ble koblet opp, og jeg spillte litt musikk. Så måtte jeg opp for å vaske opp, og skrudde opp volumet, og da spilte forsterkeren en liten stund før inngangsvelgeren resatte seg (manglet sikkert spenning et øyeblikk), og etter det spillte den bare på en kanal. Jeg åpnet den, og så at sikringene på den ene kanalen var røket, og prøvde jeg å sette i en ny, røk den også.

 

Jeg tenkte å se etter kortslutning og fikk noen merkelige ohm målinger mellom utgangstransistorene og kabinettnull:

 

På fungerende kanal:

RØD - Raskt stigende resistans

LYSEGRØNN - ca 15kohm

 

På defekt kanal:

LILLA - 3,6kohm, men stigende

ORANSJ - 4kohm, men stigende.

 

1.JPG

 

Er det utgangstransistorene som er røket? Eller er det noe annet?

 

Bare spør viss dere trenger vite mer om forsterkeren.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert på forsterkere, men det er det mange av her på forumet;)

 

En kamerat av meg har akkurat samme forsterker. Han gjorde sjakktrekket å parallel koble høytalere...

Dette reulterte i sikring som gikk gang på gang. Grunnen til dette var selvfølgelig at det gikk 2x så mye strøm i transistoren som normalt noe den over en liten tid ikke var så glad for.

 

Var jeg deg ville jeg sjekket utgangstransistorene aller først. Ved store tvil, "lån" transistoren fra fungerende kanal.

 

Neste steg blir å finne ut av hvorfor det skjedde. Selvfølgelig kan det være en dårlig komponent, men kan være lurt å sjekke strømmen som går i kretsen. Regner med høytalerene har riktig imp. Men 2 har identiske kanaler, sammenlign dem! Sjekk da spesielt motstander da feil verdi som kjent påvirker strømmen. Har du skjema på forsterkeren vil dette hjelpe feilsøkningen betraktelig!

 

Som sagt jeg har ingen greie på forsterkere så dette blir bare "generell gjetting". Uansett lykke til:)

 

Vet ikke hva du kan/ikke kan, men klassisk feil er ofte å ohme med spenning på.

Lenke til kommentar

La bare merke til en ting, når du målte: tenkte du at grønn kanal 1 er tilsvarende lik lilla kanal 2, og tilsvarende de 2 andre?

 

Isåfall har du tenkt litt feil. Skal du sammenligne slik så "les fra venstre" altså rød = transistor #3 kanal 1. Lilla er transistor #1 kanal 2

Lenke til kommentar

Transistorene er paralellkoblet, så tror ikke det skal ha så mye å si hvilken det måles. Fra venstre er de første P-kanal 1, de tre neste N-kanal1, neste er P-kanal 2 og de tre siste er N-kanal 2.

 

Men jeg har skjema over forsterkeren. Det er her:

2.JPG

 

Jeg bestiller et par nye mosfet og sikinger, siden jeg er lens av sikringer, så kan jeg prøve å bytte de.

 

Trengs noen målinger, kan jeg utføre de, det er bare og spør :p

Endret av obrestad
Lenke til kommentar
Det var MYE lavere motstander i den defekte kanalen. Kan jeg da konkludere med at det er transistorene som har sagt takk og forvell?

 

Har noen en ide på hvca som kan være grunnen?

 

Har du husket å ta ut andre sikringen så du ikke måler over sikringen på den ene da du ohmer?

Når du ohmer slik ohmer du parallel koblingen transistor/øvrig. For å sjekke transistoren må du ta den ut slik at du ikke måler parallele motstander.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen spesialist, men mener det skal være noen Kohm minst. Hvor mye måler du på det laveste?

 

Har studert bildet litt. Stemmer det at du har brukt IRF 540 som utgangstransistorer? Er disse egnet til audio?

 

EDIT: Kan være lurt å lodde ut for å være helt sikker på resultatet, ja.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Transistorene er IRF540 og 9540.

 

Det var de som kom med forsterkeren.

 

EDIT:

Angående det å lodde ut transistorene når jeg måler de, så skal vel ikke det være nødvendig, når sikringen er ute, siden Drain ikke er koblet til noe da?

Endret av obrestad
Lenke til kommentar
Transistorene er paralellkoblet, så tror ikke det skal ha så mye å si hvilken det måles.

 

men altså det er ikke værre enn å måle hver enkelt transistor(ohme). Mål alle tre kombinasjonen e - k, e -b og k - b.

 

Husk igjen her måler du kretsløpet. Har du transistorer i paralell og en i prallel er "spiker" vil alle ha samme måleverdi over seg.

 

Tar 30 min å ta de ut og måle, er desuten god feilsøkings trening:)

Lenke til kommentar

Siden du bygget en forsterker på skolen antar jeg du går elektro VG1 eller lignende. Kobler du opp forsterkeren med audiogenerator og lastmotstand, deretter følger du signalet og finner hvor det stopper opp. Nå har du mest sannsynlig funnet området hvor feilen ligger, mål etter kortslutninger eller brudd i komponenter som påvirker området hvor signalet stopper opp. Gjør dette gjerne før du begynner å lodde ut komponenter da dette antagligvis vil spare deg noe tid.

Lenke til kommentar

den likner litt på en sånn elmek 5050 som jeg nylig hadde trøbbel med.

etter lang tid, så fant jeg feilen, det var kontaktfeil imellom sikringsholderen,

og sikringa, lett å fikse, men ikke så lett å finne.

bare sånn at man vet om den muligheten også, uten at jeg sier det er feilen.

Lenke til kommentar

Jøss - arti å se at disse forsterkerene faktisk bygges enda!

 

Ryker sikringene på kretskortet til utgangstrinnet, så er det den site delen av utgangstrinnet feilen ligger i. Altså MOSFET'ene trekker alt for mye strøm. (Ev. du har klart å koble noe feil i filter/sensor kretsen)

 

Kan forøvrig legge til at begge utganstrinna mine sa takk for seg første gangen, men etter å ha byttet sikring og alle 12 transistorene så har den drevet naboer fra vettet :) (Uten at det ble funnet noe god grunn til at det skulle gå galt første gangen!)

 

madammim:

Eg kan ikkje si annet enn at eg er veldig fornøyd med min forsterker, og det blir kommentert av "kjennere" at det er go' lyd som kommer ut av mine beskjedne høytalere.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har du fått noe måleresultat på transistorene?

 

Ang. valg av transistorer så er jeg ingen spesialist, men har søkt litt rundt på nettet etter et byggeprosjekt selv. Det er noen aktuelle prosjekter, men felles for de er at det brukes spesielle audiotransistorer som ofte er vanskelig å få tak i. Det vil si de kan skaffes, men da i store kvanta (100/500/1000) :(

 

Artig å se at det går å få god lyd av transistorer som ut fra datablad ikke omtales som audio :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at to av transistorene har tatt kvelden, og det er den midterste i både N og P kanal...

 

Dette fant jeg ut fordi ohm-målingen over disse var MYE lavere enn de andre 1-8 ohm.

 

Er det da trygt å bruke de restrerende, eller bør jeg bruke noen andre når erstatningene kommer?

 

ER det mulig å kjøre med to mindre transistorer? De er vel paralellkoblet?

Endret av obrestad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...