Gå til innhold

Forslag til kosthold!


Anbefalte innlegg

Morn godtfolk:)

 

Det har seg slik at jeg har vært syk en liten periode nå. Typisk når jeg skulle starte deffen mot sommeren.

 

Jeg har nå bestemt meg for å gjøre et siste nådestøt inn mot sommeren, så da søker jeg tips til kostholdet mitt! Jeg har planer om å prøve å holde meg rundt 1600kcal daglig, da jeg har litt fett som skal bort!

 

Jeg trener da hver dag bortsett fra lørdag og søndag (kan muligens få inn en trening på lørdager også.

 

Nå som det har blitt så fint vær her i sør også, så skal jeg jogge 45min-1time før frokost på Mandag, Onsdag og Fredag. Sykle 45min på Tirsdag, Torsdag og muligens Lørdag.

 

Styrkeprogrammet jeg er på for tiden, er 5x5 programmet som ligger på Iform.no

Jeg ser muligens dette programmet kan bli noe tungt med all kondisjonstreningen i tillegg, spesielt på så få Kcal, så forslag til noe mer passende blir også mottatt med takk.

 

Vekt og høyde: 106,8kg og 188cm. Har vært en god del større enn dette, å ser meg ikke selv som fet, da det kun er nederste del av magen som jeg er misfornøyd med. Egentlig er det denne jeg vil ha bort, så da er kondisjonstreningen ett must, evt. Gerilja Kardio?

 

Da lar jeg dere skvise ut kunnskapen deres! Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God natt !

Du trener hver dag og du vil trene mer ?? Du har styrketrening regelmessig. Jeg kan jo si deg hva jeg hadde gjort. hadde jeg vert deg. Selv er jeg 184 og 94 kilo pr dato. Trener ikke døyt men var nokså aktiv til jeg passerte 23 år. Ikke vet jeg hva 5x5 er og ikke tenker jeg kalorier, livet er viktigere enn som så. Hva du spiser nå aner jeg ikke men sukker og mat med MYE Karbohydrater er ikke bra. Brødmat er vankelig å unngå. Frokostblandinger med bare karbohydrater bygger ingen kropp. Brus en gang i uka, til en middag for eksempel. Spis litt frukt,nøtter eller noe grønt hver dag. Ost er beste kalsiumkilden. Propp ikke i deg vitaminer og kosttilskudd, med et normalt variert kostold har du dekket behovet. Hvitt kjøtt hvis du skal ha mye proteiner. Grisekjøtt har også lite fett. Ikke stek mat i stekepanna. Mat er viktig for den mentale delen.

1)

Ikke tren uten frokost, det bygger ingen kropp. En kort (og da mener jeg kort) joggetur kan du ta men ikke kondissjonstrening.

2)

Ikke tren fordi du må men fordi du har lyst.

3)

Varier treningen. Ikke det samme hver dag. Bruk HELE kroppen. Svømming en dag så løping. Klatring, sykkel, ski osv.

4)

Ta ikke Lundemometeoden, en trening skal bygge kroppen ikke tappe den. Tren ikke med litt feber eller etter sykdom før det har gått noen dager.

5)

Hvis du vil ta vekk magen så trener du slik at ryggen blir sterk og "magen" vil forsvinne. Men vær obs på å ikke overbelaste ryggen.

6)

Får jeg/vi høre hvordan du gjør det nå ?

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Her er styrkeprogrammet:

 

Dag 1: Rygg og biceps

- Markløft 5 x 5

- Chins eller nedtrekk 2 x 10

- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

- Stangcurls 5 x 10

 

Dag 2: Bryst og triceps

- Benkpress 5 x 5

- Brede dips 2 x 10

- Skrå flyes 2 x 10

- Smal benkpress 5 x 10

 

Dag 3: Hvile

 

Dag 4: Bein

- Knebøy 5 x 5

- Beinpress 2 x 10

- Utfall i smithmaskin 2 x 10

- Strake mark 5 x 10

- Lårcurls 2 x 10

 

Dag 5: Skuldre og legger

- Militærpress 5 x 5

- Sidehevninger 3 x 10

- Stående tåhev 3 x 10-15

- Sittende tåhev 3 x 10-15

 

Dag 6 & 7: Hvile

 

I tillegg til dette, som er byggeprogram, så ønsker jeg å miste litt før sommeren begynner for meg. Derfor tenkte jeg å leve godt på minussiden av kaloriene, i tillegg til å jogge/sykle eller ha en powerwalk på morgenen før frokost, for forbrenning etc.

 

Du sier at jeg bør trene ryggen sterk, slik at magen vil forsvinne..? Stemmer dette? Jeg vil ikke si ryggen min er svak, selv om jeg ikke løfter så mye mark (grunnet at jeg må få inn teknikken skikkelig), men jeg er generelt sterk i rygg.

 

Har trent siden jeg var 15år, men dette er kun "bygging", ikke for å forbrenne.

 

Det jeg lurer mest på, er hvordan kostholdet mitt bør ligne på, da altfor mye inneholder karbohydrater. I dag vil det se nogenlunde slik ut:

 

Frokost: kl 0630 - Grovskive med karbonade (rent kjøtt).

kl 0700 - Proteinshake.

 

Lunsj: kl 1130 - Halv kylling.

 

Før trening: kl 1630 - Proteinshake, så en etter.

 

Middag: kl 1800 ca - Vanlig middag, minus evt. poteter, ris eller hva som måtte være som tilbehør. Kun Rent kjøtt og grønnsaker.

 

Innspill? :)

Lenke til kommentar

Oi oi ! Du har taket på det. Du har nok god peiling etter mitt fattige forstand. Litt mere frokost hadde jeg villet ha men du skal jo ned i vekt og samtidig øke muskelmassen. Ta en middelvei her. Å øke muskelmassen er mulig med det kalorinntaket du legger opp til. Så et innlegg her ikke lenge siden. Han lå på samme kalorinivå og var skuffet fordi han økte vekten allikevel om han gikk på diett. Dette er noe du også vil erfare. Det går en stund og så vil du se virkningen. Sikspacken kommer. Ved situps ol. vil hele midjepartiet styrkes og dermed ryggen. Jeg hadde villet variere så mye som mulig her for å unngå overtrening. Svømming er super variasjon. Good luck !

Lenke til kommentar

Prøv å hold proteinen konstant og kutt ned på karbohydratene.

 

Ganske enkel oppskrift på å beholde muskelmasse, og tære på fettet. Men husk; når du er ferdig med dietten, kan du IKKE gå tilbake til den gamle om du vil holde six-packen (bare noget).

 

Edit: Karbfrie tips, som du sikkert også vet om:

- grønt i stedet for poteter\ris\pasta til middag.

- Kesam mager med fun-light = enkel tilbredelig kveldsmat: Blir som 'youghurt' med 'bare' protein'

- pålegg: mager ost, skinke, egg (med max 3 plommer i løpet av dagen), fisk,fugl, skinke

Endret av whom
Lenke til kommentar
Oi oi ! Du har taket på det. Du har nok god peiling etter mitt fattige forstand. Litt mere frokost hadde jeg villet ha men du skal jo ned i vekt og samtidig øke muskelmassen. Ta en middelvei her. Å øke muskelmassen er mulig med det kalorinntaket du legger opp til. Så et innlegg her ikke lenge siden. Han lå på samme kalorinivå og var skuffet fordi han økte vekten allikevel om han gikk på diett. Dette er noe du også vil erfare. Det går en stund og så vil du se virkningen. Sikspacken kommer. Ved situps ol. vil hele midjepartiet styrkes og dermed ryggen. Jeg hadde villet variere så mye som mulig her for å unngå overtrening. Svømming er super variasjon. Good luck !

 

Har litt peiling på hva jeg bør, men er fortsatt litt usikker, for jeg vil heller ikke leve så karbohydratfri at jeg blir heelt utkjørt bare jeg begynner å bevege på meg:)

 

Vekta har også en tendens til å bounce litt her, som du også sier. En dag kan jeg veie 104kg, uten å ha trent feks. 1uke, men spist og drukket normalt, men så etter noen få dagers trening, så er jeg plutselig oppe i 107kg, merkelig:)

 

Jeg tror ikke jeg vil øke særlig i styrke så lenge jeg lever såpass kalorifattig, men med nok protein, vil jeg muligens klare å i det minste holde meg der jeg er nå!

 

Skal prøve så godt jeg kan på å variere, men svømmingen kan bli vanskelig, da det er litt dårlig med svømmetilbud her nede. Jeg prøver å få gjort kondisjon/forbrennings-økten tidlig på morgenen, da jeg trener styrke på ettermiddagen. Blir veldig lite fritid hvis jeg skulle ha svømt i tillegg på kvelden da!

Lenke til kommentar
Prøv å hold proteinen konstant og kutt ned på karbohydratene.

 

Ganske enkel oppskrift på å beholde muskelmasse, og tære på fettet. Men husk; når du er ferdig med dietten, kan du IKKE gå tilbake til den gamle om du vil holde six-packen (bare noget).

 

Edit: Karbfrie tips, som du sikkert også vet om:

- grønt i stedet for poteter\ris\pasta til middag.

- Kesam mager med fun-light = enkel tilbredelig kveldsmat: Blir som 'youghurt' med 'bare' protein'

- pålegg: mager ost, skinke, egg (med max 3 plommer i løpet av dagen), fisk,fugl, skinke

 

 

Skal gjøre så godt jeg kan! I dag glemte jeg selvfølgelig å blande meg en shake før jeg måtte fyke avgårde på jobb, så det blir ikke noe mer enn en før, og en etter trening i ettermiddag.

Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å holde meg unna kalorier og ekstra karbohydrater fremover, men Fredag så ryker jeg på alkoholen sine veier, så det får være unntaket!

 

Har alltid hatt litt ekstra på kroppen, men når jeg endelig når målet mitt, så har jeg bestemt meg for at jeg skal klare å holde meg der!

 

Tipsene dine visste jeg om, men takk for at du nevner! Kesam kan også være et fint mellom-måltid.

Ris, pasta og poteter holder jeg meg unna, det går heller i brokkoli og asparges her :)

 

Flott at dere tar dere tid til å hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...