Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har litt problemer og vil kjøpe en ny Nextgentel-kompatibel router, Har du tips ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger litt tips av bevandrede nettverks-mennesker!

Jeg har hatt Nextgentel (NGT) i snart 6 år (på godt og vondt). Jeg byttet raskt ut det medfølgende modemet/routeren med en egen fra Billion "Billion ADSL Bipac 7202GR2" kort tid etter at jeg fikk linja fra NGT.

Dette gjorde jeg for enkelt å få full kontroll over linja via et greit web grensesnitt. Erfarte endel knoting med NGT i forhold til torrent trafikk, ftp server osv.

 

Billion routeren er et eget ADSL modem slik at jeg kun bruker det og har konfigurert det direkte mot NGT. Det har i tillegg Wlan som også var greit å ta med seg.

 

Problemet nå er at denne Billion routeren nok begynner å synge på siste verset. Når jeg bruker Wlan så kapper den tidvis forbindelsen til andre maskiner i nettverket (som da er koblet med kabel). I tillegg henger den seg tidvis når jeg kjører store trafikkmengder som torrents osv. over kabel (er igang med Age of Conan nedlasting på 14GB, det liker den ikke!).

Merkelig nok så er det kun kabelen til Vista maskinen min (32-bit SP1) som får problemer og mister all kontakt (konfigurert med statisk TCP/IPv4 addresse), det skjer ikke med maskinen vedsiden av (32-bit XP SP3) - den er fortsatt på nett via kabel og Vista maskinen krever da reboot før den kommer på igjen etter at linja blir "kappet".

Hvis noen tenker på ny firmware til routeren så har ikke det kommet siden 2005.

 

Uansett, det jeg engelig lurer på her er;

Kan noen anbefale en god og stabil fremtidsrettet ADSL router med relativt kraftig WLAN (som gjerne støtter 802.11a) ?

Jeg ønsker ikke å gå tilbake til NGT routeren og ønsker derfor å kjøpe en som jeg kan plugge rett i veggen, slik jeg gjør akkurat nå.

 

En illustrasjon over nettverket mitt er vedlagt, slik at dere ser hva jeg trenger dekket.

post-53233-1210593295_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...