Gå til innhold

handle fotoutstyr i usa?


Anbefalte innlegg

skal til usa om en måneds tid.

Jeg skal handle en del kamera opptikk.

Vist jeg pakker opp tingene sann det ikke ser 100% ny ut, kan de da ved en evetuell toll-kontroll si at jeg har med meg for mye varer?

for de har ikke noe bevis for at jeg ikke hadde varene før jeg reiste til usa....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bevisbyrden på at du eide utstyret før avreise vil ligge på deg. Det vil nok i praksis likevel kreve at du fører med deg mye og dyr optikk tilbake før de reagerer, men det er helt klart en risiko forbundet med det. Husk at du fritt kan ta varer med for 6000,- Hvis beløpet du har tenkt å kjøpe for er veldig mye høyere enn dette, vil du, hvis du blir stoppet i tollen, få et forklaringsproblem. Nedenfor er et utsnitt klippet fra Tollvesenets hjemmeside:

 

Legitimasjonsbevis for gjenstander

Gjenstander du har tatt med til utlandet fra Norge, kan tas med toll- og avgiftsfritt tilbake. Du kan ved innreisen bli bedt om å dokumentere at de gjenstandene du hadde med deg er de samme som da du reiste ut. Hvis du før utreisen henvender deg til Tollvesenet, får du utstedt et spesielt legitimasjonsbevis hvor du kan føre opp de gjenstandene du ønsker å ta med deg. Dette kan være radio, foto- og videoapparat, kikkert, PC og lignende. Legitimasjonsbeviset kan også benyttes ved senere utenlandsopphold hvis du har med deg en eller flere av de samme gjenstandene.

Lenke til kommentar

Så lenge kompisen din ikke skal handle noe så går det bra. Det er ett fett om han har kamera eller ikke.

 

La oss si at alt utstyret du/dere kjøper kommer på 15000kr. Da fordeler du verdien mellom dere. Best er vell at du tar 9000kr. og kompisen din <6000kr. Bare sørg for at du har utstyr som kan deles lett. F.eks. ett objektiv til 5900kr. og ett til 3000kr. Da betaler du moms på det billigste.

 

NB! Har du ett objektiv som koster over 6000kr. MÅ du betale moms på hele beløpet, istedet for å dele det opp slik jeg gjorde det i eksemplet.

 

 

Edit: Sjekk kursen til tollvesenet før du reiser hjem. Kursen gjelder fra mandag-søndag, en uke om gangen. Da finner du ut momsgrunnlaget på de tingene du har kjøpt. Dette er viktig. En ting du har betalt 5950kr. for kan ha ett momsgrunnlag på 6050kr. når du kommer i tollen og da må du ut med 1512kr. i moms :ermm:

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...