Gjest Slettet+8745264 Skrevet 8. mai 2008 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har en Windows Server 2003-boks som kjører IIS6. Når jeg prøver å installere MySQL5 får jeg opp en feilmelding mot slutten av installasjonen, etter opprettelse av MySQL-servicen, som sier noe som "Could not apply settings because of a network error". Uansett funker installasjonen, og jeg får tilgang til alt gjennom MySQL CLI. Når jeg så prøver å opprette forbindelse til en database via ASP både lokalt på serveren og fra andre pc-er på nettverket får jeg opp dette: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' [MySQL][ODBC 5.1 Driver]Can't create TCP/IP socket (10106) Windows Firewall brukes, og port 3306 er åpen. Prøver jeg det samme via PHP får jeg enkelt og greit ikke opp noe etter koden som prøver å koble til databasen. Sniffet pakkene som ble utvekslet mellom en pc og serveren når jeg prøvde å kjøre en ASP-side med databaseoppkobling, og da får jeg faktisk en "Server Greeting Error 1130" med beskrivelsen "Host 'maskinnavnet' is not allowed to connect to this MySQL server". La til full tilgang for kun denne maskinen på den aktuelle databasen, men fremdeles samme feilmelding. Har ellers testet med uendelige reinstalls av mysql, googlet til krampen voldtok meg, renset IIS og satt opp webserver på nytt, og skrudd av firewalls over hele linja. Noen som har et par tips?
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 9. mai 2008 Skrevet 9. mai 2008 Vel, poenget her er å få MySQL til å fungere.
Manfred Skrevet 9. mai 2008 Skrevet 9. mai 2008 ...og her kommer jeg med løsninger Er det en veldig spesiell grunn til at du absolutt skal kjøre MySql?
roac Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Er det en veldig spesiell grunn til at du absolutt skal kjøre MySql? Er det en veldig spesiell grunn til at du absolutt skal kjøre MSSQL? Oracle Express og DB2 Express er også gode produkter, også gratis.
blackbrrd Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 ...og her kommer jeg med løsninger Er det en veldig spesiell grunn til at du absolutt skal kjøre MySql? Dette er grunner til å ikke bruke Express edition: • Supports up to 1 CPU, but can be installed on any server • 1 GB Addressable RAM • 4 GB Maximum Database Size Litt på siden i dette tilfellet (siden han kjører Windows Server 2003-boks som kjører IIS6), men man må i tillegg ha Windows. MySql, Postgresql, etc kjører på både windows og linux.
Kul drittunge Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 ...Og man har registrert en ODBC-tilkobling, ja?
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 ...Og man har registrert en ODBC-tilkobling, ja? Jepp! Jeg har installert MySQL Connector 5.xx, og satt opp system DSN som fungerer.
Kul drittunge Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Control Panel->Administrative Tools->Data Sources (ODBC). Hva står der?
Manfred Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Er det en veldig spesiell grunn til at du absolutt skal kjøre MySql? Er det en veldig spesiell grunn til at du absolutt skal kjøre MSSQL? Oracle Express og DB2 Express er også gode produkter, også gratis. Jeg har heller ikke sagt at man absolutt skal bruke mssql, men dersom dette er snakk om mindre prosjekter, så er det enklest mtp programmeringsdelen. Men for all del. Å komme med inlegg i dette forumet er omtrent like givende som å prøve å diskutere med linux/unix-mennesker.
kaffenils Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 ...omtrent like givende som å prøve å diskutere med linux/unix-mennesker. Word Av fundamentalistiske ideologier, og da kan vi jo sammenlikne med både islam, kristendom, dyrevernere, miljøvernere, så er det ikke mange som slår FOSS-miljøet. Og for å unngå krangling så mener jeg med dette IKKE at alle som bruker FOSS-programvar dermed sagt er fundamentalistiske i sitt tankesett.
Kul drittunge Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 (endret) Men for all del. Å komme med inlegg i dette forumet er omtrent like givende som å prøve å diskutere med linux/unix-mennesker. Jeg vil tro at så lenge man er innforstått med at windows er en undermåls platform, og man bare har en ydmyk innstilling til de mange feil og mangler og krasj og ustabilitet og upålitelighet og tåpeligheter og idioti som kommer ifra vesle mjuk, så går det egentlig greit å forholde seg til eventuelle innspill angående linux. Ikke at jeg har sett noen innenfor denne delen av forumet. Heller har jeg vel sett forslag om å skifte databasemotor, til mssql, som tilsvar til en forespørsel om hjelp til oppsett av en databasemotor som rundt regnet utgjør 80% av postene her. EDIT: Uansett ser det her ut til at ODBC-tilkoblingen ikke har tilstrekkelige rettigheter til å aksessere databaseserveren. Så igjen, _jeg vil anta_ at disse tilgangsrettighetene enten må spesifiseres fra applikasjonen, eller ifra ODBC-broen. Endret 10. mai 2008 av zY8pKPhR8XLJ
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 10. mai 2008 Skrevet 10. mai 2008 Control Panel->Administrative Tools->Data Sources (ODBC). Hva står der? Under System DSN har jeg lagt opp en ODBC-kobling: "Driver: MySQL ODBC 5.1. Driver". Satt opp og testet, og fått connection successful ved testing. Som nevnt har jeg gitt full tilgang fra applikasjonen til alt og alle, but still no go. Uansett synes jeg det er meget rart at jeg får feilbeskjed om noe som har med nettverk å gjøre når jeg installerer MySQL. Da skal i prinsippet alt med rettigheter ikke ha noe å si, dessuten er det jo en lokal installasjon som ikke går gjennom noen brannmurer.
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 (endret) Når jeg prøvde å kjøre telnet mot port 3306 på serveren fikk jeg: "Coult not open connection to the host, on port 3306. Connect failed." Porten er åpen i brannmuren. Jeg har prøvd å skru av routing & remote access og deretter skrudd av brannmuren, restartet, trippelsjekket at systemdns funker (samme resultat som ovenfor), og til og med disablet antivirus (clamwin) i et desperat forsøk.. Det ser altså ikke ut til at problemet ligger i rettigheter i MySQL, men at porten på en eller annen mystisk måte er "stengt" selv om den er like åpen som pustehullet til Flipper. Kjører jeg en portscan på 3306 fra en annen maskin på nettverket får jeg beskjed om at porten er åpen. Kjører jeg en portscan på 3306 på serveren får jeg beskjed om at porten er åpen. MySQL Command Line lokalt funker grisefint, og jeg kan bruke alt fullt ut uten problemer bortsett fra via ASP og PHP. Tips før jeg drukner i whisky? Endret 24. mai 2008 av Slettet+8745264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå