Gå til innhold

RIB som familiebåt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer en RIB 17-21 fot som familiebåt etter å ha fått det anbefalt av en nabo. Personlig trodde jeg RIB var en mere fart, lek og "ungdomsbåt" hvis dere skjønner, så jeg ble overrasket over anbefalingen. Jeg har ingen erfaring med båt fra før. Jeg syns kanskje også RIBer er dyre med tanke på at det bare er "gummibåt".

 

Mine behov er i grunn mest transport til holmer etc, jeg har to små barn og kommer nok ikke til å kjøre i timesvis rundt på fjorden eller være i båten veldig lenge. Jeg kommer nok heller ikke til å bruke den noe særlig utenom når det er godvær. Kan hende jeg i tillegg skal bruke den til vannski, til jobb eller på handleturer inn til sentrum. Jeg bor på sørlandet og budsjettet er inntil 200 000 alt inkl. En av fordelene med RIB iflg naboen er at den kan legge til holmer etc der andre ikke kommer til.

 

Hvordan er det forresten med vedlikehold og oppbevaring? Er det enklere eller det samme som med andre båter? Hvordan er det med motor, ser at nesten alle RIBer av litt størrelse har store motorer, typisk 90-150 hk, er det nødvendig?

 

Håper på innspill, erfaringer etc fra folk med RIB eller kjennskap til RIB. Kanskje også noen fordeler andre sammenlignbare båttyper har kontra RIB.

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en liten RIB. Det jeg synes er fordeler med den (ihvertfall i forhold til gummibåt) er at den ligger bedre i vannet og tåler mindre.

 

Til ditt behov høres en RIB rimelig ut, så jeg tror faktisk jeg ville gått for noe slikt. PVC-"fenderen" rundt er jo en ekstra god beskyttelse.

 

Hvis jeg ikke husker feil, ligger ikke RIBer så veldig dypt i vannet. Rett meg hvis feil :)

Lenke til kommentar

Familie båt = definisjons-spørsmål.

 

Her er det vel heller bruksmønster det går på.

Min og vår erfaring, fra 2 åpne skjærgårdsjeeper til vår Bella 530 Excel, er at det var ok så lenge vi ikke hadde unger. Men vi kjørte da med disse jeepene ikke bare når det var godvær.

Vi sa at det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. Og så dro vi ut.

Men så kom ett barn, og vi redusert ikke vår båtbruk. Men innsåg at vi heller var litt lei av å sitte så uskjenert, samt at ungen ikke alltid var så happy.

Så vi ville bytte til en båt der vi kunne ha den åpne jeep-feelingen, samt at vi ville være beskyttet uten å få en vindtrekk eller regn og sjøsprøyt.

Behov for overnatting har vi ikke enda, så derfor falt valget på bowrider og da Bella 530 Excel.

Og er strålende fornøyd både jeg, kokka, begge ungene og hunden.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

rib er egentlig genialt. Båten er som en eneste stor fender så å legge til er lett. Du kan også som sagt komme ekstremt lett til inn til holmer o.l. De fleste rib'er nå til dags har selvlensing som gjør at du nærmest slipper å gjøre noe som helst enn å dra opp motoren, fortøye og ta med deg nøkkelen. Ikke minst er de fantastiske når det kommer til vannski, wakebord etc. De går såpass fort opp i plan at de er noe av det bedre man har til vannsport. Vanligvis er de gode til sjøs også, kraftig sjø er vanligvis ikke noe problem.

 

Fordeler:

- lett vedlikehold

- går fort vanligvis

- Kan ha stor motor iforhold til størrelsen

- lettkjørte

- Gode til alt

- Gode sjøegenskaper

 

Ulemper:

- Bensinprisen

- Penger vokser ikke på trær

 

Kanskje litt dårlig forklart, men prøvde bare å hjelpe:P

Lenke til kommentar
Båten kan ligger det uten at man må tenke noe særlig på fendre osv, men det blir ikke lettere å legge inntil selvom!

 

Mener du det er lettere å legge inntil en kai med en rib i forhold til en skjærgårdsjeep?

nei, inntil et svaberg elns. med rib kan du legge til på en liten øy hvor dem uten rib får problemer.

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv aldri hatt båter med "gummipølse" rundt, men bare hatt glassfiber båter.

Og har aldri hatt problemer med å komme i land på holmer og skjær.

Uansett båttype, så hadde jeg personlig aldri latt båten ligge inntil.

Er ikke helt billig å punktere heller, men om man gir blanken så er det vel og ikke helt kurant å punktere langt hjemmen ifra heller (ja vet pongtongene er delt i kammer)

Men om man ikke bryr seg om punktering så er det vel ikke fint om den ser ut som ett lappeteppe da... eller..

 

Så jeg synes det er ett heller dårlig argument og er enig med:

Det blir ikke lettere å legge inntil selvom man har en diger fender rundt båten.
Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Nå har jeg selv aldri hatt båter med "gummipølse" rundt, men bare hatt glassfiber båter.

Og har aldri hatt problemer med å komme i land på holmer og skjær.

Uansett båttype, så hadde jeg personlig aldri latt båten ligge inntil.

Er ikke helt billig å punktere heller, men om man gir blanken så er det vel og ikke helt kurant å punktere langt hjemmen ifra heller (ja vet pongtongene er delt i kammer)

Men om man ikke bryr seg om punktering så er det vel ikke fint om den ser ut som ett lappeteppe da... eller..

 

Så jeg synes det er ett heller dårlig argument og er enig med:

Det blir ikke lettere å legge inntil selvom man har en diger fender rundt båten.

en kvalitetsrib tar ikke skade av å ligge inntil en stein. den kan kjøre rett opp i fjæresteinene uten å ta skade.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper RIB fordi den er en eneste stor fender har man mildt sagt misforstått, husk at det er ganske katta om å kjøre hull i gummien!

 

Kjører du "rett opp i fjæresteinene" med en plast-båt (RIB'en har jo plastskrog) kan du banne på at du slår i stykker noe en dag!

 

Men for all del, RIBer er fine båter - Bare ikke tro at de er udødlige!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...