Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er gale med maskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nå har det seg slik at pcen gikk i stykker for ca 1mnd siden, vet ikke hva som gikk i stykker, og hadde ikke tid der og da til å sitte å feilsøke del for del for hva som hva galt. Derfor bestilte jeg likegodt nye deler, med unntak av skjermkort.

XFX nForce 780i SLI, nForce-780i SLI,

Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096MB CL5,

Kit 4x matched HyperX 1GB DDR2

Gigabyte Powersupply 800W Black, ATX/EPS

140mm Fan, 6xSATA, Adjustable Fan speed

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

så har jeg det gamle skjermkortet mitt:

XFX Geforce 7900 GTX

Altså det som skjedde var følgende:

Jeg skrudde på pcen, fikk bilde på skjermen og alt i ca 10 sekunder i boot screenen. Så plutselig skrur den seg av, jeg tenker da at mulig CPUen kunne ha godt varm, så jeg satt en ekstra ekstern vifte på den, jeg fikk da kommet meg inn i bios og sjekket tempraturen på CPU, det var den hele 85c¨ og på vei videre oppover. Jeg tok da og skrudde av pcen og tok på noe kjølepasta på cpuen, jeg fikk kommet meg raskt inn i CPUen igjen, men nå så det ut som den lå på 44 c¨ stabilt. Etter dette prøvde jeg å komme meg videre inn i windows, men med en gang jeg kom så langt så til boote windows skrudde den seg av.

Nå får jeg kun skrudd på pcen, men får ingen som helst bilde på skjermen.

Ting som jeg har prøvet for å løse problemet:

Sjekke at alle kablene sitter godt
Byttet ut Ram
Byttet ut Skjermkort
Jeg prøvde også å bytte til et socket 939 med omtrent tilsvarende deler (altså de gamle) altså gammel cpu og ram på det gamle hovedkortet, men det samme skjedde da også.

Det kan nevnes at når jeg tok kjølepasta på tok jeg kansje litt mye, fikk litt rundt selve cpuen, og så var jeg så uheldig at jeg tok borti det og skulle bare løfte opp cpuen så det kom litt under denne, men fikk tørket bort det meste, men man kan se merke av det.

Så har noen tips til hva som kan være løsningen, hva er ødelagt? eller hva er gale?

Takker for alle svar.

//Kyrre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme CPU og har hatt den oppe i 109 grader før maskinen slo seg av etter 20 - 30 sekunder. Dette skjedde flere ganger med stock kjøleren, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg monterte så vannkjøling og da fungerte det bedre. Nå er hviletemperaturen på 25 - 27 grader og load på 40 - 42 litt avhengig av romtemperatur. Mitt poeng er at CPU tok ikke skade av 109 grader og virker fortsatt. Etter at jeg monterte vannkjøling klokket jeg den til over 4GHz, her http://dump.no/view/files/e567733aab3e/Mars020508_3.JPG Jeg har derfor vanskelig for å tro at din CPU er skadet av varme. Jeg vil anta at feilen skyldes at du har fått kjølepasta på en eller flere av kontaktene på CPU som gjør at disse er isolert fra CPU socketen.

NB. At du byttet til en annen plattform kan ikke ha noen sammenheng med ditt problem med hensyn til CPU. Da vil feilen ligge i skjermkortet hvis dette er samme. 939 plattformen benytter vel DDR minne, ikke DDR2 som 775.

Skrevet

Takk for svar, det er stock viften som fulgte med prosessoren jeg har brukt til nå, så er mulig at det er den som ikke virker optimalt.

Så du tror at det altså er prosessoren som ble for varm, å så når jeg tok på kjølepastaen så ødela jeg prosessoren ved at jeg fikk noe inne kontaktene til cpuen?

Et lite tillegspørsmål, er dette noe som går på garanti eller er dette noe som jeg må påkoste selv?

//Kyrre

Skrevet
Så du tror at det altså er prosessoren som ble for varm, å så når jeg tok på kjølepastaen så ødela jeg prosessoren ved at jeg fikk noe inne kontaktene til cpuen?

Et lite tillegspørsmål, er dette noe som går på garanti eller er dette noe som jeg må påkoste selv?

//Kyrre

Tror nok du må ta det på din kappe hvis feilen skyldes at du har sølt noe mellom CPU og socket. På den annen side så må det jo være mulig å fjerne dette. Har du en lupe så sjekker du enkelt om det finnes kjølepasta på kontaktflatene. Ser du at det finnes så besøker du Clas Olson og spør etter elektrospray for fin elektronikk. I tillegg kjøper du "Luft på boks" på samme sted. Spray på med sprayen, vent i 3 - 4 minutter og blås rent med luft. Gjenta dette ett par ganger, så prøver du å starte maskinen på nytt (etter at du selvsagt har satt sammen alt) og ser hva som skjer. Jeg tipper at alt da er i orden igjen. Ser du ingen ting på kontaktflatene så er det en garantisak!

Skrevet

Hadde et interessant problem selv for noen få år siden. Jeg hadde bestilt deler til en ny PC og skulle sette alt sammen selv. Det gikk helt fint, helt til jeg skrudde den på. Jeg kom inn i windows uten problem, men etter en liten stund låste PCen seg helt. Jeg prøve å restarte, men akkurat det samme skjedde. Tredje gang startet ikke windows engang, så jeg sjekket i BIOS og oppdaget at CPUen var gått mildt sagt varm. (jeg klarte ikke å ta i den engang). Jeg lot den kjøle seg ned før jeg tok den ut og studerte den, og det viste seg at jeg hadde prestert å glemme å ta av et liten beskyttelsesplast under den. Jeg tok av denne lille plastbiten, satte CPUen på plass og hadde aldri noe mer tull med maskinen. ;) Bare et tips. Det kan være lett å overse de små tingene.

Skrevet

Hei igjen, skal få tatt noen bilder iløpet av dagen, vet ikke hvor lett det kommer til å bli å få det ut av cpu, fordi det har liksom kommet inne i cpuen.. Men bilder kommer iløpet av dagen..

//Kyrre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...