Gå til innhold

Erfaring med startlån?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med startlånene som kommunene tilbyr? Jeg er spesielt interessert i å vite hvor de legger lista for behovsprøvingen på disse. La oss rent hypotetisk si at to nyutdannede med samlet grunnlønn på 800 søker for å toppfinansiere. Vil dette kunne gå som "økonomisk vanskeligstilt" eller på annen måte kvalifisere?

 

Lånene er jo kjempebillige, og offentlige tilbud er til for å brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå en relativ vurdering. Måler man kjøpekraft i form av hva man kan kjøpe av dagligvarer så er det nok for høyt, men vurderer man en slik inntekt opp mot boligpriser så er man formuesmessig økonomisk vanskeligstilt i forhold til gjennomsnittet av befolkningen. Og uansett om inntekten skulle vise seg å være for høy til å kvalifisere som vanskeligstilt, er det mulig å være kvalifisert ene og alene i egenskap av å være førstehjemskjøpere?

Lenke til kommentar

Dere burde vel ikke ha noe problem med å få et førstehjemslån. De startlånene er vel i utgangspunktet myntet på alenemødre og slike, eller tar jeg feil?

 

Hvilken kommune snakker vi? Oslo?

 

Edit: Jeg beklager Pjotrik, og nå har du fått meg til å rote bort hverfall 2 "prosjektledelsehjemmeeksamensminutter".

Her står det hvertfall at førstegangsetablerende kvalifiserer for startlån.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Det står tilogmed at man kan få 100% finansiering derfra, kan være en kvart eller halv % å hente på hele lånet da.

 

Hvor stort skal dere kjøpe?

 

Jeg og kona (jeg er jo ferdig siv.øk fra bodø om et år) har begynt å se på rekkehus i stor-Oslo slik at vi kan flytte rett ned etterpå.

Lenke til kommentar
Edit: Jeg beklager Pjotrik, og nå har du fått meg til å rote bort hverfall 2 "prosjektledelsehjemmeeksamensminutter".

Her står det hvertfall at førstegangsetablerende kvalifiserer for startlån.

 

Prosjektledelse er bare tullefag uansett ;)

Jeg så den informasjonen jeg også, men det fremkommer ikke klart hvorvidt man må være lavtlønnet for å kvalifisere for slikt lån, eller om det er et tilbud til alle. Derav denne tråd :)

 

Det står tilogmed at man kan få 100% finansiering derfra, kan være en kvart eller halv % å hente på hele lånet da.

 

Hvor stort skal dere kjøpe?

 

Jeg og kona (jeg er jo ferdig siv.øk fra bodø om et år) har begynt å se på rekkehus i stor-Oslo slik at vi kan flytte rett ned etterpå.

 

Jobber i finansbransjen så har tilgang på særdeles billig lån gjennom ansatterabatt, men det er kun 90%. Resten må skaffes på annet vis.

 

Størrelse 50-60, mer har man ikke råd til som fattigkar ;)

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar

Prosjektledelse er absolutt et tullefag, skjønner ikke hvorfor jeg valgte det. Bør kanskje bare levere inn manualen og kartet til GTA 4 som eksamensbesvarelse.

 

Ut fra det jeg klarer å lese i den informasjonen, så fremstår det for meg at det er tilstrekkelig å være førstegangskjøper. Om man da er milliardør, finansmann eller snekker skulle da være av liten relevans.

 

Jobber du i Dnbnor? Skal ha sommerjobb i konsernet i Oslo i år;-)

 

50-60 er jo mer enn nok egentlig, vi bor i en 3-roms 55kvm, har en datter og det går bare utmerket!

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Prosjektledelse er absolutt et tullefag, skjønner ikke hvorfor jeg valgte det. Bør kanskje bare levere inn manualen og kartet til GTA 4 som eksamensbesvarelse.

 

Ut fra det jeg klarer å lese i den informasjonen, så fremstår det for meg at det er tilstrekkelig å være førstegangskjøper. Om man da er milliardør, finansmann eller snekker skulle da være av liten relevans.

 

Jobber du i Dnbnor? Skal ha sommerjobb i konsernet i Oslo i år;-)

 

50-60 er jo mer enn nok egentlig, vi bor i en 3-roms 55kvm, har en datter og det går bare utmerket!

 

Det er mer niko bellic enn eksamenslesing her også :ermm:

 

Ikke Dnbnor nei. Sneier du forbi Aker brygge der Dnbnor holder til og fortsetter på E18 vestover kommer du dit.

 

Bor på 56kvm nå, leier billig på aller beste vestkant. Er dermed litt kresen på evt. kjøp. Skulle gjerne hatt to soverom, men da snakker vi 2,7 mill fort.

Lenke til kommentar

ja, det blir fort dyrt. På andre siden så koster det en del å bytte bolig, og tro meg når første barnet kommer skal du ha to soverom. Jeg har en fin oppskrift på P-muffins om du vil ha.

 

Med de inntektene dere har burde det ikke være noe stress å klare 2,7 mill.

Lenke til kommentar
ja, det blir fort dyrt. På andre siden så koster det en del å bytte bolig, og tro meg når første barnet kommer skal du ha to soverom. Jeg har en fin oppskrift på P-muffins om du vil ha.

 

Med de inntektene dere har burde det ikke være noe stress å klare 2,7 mill.

 

P-muffins? :)

 

Studielån er en del av ligningen også. 2,7 er forderdelig mye penger.

Lenke til kommentar
P-muffins ja, om dama bestemmer at dere skal ha barn, så kan du utsette det litt. :!:

 

Ja, det er sinnsykt dyrt å skulle etablere seg. Nesten sånn at man gruer seg litt.

 

Heh skjønte den først nå jeg.

 

Det er survival of the fittest på boligmarkedet. I dårlige tider bygges ingen ting, og i gode tider bygges stort sett kontorbygg. Markedet klarer dermed aldri å skaffe nok boliger, og establisementet av boligeiere har ingen ønsker om å endre på den situasjonen. Blant de tusenvis som står utenfor er kampen dessverre brutal, og med normale inntekter er man sjangseløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...