Gå til innhold

Benching med 8800GT sli/singel, E8400 og 790i [oppdatert tekst]


Anbefalte innlegg

Jaja, siden jeg la en del arbeid i denne teksten til OC konkurransen jeg ikke kunne være med på med disse resultatene får jeg poste arbeidet her.

 

E8400

8800GT SLI

Kingston 1600 7-7-7-20-1T 2GB

EVGA 790i

OCZ 1000W PSU

Fasekjøler til cpu og vann på skjermkortene.

 

Jeg hadde et 680i kort som gikk i stykker og jeg fikk et 780i tilbake, så sendte jeg det til EVGA for å få et 790i kort med Step-up. Noe EVGA tilbyr de første 90 dagene. Dette gjorde jeg før alt oppstyret om 790i kom for dagen. Det tok 4 uker før kortet kom og imens har jeg sittet å lest om korrupsjon og oc-problemer med 790i.

 

Med godt mot og stor tro på at dette ikke ville ramme meg byttet jeg mine to 8600GT kort (som klokekt til over 1000mhz på kjernen) med et par Kingston DDR3 1600mhz 7-7-7-20-1T brikker. En 20" skjerm byttet jeg med en 1000W OCZ strømforsyning. Da burde jeg være klar for 790i.

 

FOr å gjøre en lang og vond historie kort, 790i var ikke stabilt mad alt på stock. Uansett hvor mye jeg tweaket så kræsjet systemet i høye oppløsninger og SLI. Men cpu (E8400) og høy FSB gikk fint på stock kjøler, og 3DMark kjører jo i lave oppløsninger. Jeg bestemte meg for å prøve å klokke litt med fasekjøleren jeg har.

 

790i kommer med 4 GTLVref spenninger som kan/må justeres fra ca -120mv til +120mv, med 5mv hopp. Nok av kombinasjoner, og i tillegg skal de justeres etter hva CPU FSB (vtt) volten er. Så etter et par A4 sider med notater kom jeg frem til hva som ga de mest stabile voltene. Vtt på 1.45 og GTLVref 0 og 1 begge på -30mv.

 

En ny funksjon til på 790i er P1 og P2. Disse kan aktiveres eller settes på Auto. De strammer inn timingen på chipsettet og gir markant bedre ytelse, men gjør til gjengjeld systemet ustabilt ved høy FSB 500+. Så jeg lot de være av i første omgang.

 

Minnet mitt er på 1600mhz ved 7-7-7-20-1T på 1.9v Med litt mer volt, 2.1, og samme timing klarer det 1800. En fin økning i ytelse, men er litt mye med 2.1v, så en egen vifte har de fått.

 

Skjermkortene har jeg hatt en stund, spiller CoD4 i 1920x1200, trenger to stykker da :-) De klokker likt begge to 864/1025 i AQ3, 864/1000 i 3DMark01 og 850/975 i alt annet. De er vannkjølte med heldekkende blokker og loadtemp på rundt 35C. De er voltmoddet, 1.38v mot 1.05 stock, men mer volt på minne hjalp ingenting så det er ikke moddet. Disse kortene har en OVP (over volt protection) krets, så den har jeg fjernet på begge. Jeg er ikke innenfor den med 1.38v, men volten øker med belastningen så jeg gjorde det for å slippe at den slo inn i tide og utide. Finnes ikke noe tide :-)

 

Prosessoren, en E8400, har toppet ut ved ca 535FSB på alle mine tidligere hovedkort, men den har vist at de ikke er noen vegg før i allefall 585FSB ved litt testing på et P35 kort. Så med ny PSU og 790i håpet jeg det skulle gå bedre. Så med kuldegrader på CPU og 1.74 volt, noe som er litt mer en anbefalt satte testingen igang. Høyeste jeg kom inn i XP på var 5150mhz, og der kjørte jeg AQ3 med ett 8800GT. Med P1 og P2 enablet gikk det uforskammet fort og nye pers ble 300236. Uheldighvis var LOD på 4.8 denne runden, fra 01. Så hadde den stått på -0.5 som jeg pleier å kjøre AQ3 i hadde det kanskje blitt litt mer.

 

Singel

300236.jpg

 

 

Så da var det bare å enable SLI og prøve igjen, men rett før testen var ferdig fikk jeg feilmelding, hver gang. Klokket CPU ned til 5100 og rett gjennom. 306582 ble scoren. Denne gangen hadde jeg LOD på -0.5, så scoren var litt skuffende mtp at dette var i SLI. Men for all del, jeg var strålende fornøyd.

 

SLI

306582.jpg

 

 

Så kom 3DMark01, min favoritt. Her er det ikke noe behov for quad prossessor. Tweaks er stikkordet her. Man må kjøre testene i riktig rekkefølge, ha riktig LOD på hver test og finne riktig klokk på skjermkortene, ikke alle testene krever like mye. Jeg har funnet min oppskrift, LOD 4.8 på alle testene (mot alle råd), og min egen rekkefølge (også annerledes fra de fleste). LH-N-DH-CH-LL-DL-CL. CL kan kjøres mange ganger, helt til man får en score som stikker seg ut med kanskje 100FPS. Skjermkortene klokker jeg ikke underveis, de stopper på 864/1000 uansett i 01, og siden nvidia kortene hopper i frekvens så er 864 det høyeste før neste hakk er 875 eller noe. Et triks jeg tjener litt ekstra på er å ha identisk bios på begge kortene, jeg flashet begge kortene med en ferdig klokket 850/1000 bios. Nature testen tjener kanskje 100 poeng på dette. Men siden det ligner poengmessig på en tweak som ikke er godkjent må jeg kjøre en test med den tweaken også å legge ved som bevis, den tweaken gir 100 poeng til. Men den kan jeg ikke bruke. Scoren SLI ble 104193, og singel ble 91012.

 

SLI

104193.jpg

 

Singel

91012.jpg

 

 

3DMark06, quadens hjemland. Men siden jeg ikke har noen quad får jeg prøve å ta det igjen på ren ytelse fra E8400. Etter litt testing fant jeg ut at 4950 var det høyeste jeg kom meg igjennom i 06. LOD kjører jeg på 2.1, det gir best resultat her i gården. LOD varierer fra kort til kort, så en må bare prøve seg frem. Med skjermkortene på 850/975 og minnet på ca 1800 fikk jeg 23061 med SLI og 16340 med bare ett kort. 16340 er ikke så imponerende, man får det samme lett med en quad som er klokket mye lavere. Men jeg spiller spill og trenger ingen quad, enda.

 

SLI

23061.jpg

 

Singel

16340.jpg

 

3DMark05 er som 06, eneste forskjellen er at jeg må klokke skjermkorten ned til 830 for å komme igjennom. 33421 på SLI og 28878 med ett kort.

 

SLI

33431.jpg

 

Singel

28878.jpg

 

SuperPi, her er det endeløs tweaking av XP som teller. Noe jeg skjelden orker, liker 3D bedre, men en runde på 5100 fikk jeg tid til. 9.109s ble tiden.

 

9109.jpg

 

CPU-Z, liten praktisk verdi for 3DBench, så 5150 som jeg fikk med AQ3 ble det høyeste jeg har. Her er det software som setFSB som er gjeldene, boot til windows med masse volt på cpu, øk fsb med software til det stopper. Prøv igjen og ta et screenshot rett før den frekvensen man frøys på i sted. Sport for de uten skjermkort.

 

300236.jpg

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åh! :dribble:

 

Gleder meg som en unge, fasekjøler er nemlig på vei til meg også!

 

28 grader, hvor var det målt?

 

 

Her er et bilde av SSèn din sindre :)

Test på en gammel P4 Prescott 541, bildet viser etter idling etter oppstart ca 2-3min en temp nermere -50`c ...stock vcore.Kjølern står ved et vindu....

 

På 1.7vcore holdt tempen seg rundt -45`c

 

Bilde er fra Voksenlan i helga (Spydeberg) ..cheers

 

Forøvrig en dårlig utgave av 541, den toppa ut ved ca 5ghz...no matter tweaks eller vcore.

 

195262.jpeg

 

Jeg "pansjonerer" meg nå, beholder kun en cpupot fra LD som jeg har hvis trangen til overklokking blir for stor :p

 

EDIT: sorry hifiking, flott score, ufint av meg å buldre inn her uten en kommentar..lol :)

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Ikke noe problem nassuz :- )

 

Skjermkortene er idendiske mtp klokkevillighet, begge har dårlig ram og begge klokker like langt på kjernen. Har voltmodda og ovp modda de, men mer volt hjelper ikke. Må nok litt kulde til på de skal det bli noen fremgang.

 

Har ikke testet om shaderne vil noe lenger heller.

Lenke til kommentar

Takk, til benching er 790i konge, men til 24/7 er det noe dritt. SLI og spill fryser etter bare et par minutter. Så jeg får ikke spilt med sli, og det er jo litt meningsløst. Håper det kommer en ny bios snart.

 

Har lært meg et par triks som kommer i softwaretweaktråden din.

Lenke til kommentar

Klarer høyere FSB stabilt, men med lavere MP. Tror stabiliteten til CPU er begrenset av kjølingen. Vurdere et dice forsøk, men har ikke noe rør, bare en stock intel kjøler uten vifte. Det går, men acetonen spruter over hele rommet uten et lokk eller noe lignende. Og så selges dice'n her bare i blokker.

 

Feilmelding mitt inne hadde jeg også i aq3, klokket cpu litt ned og alt gikk fint. Klarte bare aq3 på 5150 bare en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slenger meg på her, med:

 

Takk for tråden Hifiking! :thumbup:

 

Veldig artig å se litt nForce/SLI benching.

 

Har akkurat begynt å få litt interessen for både SLI og XFire.

 

Første forsøk har gått relativt greit (P5N-E SLI +8800GT, divers P35/X38 + 3850/3870).

 

Total fiasko med neste - MSI P7N SLI Platinum (i750-versjonen).

Kort og godt "useless.com".

Går i retur når jeg er hjemme fra reise (imorra).

 

Gjør ett nytt forsøk med XFX 780 SLI ila helga (er planen).

 

Må ha over 20k i 3DM06 med nForce også. :)

 

PS.

Har vel hatt "flaks" med det billige Asus P5N-E hk'et.

MSI hk'et var akkurat like ille å klokke med som de verste skrekkhistoriene jeg har lest i diverse fora.

KJøpt ene og alene pga ett par positive reviews på nettet.

Dette hk'et var *helt for j...lig*.

Gigantiske FSB-hull. Overhodet ikke stabil i bruk til tross for "passed timeslange Prime-session".

:hmm:

 

PS.

Det er selvsagt en Quad Q6600 (G0) som skal brukes. Mulig det er det som er ett av problemene (klar over nForce hk generell problem med Quad, men det er rapportert hk som "fikser" Quads like bfra som diverse P35/X38 hk. Og ikke bare 790i).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

pene scores der! 790i er knall, tester det selv om dagen. blir 9800gtx i sli etterhvert tenker jeg, har en qx her også.. mangler nitro. siste 9800gtx kortet ligger til fortolling.. det tar alltid lang tid.

 

jeg har dog striker 2 nse, 790i kort.. ikke ultra.

Lenke til kommentar

Takk tl1000s og dp, prøver å live litt oppe her på overklokkingsdelen :-)

 

P1 og P2 må enables på 790i, fikk 13k ekstra i aq3 med de på. Men det er litt fsb avhengig. Med en q så holder man seg vel under 500.

 

9800GTX har mye mer å gi på minnet enn mine 8800gt, så jeg regner med du får noen reale scores med de. For ikke å snakke om qx. Gleder meg til du får prøvd det. Leste jeg feil eller har du en 9770 på gang?

 

Har veldig lyst på 9800gtx jeg også, men før nvidia har fått fikset alle problemene man har med 24/7 på 790i så gjør jeg ingenting. Samt at 8800 gis bort for tiden, så bruktprisen er laber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...