Gå til innhold

Linux vil ikke starte...


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg så litt på den her nye Linux-filmen og tenkte jeg får vel prøve jeg og! Jeg lasta ned og installerte(ved hjelp av daemontool). Så når jeg restarta får jeg opp menyen der jeg velger operativsystem, jeg velge unbutu så dukker denne feilmeldingen opp:

post-156463-1210163651_thumb.jpg

Det er Unbutu 8.04

Noen so har peiling på hva problemet er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tilfeldigvis en Dell?

 

EDIT: overraskende mye Wubi-trøbbel her for tiden. Kanskje det ikke var et helt gjennomtenkt valg å implementere dette i nyeste Ubuntu...

 

EDIT2: skjekket det litt opp, men finner ingen lignende problemer annet enn når wubi var i beta-fase (omtrent 1 år siden).

 

Problemet er kort sagt at programmer ikke finner en fil som heter grldr eller wubildr på noen av partisjonene dine.

 

Det du kan forsøke er å søke etter filene på harddisken hvor du innstalerte, og kopiere de til C:\ Det kan være at du må redigere boot.ini da også. Kjører du XP eller Vista?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Info:

 

-Vista Home Premium 32bit SP1

-Unbutu 8.04

-Installerte på D:\

-Har en multicom/compal jfl92 laptop

-installerte ved å mounte image fila i Daemontools

 

Kan sist nevte ha noen betydning? Burde jeg ha cd slik at operativsystemet kan installere seg ferdig når jeg startter det opp? Isåfall får jeg prøve å anskaffe en cd plate jeg kan brenne det ut på. Skal søke etter nevte filer btw...

 

Edit: fineer wubildr(fil.program og MBR-fil) men ikke grldr

Endret av Gnom3n
Lenke til kommentar

Du finner 2 stk av wubildr?

Da kan det være at du må redigere boot-fila til Vista sin bootloader (jeg tror det står noe med grldr der, når det egentlig bør stå wubidlr. Har aldri vært borti Vista selv, men det innebærer visst å bruke Bcdedit kommandoen, eller å bruke et tredjeparts verktøy. Kan være du finner noe i msconfig også.

 

EDIT: nei, sistnevnte skal ikke ha noe betydning. Problemet du erfarer kommer før alt av CD-rom benyttes, og det skal heller ikke være noe problem å bruke et image til å innstalere.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...