Gå til innhold

Bestille konfirmasonsbilder fra nett i kveld hvilken butikk er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såpass viktige bilder som konfirmasjonsbilder ville jeg overlatt til en evt. lokal fotoforhandler som justerer hvert bilde manuelt for å sikre maksimal bildekvalitet og så riktig eksponering og farge som mulig.

 

Mange av kjedene med billige fremkallingspriser har automatisk kontroll som "gjetter" totalt feil farge og spesielt eksponering om det f.eks. er mye lys himmel, strand eller snø i bildet slik at det blir alt for mørkt. Noen retter seg også etter hva "massene" vil ha, slik at fargemetningen blir overdrevet og den digitale skarpheten ødelegger detaljer i bildet. Å sende over nettet fører også ofte til komprimering som gjør at f.eks. gress og løv blir seende ut som "grønn grøt".

 

Jobber selv i en slik fotobutikk med manuell justering, og jeg ser klart forskjell fra automatiske og manuelt justerte bilder. Kanskje tenker man ikke så mye på det om man kun ser et av de, men forskjellen er i de fleste tilfeller betraktelig.

 

Et annet problem enkelte av de større kjedene sliter med, er fargestikk. Én av de har blant annet et problem med brunstikk i alle bildene. Se de ved siden av bilder uten fargestikk, så ser de rett og slett forferdelige ut. En annen har problemer med kontrast. Bilder fremkalt fra dette stedet, som hadde totalt utbrente lyse partier og gjengrodde mørke partier, hadde klare tegninger i både de lyseste og mørkeste partiene når vi printet de der jeg jobber. Ellers er det noen som bruker dårlig papir, ikke skifter kjemikaliene som de skal og har ellers dårlige rutiner mtp. renhold. Resultatet blir bilder som falmer i løpet av kort tid, eller som har skjemmende merker og flekker. Også dette påvirker farger og kontrast.

 

Jeg sier ikke at de som er nevnt tidligere i denne posten er blant disse "skrekkeksemplene", men går man til en lokal fotoforhandler som lager bildene selv og derfor vil stå for resultatet de leverer, så er det liten sjanse for at man opplever et dårlig resultat.

 

Lokale fotoforhandlere tar kanskje opp mot 50-100% høyere pris enn de billigste fotokjedene, men man ser stort sett samme forskjell i resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...