Gå til innhold

Hjemmeserver /Vanlig pc til ca 7000 kr.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle sammen

Jeg har tenkt å investere i en ny maskin og kunne derfor trenge noen råd på veien, det er lenge siden jeg bygde min forrige maskin og er ikke helt oppdatert på dagens teknologier. Har prøvd å sette meg litt inn i det, men satser på noen korreksjoner fra dere.

Litt om bakgrunnen:

Jeg har lenge tenkt på å få satt opp en filserver som jeg kan samle mye dill på, mest mediafiler som skal streames mot min nyinnkjøpte popcorn a-100. Har også tenkt å bruke den til å teste forskjellige ting, men den skal ikke brukes som spillserver og diverse andre ting som jeg ser for meg er mer krevende. Maks antall brukere på denne vil være to stykker, selvfølgelig kan det unntaksvis være flere brukere, men det er ikke noe krav at systemet skal håndtere dette. Maskinen skal stå inne i et skap i gangen min, gangen ligger like ved soverommet så jeg ønsker en så lydløs maskin som mulig. Nå skal det sies

at min definisjon av lydløs er rimelig rund i kantene, jeg har blant annet pvr-dekoder og nas disk i stuen. disse plager meg ikke nevneverdig, da vet dere kanskje hvor listen ligger.

Alt vel så langt, men det har oppstått et problem til, jeg har/hadde en bærbar pc som tok kvelden, jeg var sikker på at det var harddisken og gikk til innkjøp av en ny 2.5" disk, dette hjalp dessverre veldig lite, Maskinen er like død som før. Jeg har en bærbar i forbindelse med jobben og har strengt tatt ikke behov for en til privat. Det kan

uansett selvfølgelig være kjekt å ha en pc hjemme hvis jeg ikke har tatt med jobb pc-en. I den forbindelse ønsker jeg å utvide "serveren" som er nevnt ovenfor til også å dekke dette behovet. Det er egentlig ikke store krav som blir lagt til. Dagens private pc bruker jeg stort sett til mail, nettsurfing, litt hobbyprogrammering (er systemutvikler, kjekt å ha noen private prosjekter på si) og spilling av football manager 2008, jeg spiller ikke grafisk krevende spill.

Ønsker fortsatt å ha en maskin som står i skapet og er en server, men jeg skal i tillegg koble opp en skjerm direkte så den kan brukes som en vanlig klient-pc også, vet ikke om dette har stor innvirkning på deres forslag, men jeg tar det med.

Jeg har jo allerede sett meg rundt og har satt opp en handleliste som dere finner her [Min foreløpige handlevogn].

Jeg ønsker å vite om det er noen deler som er over eller underdimensjonert, jeg ønsker en økonomiløsning som ikke blir noe særlig dyrere enn den jeg har satt opp.

Har planer om å bruke min nyinnkjøpte 2.5" disk som systemdisk, dette har vel litt å si på støyen kanskje? (Helst ville jeg brukt den i den bærbare, men den har jo gått til de evige jaktmarker).

Setter stor pris på alle forslag

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...