Gå til innhold

Bestillt ny mobil, men ble sendt fra utlandet og havnet i tollen.


Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier så har jeg kjøpt meg ny mobil.

Denne kjøpte jeg på qxl.no, men av en dansk selger (fant ut dette etter auksjons slutt).

Selger sa at han skulle sende den toll fritt (hvordan vet jeg ikke men).

Så jeg regnet derfor med at tollen ikke ville bli noe problem.

Men hørte ikke noe mer om mobilen på ei stund, før idag da det dumpet ned 2 brev fra posten, et stor og et lite.

Begge inneholdt samme papiret, og det var "Melding om ankommet ufortollet sending".

 

Jeg har tatt kontakt med selger, men har ikke fått noe svar enda, og lurer på om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Vet ikke hvor lenge mobilen kan ligge i tollen før den blir sendt tilbake eller hva dem gjør med den.

 

Kjørte pakke sporing på den, og den har ligget der ei stund som dere kan se her:

05.05.08 13.07 Duplikat fra lager 0024 OSLO

03.05.08 08.59 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO

30.04.08 14.28 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

27.04.08 15.01 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO

27.04.08 15.01 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

24.04.08 07.29 TIL FORTOLLING 0024 OSLO

24.04.08 07.29 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

23.04.08 01.55 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

22.04.08 20.32 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

 

Vennligst flytt denne om den er feilpostet.

Takker for svar som måtte komme inn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at selger har sendt mobilen tollfritt. (Elektronikk har ikke toll). Men er vareverdien under NOK 200 (etter tollvesenets valutakurser) blir det ikke beregnet moms. Gaver er momsfrie inntil NOK 1000. Over grensen blir det beregnet moms på hele beløpet, også frakt. I tillegg kommer et behandlingsgebyr (kalt tfortollingsgebyr).

 

Gaver sendt fra butikker/firma håndteres som vanlig salg (NOK 200 grensen) selv om de er merket som GIFT.

Lenke til kommentar

Dette er en N95, vinner budet var 2775 kr + porto.

Ser ut som om han har sendt den fra sin privat adresse da det står:

Avsender: hans navn

Avsenderland: Danmark

 

I papiret har jeg 2 valg, enten fortolle den selv, eller la dem gjøre det.

Om dem skal gjøre det må jeg sende tilbake en del av papiret for å gi dem fullmakt.

 

Det står også:

"For tollklarering av sendingen må følgende dokumentasjon vedlegges:

Faktura, Kvittering eller kontoutskrift angående kjøpet må vedlegges.

Fødselsnr må påføres og sendes inn.

 

Men problemet er at jeg ikke har noe kvittering, eller faktura (annet enn det vanlige som blir sendt fra QXL).

Og på kontoutskriften så er det vel også med gebyret som banken skulle ha for å overføre pengene.

 

 

*edit*

La akkurat merke til at datoen for retur av pakken er 11.05!

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Og på kontoutskriften så er det vel også med gebyret som banken skulle ha for å overføre pengene.

 

 

*edit*

La akkurat merke til at datoen for retur av pakken er 11.05!

 

 

Da skulle du sendt denne kontoutskriften til epost: [email protected] og forklart at en vis sum er gebyr som banken tar og er ikke tollpliktig.

Bedre å betale ca 750 kroner i mva enn og la varen bli sendt iretur + selgeren mottar en vare du har betalt ca 3000 kroner for i retur gratis (kanskje det var akkurat det han håpet på):roll:

Endret av EXIDE
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Har sendt dem fullmakt til å åpne pakka for å se etter kvittering i eksen, men det hadde ikke blitt sendt med (men regner med at det er en privat person jeg har handla med).

 

Og da fikk jeg nytt brev etter 2 dager, der dem ba meg om å sende faktura, kvittering eller konto utskrift.

 

Men har fått en liten ide, hva om jeg sender inn en kopi av mailen fra Qxl.no? (der står det jo kun prisen på mobilen uten porto, noe som da vil gjøre at jeg slipper å betale moms av portoen, som var ca 200 kr).

Vil dem da godta den som kvittering/faktura?? :)

 

PS, Dem har utsatt tilbake sending til den 20.05, men papirene må sendes seinest den 18.05.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Takker for svar.

Har sendt dem fullmakt til å åpne pakka for å se etter kvittering i eksen, men det hadde ikke blitt sendt med (men regner med at det er en privat person jeg har handla med).

 

Og da fikk jeg nytt brev etter 2 dager, der dem ba meg om å sende faktura, kvittering eller konto utskrift.

 

Men har fått en liten ide, hva om jeg sender inn en kopi av mailen fra Qxl.no? (der står det jo kun prisen på mobilen uten porto, noe som da vil gjøre at jeg slipper å betale moms av portoen, som var ca 200 kr).

Vil dem da godta den som kvittering/faktura?? :)

 

PS, Dem har utsatt tilbake sending til den 20.05, men papirene må sendes seinest den 18.05.

 

Det skader jo ikke å prøve, men tviler på at de godtar det.

Hvis du sender en kontoutskrift med de 200 kronene ekstra i porto, så betaler du jo bare en 50 lapp ekstra i moms da :roll:

 

Personlig mening:

Jeg hadde ikke gamblet på dette.

Hadde sendt kvitteringen fra banken og lagt til at xxx? kroner er gebyr som banken tar (ikke mva pliktig).

Fordi tiden løper og dagene går fort :roll:

 

Håper at du får en original N95 og ikke en clone da.

Endret av EXIDE
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Men et lite spørsmål til..

 

Må jeg sende inn en full kontoutskrift, eller holder det med f.eks et screen shot av kvitteringa til utlandet?

Som den jeg har lagt ved her.

 

Og sende det på f.eks mail og legge ved dette regnskapet:

Gebyr for overføring til utlandet: 80 kr (ikke mva pliktig)

N95: 2775 kr

Porto: 191 kr

 

Samlet sum: 3046 kr

 

Og selvfølgelig sporings nr på pakken. (siden det sto i papiret jeg fikk at dette skulle legges ved)

post-21188-1210499782_thumb.jpg

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Takker for svar :)

Men et lite spørsmål til..

 

Må jeg sende inn en full kontoutskrift, eller holder det med f.eks et screen shot av kvitteringa til utlandet?

Som den jeg har lagt ved her.

 

Og sende det på f.eks mail og legge ved dette regnskapet:

Gebyr for overføring til utlandet: 80 kr (ikke mva pliktig)

N95: 2775 kr

Porto: 191 kr

 

Samlet sum: 3046 kr

 

Og selvfølgelig sporings nr på pakken. (siden det sto i papiret jeg fikk at dette skulle legges ved)

 

Har ikke peiling på hva de godtar synes du burde ringe og spør dem f.eks:

Om de godtar kjøpskvitteringen du fikk fra QXL osv ;)

Lenke til kommentar

Ok, men takk for svar uansett :)

Får bare sende inn en kontoutskrift og gjøre som du sa, bare skrive på hva banken skulle ha for å overføre osv.

Regner med at jeg prøver å sende inn på mail, og bare legge til sporings nr, som dem krever.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ok, men takk for svar uansett :)

Får bare sende inn en kontoutskrift og gjøre som du sa, bare skrive på hva banken skulle ha for å overføre osv.

Regner med at jeg prøver å sende inn på mail, og bare legge til sporings nr, som dem krever.

 

Hvordan gikk det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...