Gå til innhold

Løs usb-tilkopling på ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Kjøpte en "LaCie 500GB USB 2.0 Harddisk" for bare et par uker sida. Var dessverre så uheldig til morran idag at jeg mistet den i bakken (bare 20 cm). Den sluttet umiddelbart å sende til laptopen min, og når jeg sjekket så merka jeg at det var den utgangen i selve harddisken som er koblet til usb-porten i datamaskinen som var løs.

 

Nå lurer jeg på om det er noen måte jeg kan få fikset dette på. Har mye viktig informasjon på denne harddisken (trenger ikke kommentarer på at jeg ikke tok back-up), som egentlig haster litt å få tak i. Siden det bare er inngangen det tydeligvis er noe feil med, så burde alt dette fortsatt ligge der beskyttet

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan åpne den å sette harddisken inn i en PC.

Men det kan også være problemer med selve harddisken. Dette grunnet at den var igang når mistet den i bakken. Harddisker tåler ikke så mye når de er igang (det tåler mer når de er slått av - men fortsatt ikke mye). Spørsmålet her er hvordan den traff bakken og med hvilken fart.

Lenke til kommentar
Du kan åpne den å sette harddisken inn i en PC.

Men det kan også være problemer med selve harddisken. Dette grunnet at den var igang når mistet den i bakken. Harddisker tåler ikke så mye når de er igang (det tåler mer når de er slått av - men fortsatt ikke mye). Spørsmålet her er hvordan den traff bakken og med hvilken fart.

 

Det som skjedde her var ganske enkelt at til morran idag, dro jeg laptopen utfor sengekanten og glemte at harddisken (med veldig kort kabel) fortsatt var koblet til. Den fikk derfor et litt akselerert fall på max. 30 cm, men ble også dempet av et teppe og et klesplagg.

 

Har ikke tilgang til noen stasjonær pc her, men kan jeg ta den med til et sted i Oslo og få skiftet "skallet"?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om LaCie 500Gb er SATA eller PATA. Skallet må være tilpasset riktig interface. Dermed kan du benytte deksel fra hvilken som helst produsent, forutsatt at du velger riktig SATA eller PATA. Datakjeden kan være et sted å starte.

 

Mht til fallet. Ingen harddisker liker fall, støt eller rykk når de er igang. Selv et fall på 30 cm utløser krefter (som du allerede har oppdaget ved at tilkoblingen er skadet). La oss håpe at harddisken er ok.

Lenke til kommentar
Takk for det. Finnes det noen vanlige butikker i Oslo jeg kan få skaffet dette i? Skulle gjerne fått gjort det før imorra

 

Datakjede på Møllergata har LaCie. Kjøpte min der (okt/07)og tenkte kanskje du kjøper en duplikat til din server og skifter innematen bare. Blir litt dyrere men du har en HDD i reserv.

Lenke til kommentar
Nå viser det seg at disken fortsatt ikke responderer, og at den må være ødelagt innvendig og. Noen mer rimelig måte å skaffe seg dataene på som ikke involverer mangfoldige tusener av kroner?

 

fant son.

 

 

- Feilsøking

- Tips

- Produsenter

- Linker

- Retur av varer

- Backup-rutiner

Kundesenter - Om Infolink

Kontakt oss Forsiden

 

 

Telefon: 22571609www.infolink.no 08.05.2008

 

 

Våre tjenester

- Statussjekk

- Driftstjenester

- Historisk backup

- IT-Sikkerhet

- Virusfjerning

 

Datarekonstruksjon

- Harddisker

- Minnekort & Minnepinner

- Passord recovery

- Datasletting

 

Datamaskiner

- Bedrifts PC

- Servere

 

 

 

 

 

Mailingliste

Motta informasjon om

våre nyheter, kampanjer

og tilbud. Fyll inn din

e-postadresse, klikk OK.

 

 

Du har tastet en ugyldig e-postadresse

 

 

 

 

 

Harddisker

Infolink Datatjenester AS har lang erfaring med datarekonstruksjon på defekte harddisker. Vi opplever ofte at innholdet på harddisken er intakt, selv om du ikke lenger får kontakt med disken. I de fleste tilfellene er det elektronikken på harddisken som er ødelagt og ikke selve platene dataen ligger lagret på.

 

Vi har derfor en egen rekonstruksjonslab, hvor vi kan koble opp din harddisk for analyse og uthenting av data. Vi har også bygget opp et stort lager med reservedeler som gjør at vi er i stand til å få ut data fra de harddiskene der elektronikken er ødelagt. Vi har reservedeler til mange hundre forskjellige modeller på lager, og skulle vi mot formodning ikke ha delene vi trenger til din harddisk, bruker vi vårt store kontaktnett for å skaffe dette.

 

Vi har delt opp datarekonstruksjonen i to faser:

 

Analyse

Vi forsøker her å få liv i harddisken og finner samtidig ut om vi klarer å redde dataene eller ikke.

Analysen utfører vi kostnadsfritt, så hvis vi ikke klarer å redde dataene på harddisken vil det ikke påløpe noen kostnader.

Rekonstruksjon

Vi kopierer her dataene ut på ønsket medie. Det enkleste og rimeligste er å klone den defekte disken over til en annen harddisk, men vi kan også kopiere dette ut på CD/DVD-plater.

Prisen på datarekonstruksjonen er kr. 3.000,- eks mva pluss eventuelle kostnader til en ny harddisk. Ved kopiering til CD/DVD-plater er 2 plater inklusive i prisen - ved ytterligere behov vil kostnader til vår tidsbruk komme i tillegg.

Hvis vi har reservedelene vi trenger til din harddisk på vårt servicelager, vil vi kunne foreta analysen av harddisken i løpet av kort tid. Hvis vi ikke har reservedelene på lager, kan vi dessverre ikke garantere tiden det tar å analysere harddisken. Vi må da prøve å få tak i reservedelene og det kan ta noe tid.

 

Forbehold

I forbindelse med datarekonstruksjonen er vi nødt til å ta følgende forbehold:

Vi kan aldri garantere at vi klarer å redde dataene på harddisken, da dette avhenger mye av feiltype. Vi jobber kun med overflateelektronikk på harddisken og åpner den ikke slik at platene inne i den blottlegges (dette krever spesiallaboratorier). Vi vil derfor ikke forverre en eventuell skade på harddisken.

Garantien på harddisken vil forsvinne når vi jobber med den. Du kan derfor ikke henvende deg til stedet du kjøpte harddisken for å få den byttet etter at vi har jobbet med den.

Ønsker du å benytte deg av vår tjeneste med datarekonstruksjon ber vi deg fylle ut vårt bestillingsskjema. Legg dette sammen med harddisken som du sender inn til følgende adresse:

 

Infolink Datatjenester AS

Att: Datarekonstruksjon

Ensjøveien 14, 0655 OSLO

 

Ta kontakt om det er noe du lurer på.

 

Ibas

I de tilfellene vi ikke klarer å redde data ut fra harddisken er vi Ibas Partner og kan om ønskelig sende harddisken videre til dem. Ibas har imidlertid en helt annen prising av denne tjenesten enn det vi har.

 

Datasikkerhetsselskapet Ibas, etablert i 1978, er et av verdens ledende selskaper innen Datarekonstruksjon og Datasletting og satser ekspansivt på Dataetterforskningstjenester. Hovedkontoret ligger på Kongsvinger, med datterselskaper, distributører og partnere over hele verden.

 

Ibas gjør mer enn standard datarekonstruksjon. Tyve års erfaring på dette området kombinert med en solid og dyktig stab av ingeniører gir Ibas et konkurransefortrinn overfor sine konkurrenter. Ibas oppdaterer kontinuerlig sin egen ekspertise og utvikler verktøy for å kunne håndtere de fleste rekonstruksjonsoppdrag. Ibas utfører forskjellig typer konsulenttjenester og tekniske undersøkelser relatert til enheter for datalagring og lagret data på grunnlag av sin produktnøytralitet og markedsposisjon.

 

Ibas har skaffet seg erfaring fra tusenvis av datarekonstruksjonsoppdrag. Det har gitt Ibas en enorm erfaringsbakgrunn m.h.t. forskjellige typer lagringsenheter, formater og skadescenarier. Ibas har inngående kunnskap om operativsystemer og deres filsystemer. Ibas sine ingeniører kjenner alle detaljer i konstruksjonen, operasjonsmodus og svakheter til moderne datalagringssystemer. Ibas gjør til enhver tid sitt ytterste for ikke å forverre den eksisterende skaden og for å finne den beste løsningen for sine kunder innenfor de begrensninger som settes av leveringstid og kostnader. Ibas oppnår optimale resultater på alle datarekonstruksjonsoppdrag med minst mulig risiko.

 

 

Infolink Datatjenester AS, Ensjøveien 14, 0655 OSLO. Tlf: 22571609, Faks: 22571591 [email protected]

 

Nettstedskart / Sitemap Alle rettigheter Infolink Datatjenester AS. ©2006 Drives med Imbera Publisher

Endret av rstrr
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå viser det seg at det var harddisken som var ødelagt, og jeg sparer den i tilfelle jeg skulle finne på å bruke mangfoldige tusenlapper for å forsøke og redde det som ligger på den.

 

Men mye av denne dataen overførte jeg fra et par andre harddisker for en drøy måned sida, før jeg sletta den derfra. Er det noen måte jeg kan hente denne dataen herfra, selv om den egentlig er sletta for en tid sida. Sett om et par firmaer som reklamerer for sånt. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...