Gå til innhold

Spørsmål angående dybdeskarphet


Anbefalte innlegg

Jeg klarte å rote frem mitt fars gamle analoge speilrefleks i går. Dette er et Pentax fra begynnelsen av 80-tallet og hadde en linse på seg av typen Pentax 35-70mm F4.

 

Jeg har alltid sett på dybdeskarphet som noe du har kontroll over via å velge en lav f-verdi som i høy blenderåpning, hvis jeg ikke er helt på jordet her, og kompensere med raskere lukkerhastighet. Da kan du fokusere på et objekt og man får objektet i fokus mens alt foran og bak er ute av fokus. Men på mitt fars gamle kamera klarte jeg å oppnå en ekstrem lav dybdeskarphet via søker bare med objektivet alene, en digg effekt som jeg liker veldig å ha.

 

Forresten da jeg endret F-verdi på objektivet skjedde det ikke noe i søkeren. :ohmy: Det er kanskje normalt?

 

Som sagt var det en 35-70mm linse. 70 var markert som grønt mens resten under var i hvitt. Når jeg zoomet helt til 70mm kunne jeg fremdeles fokusere på objekter ganske nærme ved at jeg vred fokus helt over til at fokuseringstallene i meter og fot ble grønne, og det jeg fokuserte klart i søkeren ble da klart mens alt foran og bak var en tåke ute av fokus. Desto nærmere jeg fokuserte på ting desto mindre ble dybdeskarpheten. Hvis jeg har forstått dette riktig.

 

Dette er en effekt som jeg virkelig ønsker når jeg skal kjøpe DSLR nå, og lurer derfor på om dette er noe en standard kit-linse på 18-55mm kan gjøre også i like stor grad, eller om dette krever en spesiell type linse?

 

Dette gjelder selvsagt objekter som er ganske nærme ca. 15cm +/-. NB! Dette er ikke makrolinse!

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med speilreflakskameraer vises bildet i søkeren på full blender. Dette for å gjøre det lettest mulig å fokusere og komponere bildet også ved dårlig lys. Foran på kamerahuset, normalt i nærheten av objektivet, er det en knapp. Trykk inn denne for at objektivet skal blende ned til valgt blender slik at du kan se dybdeskarpheten i søkeren (bildet vil også bli møreke). Ser du på objektivet vil du legge merke til noen farvete linjer (regner med at de finnes også på Pentax). Disse markerer dybdeskarpheten på de forskjellige blenderåpningene.

 

Det er ingen forskjell i hvordan objektiver oppfører seg på digitale speilrefleks og filbaserte kameraer. Den eneste forskjellen er at filmen er byttet ut med sensorbrikken. Styringslogikken for kameraet har alltid vært forskjellig fra kameramodell til kameramodell, på samme måte som kanpper kan være forskjellig plassert og hva som vises i søkeren er forskjellig.

Lenke til kommentar

Dybdeskarpheten er avhengig av størrelsen på sensoren. De fleste digitale speilrefleks har en sensor som er mindre enn filmen var på analoge speilrefleks så de trenger større blenderåpning for å få samme begrensede dybdeskarphet så velg et annet objektiv enn standard kit. Unntaket er kameraer som Canon 5D og Nikon D3.

 

Gå for et f/2.8 zoom objektiv og/eller et fast f/1,4 - f/1,8 objektiv.

 

Det er rett det som PerB sier om at objektivene oppfører seg likt på digitale kameraer når det gjelder dybdeskarphet, men utsnittet forandrer seg og når du kompenserer for det ved å zoome ut så blir dybdeskaprheten større.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at trådstarter her opplever samme "utfordring" som jeg gjorde da jeg handlet meg en 50mm F1,4 her som dagen.

Den tar bare bilder på full åpning!. Og blender ikke ned, heller ikke når bildet taes.

 

Så på K-mount linsen at det er en tapp som stikker ut, og denne blir operert av en tilsvarende tapp i kameraet (K100D), og denne holder linsen på maks åpning hele tiden, som beskrevet i denne tråden. Og jeg hadde jo ett håp da, om at i Av modus skulle denne slippe tappen slik at linsen blendet ned til valgt blender på linsen.

Men nei!!

 

Fant tak i at for å få dette til å virke, må en sette kameraet i M-modus, dvs full manuell. For å måle lyset nedblendet, trykker en på AE-L knappen, og linsen blender da ned, og setter rett ekponeringstid. Da er det bare å skyte...med linsevalgt blender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...