Gå til innhold

Gatefoto: Veldig anderledes 1 mai bilde


Anbefalte innlegg

Ok folkens. Har såvidt fått igang gatefoto opplegget mitt. Og det er morro og krevende.

 

Denne karen traff jeg første 1 mai i Beregn. Har sett han hundrevis av ganger, og gitt han penger mang en gang. Denne gangen spurte jeg før jeg tok bilde, og han sa det var ok. Men jeg fikk ikkje lang tid på meg, så dette er det beste jeg klarte å få ut. All feedback er ønskelig.

 

Denne karen vandret foresten gatelangs mens talene om fattigdom gjomte uteover Bergen sentrum. Men ord fra overklasse folk kan aldri hjelpe denne eller andre folk som han.

 

Jeg vil samtidig si at de som støtter OL, opera og alt annet piss, mens folk går gatelangs fattige og sulte bør skamme seg. Det er 400.000 fattige i Norge ifølge OECD.

 

Debatten er som dere skjønner sparket igang!

post-148423-1209899322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er glimrende. Det er forøvrig ikke så lett å bomme med et bilde av Otto-en. Han er så uttrykksfull at han er et åpenbart objekt. Godt portrett av gubben.

 

Her hadde forresten Dragan-effekt vært på sin plass.

Pst: Er det ikke langt i overkant historieløst å kalle den effekten for Dave Hill. Han lager jo bare glossy bilder med en etterligning av Dragans Photoshop-teknikk. Grunnen til at jeg kaller det "i overkant historieløst" er at Dragan er ikke noe fra første halvdel av 1900-tallet, men en av våre samtidige.

 

Den maleriske effekten som Riktig beskriver i en gammel tråd er inspirert av Dragan, IKKE Dave Hill. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

hei PM. Dette er ikkje otto! Dette er en svært kar som jeg dessverre ikkje husker ka het. Vi snakket ikkje så mye sammen. Det gikk omtrent slik.

 

Kan eg få ta et bilde? ER du fra avisen? Nei, jeg er kun opptatt av gatefoto.

 

Har du småpenger? osv.

 

Jeg har brukt en effekt her som er en plugin i photoshop. Den er ikkje like ekstrem som hill effekten, men om jeg poster orignal bilde vil du se dette veldig godt.!

 

hva synes du om utsnittet? er det for tett? Jeg ville ha fokus på ansiktet, og ikkje hat eller andre ting.

 

 

 

og takk for fine tilbakemeldinger. Det gjør godt etter endel slakt, men hadde nok gitt full gass med gatefoto uansett.

 

og om få timer er det andre prosjektet, da spiller laget jeg følger. Og da blir det liv i proff vs amatørfoto igjen.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
hei PM. Dette er ikkje otto! Dette er en svært kar som jeg dessverre ikkje husker ka het. Vi snakket ikkje så mye sammen.

Å ja, han der. Han bodde på Möhlenpris da jeg også bodde der. Husker han godt. Han har fått mer orden på klesdrakten den senere tid, har jeg merket meg. Jeg jobber jo i en bedrift som ligger i området, så han ser jeg fortsatt nesten hver dag.

Lenke til kommentar

en gang var jeg i samme butikk som denne mannen. Han ble behandlet som møkk av betjeningen, og jeg spurte ka i helvet de holdt på med.

Det er utrolig kordan folk kan være nedverdige mot andre mennsker, og nettopp dette er et tema jeg skal prøve å skildre.

 

 

Oppfordringen om å slutte å se ned på folk i vanskelige sitasjoner er herved gitt!

Lenke til kommentar

nå skal det sies at det er forskjell på tiggere også.

jeg gir aldri penger til folk som bare kommer bort og spør etter det, for jeg synes de skal fortjene det. noen unge sitter bare på torgalmenningen og roper "hei du! mannen! har du penger? hei du! kom igjen da!"

det inspirerer ikke til gavmildhet akkurat.

 

men tilbake til bildet:

jeg synes dette er et morsomt portrett med tanke på måten detaljene kommer frem på. røykemisfargingen, rynkene, osv. Bare synd han har så velstelte klær om dagen. (ja, for bildet, mener jeg. ikke for mannen :p)

Lenke til kommentar

Dette likte jeg godt, flott at noen tar slike stemningsfulle bilder og får frem hvordan klassesamfundet i lille norge dessverre har blitt. Veldig fint bilde og det er jo også teknisk sett meget bra etter min mening mht. skarphet etc. Stå på og fang flere motiver som dette. Dette er folk som alle oss andre og som sikkert har en meget interessant historie og fortelle.

 

/L

Lenke til kommentar
Dette likte jeg godt, flott at noen tar slike stemningsfulle bilder og får frem hvordan klassesamfundet i lille norge dessverre har blitt. Veldig fint bilde og det er jo også teknisk sett meget bra etter min mening mht. skarphet etc. Stå på og fang flere motiver som dette. Dette er folk som alle oss andre og som sikkert har en meget interessant historie og fortelle.

 

/L

 

 

takk for det! jeg lover å skildre mye av dette, om nødvendig reise til andre steder enn Bergen og.

 

jeg brenner virkelig for dette, og håper jeg med tid og stunder kan gi disse folkene den respekten de alle sårt fortjener gjennom mine bilder. så langt er dette det beste jeg klarer på den korte tiden det går fra han sier ja til et bilde, til jeg tar 4-5 bilder, og han sier hade og fortsetter å tigge etter penger.

 

Men vil gjerne ha mer innspill på fargene, og utsnittet. Utsitt skal jeg jobbe uuendelig mye mer med!

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er glimrende. Det er forøvrig ikke så lett å bomme med et bilde av Otto-en. Han er så uttrykksfull at han er et åpenbart objekt. Godt portrett av gubben.

 

Her hadde forresten Dragan-effekt vært på sin plass.

Pst: Er det ikke langt i overkant historieløst å kalle den effekten for Dave Hill. Han lager jo bare glossy bilder med en etterligning av Dragans Photoshop-teknikk. Grunnen til at jeg kaller det "i overkant historieløst" er at Dragan er ikke noe fra første halvdel av 1900-tallet, men en av våre samtidige.

 

Den maleriske effekten som Riktig beskriver i en gammel tråd er inspirert av Dragan, IKKE Dave Hill. Bare så det er sagt.

Kan du forklare dragan effekten? Den og Dave Hill effekten er jo helt annerledes? Jeg klarer ikke å se likheten i det heletatt da Dragan sin stil er mer realistisk med mange detaljer og mye skygge.

Lenke til kommentar

nei, jeg kan ikkje forklare effekten så detaljert. men jeg har brukt en effekt her som er en pluginn i photoshop. og hadde det vært lett å poste et før bilde no, hadde du fått sjokk. så jeg poster det på siden min. så ser du gått kor bra eg synes dette filteret/pluginen er.

 

og det går itilegg raskt!

 

om få minutter skal det ligge fler versjoner her.

 

http://picasaweb.google.no/akleppesto/GatefotoTest

 

der vil dere se bildet orignalt, og hvordan jeg har lekt meg med svart hvit bilder også. det er stor forskjell på før og etter, men jeg synes det passer fint her, og gir mannen en fin effekt.

 

vil gjerne ha feedback på BW bildene. dette trenger jeg innspill på, siden BW = gatefoto stort sett.

 

har jeg overdrevet bruken av BW?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...