Ansiktets fjes Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Hei! Idag innstallerte jeg Linux Ubuntu (desktop) på min gamle PC. Det var meningen å bruke den som server. Jeg har lagt noen mapper i min edokumenter for å prøve å dele til andre maskiner. Jeg har høyreklikket på mappene og trykket "del mappe". Jeg trykker inn et passord for eksempel "1234". Jeg har prøvd å dele med både "Del via Windows nettverk (SMB)" og "Del via Unix nettverk (NFS)". Jeg får opp "Salbus-Server" på min bærbare PC ("Salbus-Server" er hva serveren heter). Min bærbare PC kjører Windows Vista. Som sagt så får jeg opp "Salbus-Server", men jeg kan ikke koble til den fordi jeg ikke har "brukernavn". Så jeg lurer på hvordan får jeg tak i brukernavn så jeg kan koble til serveren fra andre maskiner? -Salbu
juhu Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 Skal gå ann å bruke brukernavnet ditt som du logger inn på linux-pcen med.. Har ikke brukt samba-deling med grafisk grensesnitt før, men hvis du er kjent med å bruke terminal i linux kan du legge til ny bruker med "adduser nybruker" og kjøre "smbpasswd nybruker" for å lage samba passord. De ulike tingene som deles må angis i filen /etc/samba/smb.conf
Xander^ Skrevet 5. mai 2008 Skrevet 5. mai 2008 Denne er kanskje nyttig: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå