Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med full hast. på nettverk


Anbefalte innlegg

først utstyret :

skaffet meg en cnet 5 ports switch som er 10/100. jeg har 1 jensen fast ethernet kort plassert i en win98 maskin med egen driver. 2 ukjente pci nettverks kort som jeg vet er 10/100mbit da jeg har kjørt dem på det før. disse står i winxp maskiner med realtek 8029 drivere.

 

Problemet er at:

jeg får ikke kjørt i 100 imellom maskinene.

si soft sandra gir meg en lavere overføring enn 10mbit. det står også en ngt router koblet på switchen.

noen ideer? hjelper det og sette half duplex til full duplex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Half duplex betry at kortet kun er i stand til å sende en vei om gangen, og siden TCP er avhengig av å "få svar på om ting kommer frem eller ikke" går det med en del datatrafikk i retur for kontrolltrafikk. Har du da half duplex vil en del av tiden du overfører data gå med til denne kontroll trafikken, med full duplex vil da den andre kanalen brukes til kontrolltrafikk motsatt vei.

 

Ergo, bruk full duplex

 

Sisoft sandra gir ikke noe god måling av netverkskapasitet, det må du heller måle ved å overføre store filer, og ta tiden på det

Lenke til kommentar

I teorien skal det være nok å sette det opp til Automtisk å finne den hastigheten som kan kjøres.

 

Ikke alt av hardware som støtter full duplex like godt..

 

Bør vel sjekke om du har rett kabel :) Cat. 5 eller bedre.

Sitat Cisco:

The full-duplex Ethernet switch takes advantage of the two pairs of wires in the cable. This is done by creating a direct connection between the transmit (TX) at one end of the circuit and the receive (RX) at the other end.

 

Sjekke om switchen støtter asymetrisk switching..

(Om den kan bruke noen porter på 10Mbps og noen i 100Mbps, eller om alle må kjøre det sammen.(symetrisk))

 

Sjekk med en maskin om gangen om de hver for seg klarer 100Mbps.

Lenke til kommentar

for å måle hastigheten kan du bruke et lite genialt program som heter totalcopy. Installer prog, høreklikk og dra filen dit du vil og trykk knappen det står total copy på

 

Da får du fram hastighet, tid som gjenstår og muligheten til å resume filer hvis nettverkskabelen skulle falle ut.

Lenke til kommentar

Hvilken hastighet får du?

Er ikke uvanlig å ikke få topp fart. Når jeg overførte filer til en kammerat på 100Mbit switch fikk topp 10,2MB, noe som tillsvarer 81,6Mbit/s(10,2*8). Det målte vi ved å overføre en 700Mb fil over dc++(jeg satt opp hub på min).

P.S Sikkert en del feil med bit/byte her, men dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Hvilken hastighet får du?

Er ikke uvanlig å ikke få topp fart. Når jeg overførte filer til en kammerat på 100Mbit switch fikk topp 10,2MB, noe som tillsvarer 81,6Mbit/s(10,2*8). Det målte vi ved å overføre en 700Mb fil over dc++(jeg satt opp hub på min).

P.S Sikkert en del feil med bit/byte her, men dere forstår hva jeg mener.

flyttet en fil på 700 mb den brukte 15 min på det.

nå mens jeg skriver dette flytter jeg 2 filer på tilsammen 1,4 gb, sålangt har den brukt 26 min og det står at den vil bruke 10 min til på overføringen.

Lenke til kommentar
først utstyret :

skaffet meg en cnet 5 ports switch som er 10/100. jeg har 1 jensen fast ethernet kort plassert i en win98 maskin med egen driver. 2 ukjente pci nettverks kort som jeg vet er 10/100mbit da jeg har kjørt dem på det før. disse står i winxp maskiner med realtek 8029 drivere.

 

Sikker på at du ikke har kort med 8139 chipset? 8029 chipset er kun 10Mbps. Uansett, sørg for å ha oppdatert driver og sett hastighet og duplex manuelt. Prøv deg frem med hvilken hastighet og dupleks-innstilling som fungerer best. Det hender i blant at noen særdeles billige ( hint: 8029 ) kort kan yte bedre i halv dupleks.

 

Tatt fra kildekoden for realtek 8129/8139 driveren i FreeBSD, if_rl.c:

* The RealTek 8139 PCI NIC redefines the meaning of 'low end.' This is

* probably the worst PCI ethernet controller ever made, with the possible

* exception of the FEAST chip made by SMC.

 

Likevel, haugevis av kort bruker 8139-brikka og den yter i det minste litt bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...