Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er litt fakta og eit oppsett eg har sett på:

 

Konsolideringsfase gjennom puberteten og vekstspurt

Dette er en periode hvor mange opplever kraftig vekst, vektøkning og ustabil koordinasjon. I en treningsgruppe vil det således være svære fysiske forskjeller innen gruppen. Det vil derfor være naturlig å starte individualiseringen av treningen. Det kan ikke være hensiktsmessig at alle i en gruppe har samme trening. Utøvere som ikke har trent sprint og spenst før, vil dessuten ha lett for å pådra seg skader i beina.

Å kvantifisere treningen er derfor vanskelig. Det vil være naturlig å fortsette progresjonen jevnt og sikkert, men ta hensyn til individuelle forutsetninger.

Forslag til øvelser, hurtighet:

Serier med løp med høy intensitet. For eksempel 6 x 40m max

Serier med taktomslag. For eksempel 20-30m fartsøkning, så maksimal frekvens 15m

Korte bakkeløp, 20 –40m

- Litt lengre drag, 60-120m, med litt lavere intensitet

 

 

 

Eksempler på øvingar:

 

 

 

1 Sprintløp i slak utforbakke, 30–60 m

 

2 Sprintløp i sterk medvind, 30–60 m

 

3 Sprintløp der en bruker en utspent gummistrikk som drahjelp

 

 

 

Når en trener under slike betingelser, venner muskulaturen seg til å utvikle kraft under høye kontraksjonshastigheter. Det er imidlertid viktig å passe på at hastigheten ikke blir for høy, slik at det går ut over teknikken.

 

Er det nokon her som har peiling? Ser dette greit ut? Andre forslag?

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Trodde sprinterene brukte å løpe 30-40 meters spurter med vekter festet i tau rundt livet for å trene opp en raskere start. Skulle anta dette er det du snakker om. Det er da snakk om et såpass langt tau at vektene blir liggende på bakken 3-4 meter bak utøveren, og med alt fra 5 kg belastning for nybegynnere opp til en 40-50 for de som er mer drevne.

 

Øvelsene som Geir M er viktige de og, men dette er en mer funksjonsspesifik øvelse.

Lenke til kommentar
Trodde sprinterene brukte å løpe 30-40 meters spurter med vekter festet i tau rundt livet for å trene opp en raskere start. Skulle anta dette er det du snakker om. Det er da snakk om et såpass langt tau at vektene blir liggende på bakken 3-4 meter bak utøveren, og med alt fra 5 kg belastning for nybegynnere opp til en 40-50 for de som er mer drevne.

 

Øvelsene som Geir M er viktige de og, men dette er en mer funksjonsspesifik øvelse.

 

Så vidt eg har forstått øydelegg du teknikken av å legge vekter på. Sjølv om eg ikkje har noko særleg teknikk. Trur det er teknikken eg må øve på. Få nokre proffe folk til å sjå på.

Lenke til kommentar
Så vidt eg har forstått øydelegg du teknikken av å legge vekter på. Sjølv om eg ikkje har noko særleg teknikk. Trur det er teknikken eg må øve på. Få nokre proffe folk til å sjå på.

 

Har sett både Jaysuma Saidy Ndure og Christina Vukicevic løpe med vekter hengende etter seg i tau. Tipper både de og treningsapparatene deres har mer forstand på slikt enn noen av oss her.

Lenke til kommentar
Så vidt eg har forstått øydelegg du teknikken av å legge vekter på. Sjølv om eg ikkje har noko særleg teknikk. Trur det er teknikken eg må øve på. Få nokre proffe folk til å sjå på.

 

Har sett både Jaysuma Saidy Ndure og Christina Vukicevic løpe med vekter hengende etter seg i tau. Tipper både de og treningsapparatene deres har mer forstand på slikt enn noen av oss her.

 

Ja, ok. Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...