Gå til innhold

Trenger råd om videokamerakjøp i 5000+-kr klassen


Anbefalte innlegg

Hei!

Samboeren min og jeg har nettopp fått en liten sønn, og ønsker i den forbindelse et videokamera. Da det ble en god del flere kroner i babyting enn forventet er kamerabudsjettet halvert. I utgangspunktet var jeg sikker på hvilket kamera vi skulle ha, Sony HDR-SR12E, men i prisklassen vi er nå er jeg noe usikker. Håper noen har erfaring med et godt kamera i denne prisklassen

 

Kriteriene er rimelig enkle:

- Grei oppløsning (720p blir vel kanskje ikke mulig å få til i denne prisklassen?)

- Harddiskbasert

- Grei batterikapasitet

- Grei bildekvalitet (også inne i rom hvor det kanskje ikke er så veldig mye lys)

- Helst rundt 5000kr. (+- 1500kr - taket er 6500kr)

 

Jeg lurer også på om noen har erfaring med å kjøpe kamera fra utlandet, og i så fall hvilke nettbutikkr som er trygge og billige. Har sett noen nevne Amazon, men det må vel finnes billigere, som fortsatt er trygge?

Endret av stearic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt unngå å kjøpe videokamera i utlandet, ihvertfall fra verdensdeler som har et annet tv-system. USA bruker NTSC, mens Europa bruker PAL. Du kan møte på problemer både her og der om du bruker et NTSC kamera i Europa og omvendt. Dette gjelder også til en viss grad kamera med HDV oppløsning.

 

I tillegg mister du fem års reklamasjonsrett, og den kan være verdt en god del (en kamerat av meg hadde spart 3500 kroner om han hadde kjøpt videokameraet sitt i Norge og brukt reklamasjonsretten).

 

Du kan få HDV/AVCHD kamera til rundt 6500 kroner, men gjerne utgående modeller. Canon HV20 (om du finner den) er et godt valg og har 1080i-oppløsning. Det har ikke harddisk, men bruker tape, som fortsatt er det foretrukne lagringsmediet på grunn av kvalitet, holdbarhet og brukervennlighet. Se Videokameraguiden øverst i denne delen av forumet for mer info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...