Gå til innhold

Førstegangskjøper: Hjelp meg med å finne riktige komponenter til bygging av PC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen tilsier, jeg har aldri kjøpt et eneste PC-komponent noensinne, kjøpte en bærbar etter konfirmasjonen min for 4 år siden, og det er det. Og nå prøver jeg altså å bygge min egen PC. Crazy, huh?

Først av alt: Jeg har liten peiling på komponenter, så jeg har prøvd å lese meg til litt, men har fremdeles lyst på eksperthjelp herfra. Hvis noen synes jeg er en noob på grunn av dette, så trenger du ikke poste her. Du ble ikke født IT-guru du heller. Jeg er dum, har trangt for ting, og må ha ting inn med teskje. Så vet du det^^

Second: Dette er ikke komponenter jeg har tenkt å kjøpe. Jeg satte meg ganske enkelt ned og "bygde" en PC for å se om jeg skjønte noe av diverse spesifikasjoner osv. Alt jeg er ute etter, er om valget jeg har gjort er bra eller dårlig, og hvorfor. Ikke noe mer. Post gjerne linker til andre komponenter, men forklar hvorfor du gjør det.

La oss komme til saken. Her er det jeg fant, i alfabetisk rekkefølge fordi jeg kjeder meg:

DVD-ROM: Samsung SH-S203.

Harddisk: Hitachi Deskstar 7K1000

Valgte denne fordi: Den har 1 TB, 7200 RPM og SATA-kontakt.

Hovedkort: Asus Maximus Formula

Valgte dette fordi: Det har LGA775-socket (støtte for Intel-prosessorer), ATX-format, DDR2-slot'er (DDR2 er foreløpig bedre enn DDR3, ikke sant?), og fordi den har X38-etellerannet, som visstnok er bedre enn hva det nå var som kom før.

Kabinett: Cooler Master Mystique 631

Valgte dette fordi: Det ser fint ut, og har plass til hovedkortet.

Lydkort

Har ikke valgt noe lydkort ennå, aner ikke hva slags spesifikasjoner jeg skal se etter. Hjelp?

Minne: 2 x Kingston DDR2 HyperX PC9600 1 GB

Valgte dette fordi: Det har DDR2-RAM, som jeg har hørt er bedre enn DDR3 atm, tar jeg feil her?

Nettverkskort

Har ikke valgt noe her heller... Se lydkort.

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Valgte denne fordi: Firekjerners prosessor ftw.

Skjerm

Har ikke funnet noen bra skjerm ennå heller. Hvor stor burde jeg velge? 22" eller 24"? Hva annet burde jeg se etter?

Skjermkort: nVidia GeForce 9800 GX2

Valgte dette fordi: Jeg har hørt at av 9000-serien så er GX2 best, er dette riktig? Og skal prisen være så jevelig høy? Og btw: Det står Asus istedenfor nVidia i produktbeskrivelsen, har dette noe å si?

Strømforsyning: Silver Power PSU

Valgte denne fordi: 600W er visstnok bra, og så står det ATX der, så jeg regner med den funker sammen med hovedkortet.

Dett var dett. Mye å lese, men det er verdt det (for meg). Tusen takk på forhånd! Go easy on me!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips for å spare noen kroner:

Cooler Master Mystique 631 kan byttes med Cooler Master Centurion 534. Har den selv og synes den funker veldig bra.

Kan ikke si mye mer om de andre delene du har valgt fordi du har ikke sagt mye om hva du skal bruke pcen til. Men det er mange veldig bra deler her!

Sitter å lurer litt på skjermkortet. :hmm:

Størrelsen på skjermen spørs hvor langt vekk fra pcen du sitter. jeg sitter ca. en menter fra min 19" skjerm og det funker bra.

For Lydkort og Nettverkskort kan du bruke de som er innebygget i hovedkortet.

Hvis du ikke har satt sammen en pc før så kan du forårsake at du ødelegge en del av komponentene! En annen idé er å gå her og lage en pc komplett bygger for deg.

Skrevet

Cooler Master Mystique 631 kan byttes med Cooler Master Centurion 534. Har den selv og synes den funker veldig bra.

Kan ikke si mye mer om de andre delene du har valgt fordi du har ikke sagt mye om hva du skal bruke pcen til. Men det er mange veldig bra deler her!

Størrelsen på skjermen spørs hvor langt vekk fra pcen du sitter. jeg sitter ca. en menter fra min 19" skjerm og det funker bra.

For Lydkort og Nettverkskort kan du bruke de som er innebygget i hovedkortet.

Hvis du ikke har satt sammen en pc før så kan du forårsake at du ødelegge en del av komponentene! En annen idé er å gå her og lage en pc komplett bygger for deg.

En gang må jo vær den første.

Skrevet

Ser ut som et OK kabinett, takk for tipset:)

Kan ikke si mye mer om de andre delene du har valgt fordi du har ikke sagt mye om hva du skal bruke pcen til.

Gaming. Og gaming. Spill, film, musikk og internett, og sikkert litt spill. Og så gamer jeg en del.

Da er vi to...

En erfaren venn av meg skal gjelpe meg med selve byggingen, det er komponentene jeg lurer på. Og som 1337 sier, en gang må jo være den første.

Skrevet
Kan ikke si mye mer om de andre delene du har valgt fordi du har ikke sagt mye om hva du skal bruke pcen til.

Gaming. Og gaming. Spill, film, musikk og internett, og sikkert litt spill. Og så gamer jeg en del.

Gaming som i Crysis?? På max innstillinger??

Da skal det du har valgt være ikke noe problem. Da bør også skjermkortet være bra også.

Men hvis du skal ikke spille spill som Crysis så er da nokk skjermkortet litt over kill.

men det er jo litt fett å ha over kill!!

Denne kunne brukes også Nvidia 8800 GTX den bør også takle crysis bra også.

Skrevet

Da skal det du har valgt være ikke noe problem. Da bør også skjermkortet være bra også.

Men hvis du skal ikke spille spill som Crysis så er da nokk skjermkortet litt over kill.

Jeg skal spille Crysis, men om det ikke funker på max instillinger, så gråter jeg ikke. Crysis er ikke det beste spillet jeg har spilt... Men anyway, hvis jeg velger 8800GTX istedenfor 9800GX2, vil jeg fremdeles kunne spille andre relativt nye og kommende spill på høye innstillinger med lite/ingen lagg?

Skrevet (endret)

Minne. DDR2 er ikke bedre enn DDR3, men du får mer for pengene i forhold til hva ytelse angår. Litt svar jeg fikk etter utspørring om RAM og hva jeg brurde velge i forhold til CPU (jeg har en Q6600)

Prosessoren din har en FSB på 1066 MT/s, altså 266 MHz grunnfrekvens. Hvis du kjører RAM:FSB 1:1 vil RAM'en ha en grunnfrekvens på 266 MHz. Siden RAM er DDR (Double Data Rate), vil den få en effektiv hastighet på 2*266 = 533 MT/s (Mega-Transfers per sec). Dette er altså det absolutte minimum du bør velge.

Men tester har vist at ytelsen øker en del fra 533 MT/s til 667 og 800 MT/s. Etter det flater det ut. Derfor gjør du lurt i å kjøpe ihvertfall DDR2-800 (PC6400) når prisforskjellen til de lavere er så liten. En firekjerne-prosessor vil trenge en del minnebåndbredde (og FSB). DDR2-1066 (PC8500) blir litt dyrere enn DDR2-800, mens ytelsesforskjellen ikke er spesielt stor.

Appropo Operativ system og minne så er 2gb minimum av hva du burde ha når det kommer til Vista og det regner jeg med at du kommer til å velg siden det har DX10, ellers hadde du vel ikke plukket et såpass skjermkort. Med andre ord - Kjøp 4 GB

Skjerm. Samsung 226cw er en god skjerm. Jeg synes du burde ha en 22" wide screen om du først skal kjøpe noe.

Skjermkort. Det er ett top end kort og du får utnyttet det til det fulle med x38 siden det chipsettet kan ta den nye versjonen av PCIe. Jeg vet ikke nok om det til å kunne si at du burte ta det i steden for ett av 8800 serien med den nye GPU'en, men de er i alle fall ganske bra og overgår den gamle 8800. Etter hva jeg kan lese så er det ikke store forbedringen i ytelse, derfor kan du liksågodt gå for ett 8800 GT med samme GPU som 9800 har. Det gjør ingen ting at det står Asus ; Forskjellige produsenter av samme kort. ASUS 8800GTS som jeg har gikk for å være ett stille kort. Kilde for sammen ligning av 8 og 9 serien. Mer info finner du på HW.no http://www.hardware.no/artikler/nvidias_nye_spillkort/50264

PSU. Anbefales Corsair HX620

OS - Vista 64 så får du utnyttet alle resurser godt. Jeg bruker det selv og de ryktene at Vista 64 ikke er kompatibelt med gameing... er bare tull når du har en sånn rigg. Vista 64 Home Premium OEM holder i masse vis og er heller ikek dyrt

Endret av Cri
Skrevet

Jeg skal spille Crysis, men om det ikke funker på max instillinger, så gråter jeg ikke. Crysis er ikke det beste spillet jeg har spilt... Men anyway, hvis jeg velger 8800GTX istedenfor 9800GX2, vil jeg fremdeles kunne spille andre relativt nye og kommende spill på høye innstillinger med lite/ingen lagg?

9800GX2 kommer sikkert til å takle fremtidens spill bedre enn 8800GTX kortet men hvilken som er best idag kan jeg ikke svare på. vet ikke så mye og 9800 serien.

Skrevet (endret)

Da får jeg vel bare se hvor mye penger jeg ender opp med, ettersom det er nesten 2000 kroner i prisforskjell...

Litt svar jeg fikk etter utspørring om RAM og hva jeg brurde velge i forhold til CPU (jeg har en Q6600)

Prosessoren din har en FSB på 1066 MT/s, altså 266 MHz grunnfrekvens. Hvis du kjører RAM:FSB 1:1 vil RAM'en ha en grunnfrekvens på 266 MHz. Siden RAM er DDR (Double Data Rate), vil den få en effektiv hastighet på 2*266 = 533 MT/s (Mega-Transfers per sec). Dette er altså det absolutte minimum du bør velge.

Men tester har vist at ytelsen øker en del fra 533 MT/s til 667 og 800 MT/s. Etter det flater det ut. Derfor gjør du lurt i å kjøpe ihvertfall DDR2-800 (PC6400) når prisforskjellen til de lavere er så liten. En firekjerne-prosessor vil trenge en del minnebåndbredde (og FSB). DDR2-1066 (PC8500) blir litt dyrere enn DDR2-800, mens ytelsesforskjellen ikke er spesielt stor.

Okay.. Det skjønte jeg mye av:P Betyr det at en minnebrikke med PC6400 har omtrent samme ytelse som PC9600 (som jeg valgte i førsteinnlegget)? Når PC9600 koster 1000 kroner mer?

Endret av Dyrehagen
Skrevet

Etter som jeg forstår det er det ikke ekspansjonell økning på ytelsen. Det vil si at kurven for ytelse er ikke "/" sånn ut, men at det flater ut. Er du villig til å betale 1000 kr mer for en liten men dyr ytelse så har det ikek så mye å si.

Med andre ord så etter du passerer 800mhz så er det ikke så stor ytelse forskjellopp til 1066 og ennå mindre fra 1066 til 1200, men prisen øker mer enn hva ytelsen gjør. I alle fall sånn jeg forstår den infoen jeg fikk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...