Gå til innhold

GTA IV + 360 elite (USA) = crash?


Anbefalte innlegg

Jeg var i USA i fjor sommer og da kjøpte jeg meg en XBOX 360 Elite.

 

Denne har jeg vært veldig fornøyd med, men jeg fikk et lite problem når jeg skulle spille GTA IV på den.

 

Når jeg skal prøve å kjøre spillet får jeg opp en melding som sier at regionskoden for konsollen min stemmer ikke overens med spillet. Det står bakpå coveret at spillet kun fungerer for PAL.

 

jeg får altså ikke spillt spillet, og problemet er regionskoden. Det som er merkelig er at jeg har kun spill som er kjøpt i Norge og bakpå de coverene står det at de også fungerer kun med PAL konsoller, men de fungerer helt fint med min konsoll fra USA. Er det noe helt spesielt med GTA IV?

 

Hvis noen har god greie på dette så vær så snill å gi meg noen tips...

Endret av -stiaN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

360-er i Europa er PAL, 360-er i USA er NTSC. Spillprodusenter kan, hvis de vil, regionskode spillene slik at de kun virker på 360-er fra en bestemt sone (hvilket er flere, bl.a. USA, Europa, Asia, Japan etc). Noen spill er kodet slik, de fleste ikke. GTA IV bruker regionskoder.

Lenke til kommentar

Fordi 360-spill benytter seg ikke bokstavelig av videostandarden PAL eller NTSC (i motsetning til f.eks. DVD-filmer).

 

PAL og NTSC blir bare brukt som betegnelse på hvilken sone 360-ene og spillene kommer fra. NTSC spill fungerer fint på PAL 360-er og omvendt, så lenge de er regionsfrie.

Lenke til kommentar
Så selv om det står at for eksempel Assassin's Creed fungerer kun på PAL konsoller er det ikke sikkert at det gjør det allikevel?

 

Hvordan skal jeg kunne finne ut hvilke spill fra Norge jeg kan spille da, uten å kjøpe det å prøve først? Herregud..

 

PAL-utgaven av Assassin's Creed er regionsfritt og fungerer på alle 360-er.

 

Hvilke spill som er regionsfrie eller ikke, blir som oftest kjent veldig fort etter at de er i salg. Søker man på nettet vil man som oftest finne det ut ganske fort.

Lenke til kommentar

Strengt tatt har du vel ikke så mye å være irritert over..

De garanterer overhode ikke at et PAL spill fungerer på en amerikansk konsoll, så litt ekstrajobb har du fint skaffet deg selv når du handler konsoll i et annet marked en ditt hjemmemarked!

 

Jeg pleier sjekke her for å se om spill fra en annen region funger på min xbox: http://www.xbox-sky.com/xbox360_regional_c...tibility_guide/

 

Arlendius

Lenke til kommentar
Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor det ikke skrives bakpå coveret til spillet om det er regionsfritt eller ikke, ville jo tross alt gjort det litt lettere...

 

Fordi de i utgangspunktet ikke er interessert i at folk skal handle spill fra en billigere region en den man hører hjemme til, ergo er det i deres interesse å gjøre det vanskeligst mulig for forbrukeren å sjekke om det blir billigere å handle spill eller konsoll fra Asia eller USA når man bor i Europa. Noe man vanskelig kan klandre de for, da alt til syvende å sist handler om differensiering for å tjene mest mulig penger.

 

Arlendius

Lenke til kommentar

Nettopp. I utgangspunktet må man ta for gitt at alle spill ikke er regionsfrie, og at du kun kan spille spill fra samme sone som din 360. At mange er regionsfrie, er egentlig en "bonus". Dette burde du vel strengt tatt ha satt deg inn i FØR du kjøpte din 360.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har kanskje skaffet meg litt mer jobb ved å kjøpe en konsoll i utlandet.

 

Men hvorfor er GTA 4 regionskodet, noen som kan svare meg?

 

Hva om en person med en XBOX 360 fra Norge flytter til USA og er gått lei spillene han har, blir han da nødt til å bestille spill fra europa han da? Hvorfor har noen spillutviklere valgt å regionskode spillene sine, jeg synes det er teit.. Spesielt hvis det ikke er noen grunn til at de er kodet, vær så snill å forklar ;)

Lenke til kommentar

Bare utgiverne av GTA IV kan svare på hvorfor de har valgt å regionskode det.

 

Arlendius har allerede svart på hvorfor slikt er satt i system. Markedskreftene rår. Samme problemstillingen finnes på DVD og Blu-ray, så det er ikke noe enestående for 360.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har kanskje skaffet meg litt mer jobb ved å kjøpe en konsoll i utlandet.

 

Men hvorfor er GTA 4 regionskodet, noen som kan svare meg?

 

Hva om en person med en XBOX 360 fra Norge flytter til USA og er gått lei spillene han har, blir han da nødt til å bestille spill fra europa han da? Hvorfor har noen spillutviklere valgt å regionskode spillene sine, jeg synes det er teit.. Spesielt hvis det ikke er noen grunn til at de er kodet, vær så snill å forklar ;)

 

Jeg har allerede svart..

Differensiering for å tjene mest mulig penger. Kjøpestyrken er forskjellige i forskjellige land, det samme er etterspørselen. Prisen bestemmes av tilbud, etterspørsel og kjøpekraft. ergo prises produktene forskjellig i forskjellige markeder.

 

GTA er regionskodet fordi utgiveren har valgt å gjøre det, det er det enkle svaret man kan gi, de mener vel de kan tjene mer penger på den måten. Eventualiteter som at noen flytter fra region til region er noe utgivere rett og slett gir en stor F*** i, da regionene er store og det ikke vil forekomme i utstrakt grad.

 

Arlendius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...