Gå til innhold

Rotet bort bruksanvisningen til K10D - trenger hjelp med ulike knapper


Anbefalte innlegg

Jeg har da klart å rote bort bruksanvisningen (bibelen) min, og nå lurer jeg på hva funksjonen til diverse knapper er.

 

Knappene jeg lurer på er:

- AE-L

- AF

- Den til venstre for søkeren - bilde av tre firkanter som overlapper hverandre

- Den du kan vri på under programhjulet - bilde av en firkant med en liten prikk inni, en firkant med prikk og en slags sirkel rundt, og en grønn firkant

- Det hjulet rundt ok-knappen der du kan velge mellom auto, sel og en firkant med prikk inni

 

Noen her inne som har Pentax K10D som kan hjelpe meg?

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den til venstre for søkeren - bilde av tre firkanter som overlapper hverandre

 

Jeg fant ut om denne for noen dager siden. Hold den inne, se på lcd displayet på toppen. Der står det off, vri på det framre hjulet. Du kan velge mellom 3 og 5 bilder, og med det bakre hjulet justerer du steg for eksponering. Det er dette som kalles Auto Bracketing. Morsomt hvis du synes HDR bilder er fine/kult.

 

Se side 163- i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Jeg fant ut om denne for noen dager siden. Hold den inne, se på lcd displayet på toppen. Der står det off, vri på det framre hjulet. Du kan velge mellom 3 og 5 bilder, og med det bakre hjulet justerer du steg for eksponering. Det er dette som kalles Auto Bracketing. Morsomt hvis du synes HDR bilder er fine/kult.

 

Tusen takk for svar. Artig funksjon som jeg ikke visste om. Må jeg lage ett bilde av alle sammen selv?

Lenke til kommentar

Google hdr photography

 

 

EDIT: Jeg har heller ikke bruksanvisning og hater å lese slike ting foran skjermen. Jeg bestilte en bok fra Ebay, ta en titt.

 

Ellers kan jeg nevne at bøker er fritatt for moms når man bestiller til privat bruk. Er du passe god i "nynorsk" kan jeg anbefale amazon.com Der kan man få 3-4 bøker for samme pris som en bok her i Norge.

Endret av dill-hole
Lenke til kommentar
Knappene jeg lurer på er:

- AE-L

Automatic Exposure Lock for å låse lysmåling. Det vises en lysprikk nede i søkeren når denne er valgt. Hendig om du f.eks bruker spotmåling (se lenger ned) for å ta lysmåling et sted, og deretter flytter kameraet før du tar bildet, eller om du skal lage et panorama og skal låse eksponeringen over flere bilder.

 

- AF

Autofokus, du kan fokusere med knappen i stedet for å trykke utløseren halvveis ned.

 

- Den til venstre for søkeren - bilde av tre firkanter som overlapper hverandre

Bracketing, ta flere bilder med ulik eksponering.

 

- Den du kan vri på under programhjulet - bilde av en firkant med en liten prikk inni, en firkant med prikk og en slags sirkel rundt, og en grønn firkant

Ulike lysmålingsmoduser. Prikk er spotmåling, der du måler lyset i det vesle området i midten av søkeren. Neste er sentrumsdominert, der den måler lyset mest i midten og litt ut fra midten, og matrix/intelligent lysmåling der den prøver å tyde motivet og gjøre en best mulig lysmåling.

 

- Det hjulet rundt ok-knappen der du kan velge mellom auto, sel og en firkant med prikk inni

Justering av fokuspunkt. Auto vil prøve å tyde motivet og velge passende fokuspunkt. Sel lar deg velge fokuspunkt manuelt med pilene rundt ok-knappen (valgt fokuspunkt lyser rødt i søkeren), og prikken låser til midtre fokuspunkt.

 

Enkelte knapper kan av og til ha flere funksjoner, du finner mer i bruksanvisningen som Tom linket til.

Lenke til kommentar

I enkelte situasjoner er det det.

 

Jeg har gått inn i menyen på kameraet mitt og deaktivert AF fra utløserknappen. Det dette gjør et at jeg kan fokusere kameraet på forhånd, og så peke hvor som helst og ta bilde etterpå, uten at kameraet fokuserer på nytt.

 

Det er spesiellt nyttig om man rekomponerer bilder...

Dvs. Sett at jeg måler lyset og plasserer fokus på ansiktet til en person, deretter vil jeg komponere bildet slik at personen havner litt i siden av bildet for å få med noe annet også. Da syns jeg det er mye greiere å ha en egen AF knapp.

 

En annen ting er at man av og til benytter seg av Quick-Shift (dette at man kan manuelt fokusere objektivene uten å slå over på MF), og da er det ofte greit om kameraet IKKE starter å fokusere når du trykker på utløserknappen, for man har gjerne allerede plassert fokus der man ønsker.

 

Til syvende og sist er det individuelle preferanser som styrer om du liker å ha AF på utløserknappen eller ikke. Jeg syns det er greit å ha det på en egen knapp. Andre mener helt andre ting.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...