Gå til innhold

Funker denna pcen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED

 

Gigabyte GA-MA74GM-S2H, AMD RS740+SB700, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex16

 

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

 

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM

 

XFX GeForce 8800GT 600M 256MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 600/1400Mhz

 

APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning)

 

Nexus 120mm Real Silent Vifte, Sort & Hvit, 22,8 dB(A), 36,87 CFM, 3 Ledninger

 

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

 

Lurer på om jeg går for denne her...

mange som skriver at quad-core er ubrukelig til dagens gaming...

Funker den NÅ?? :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lurer på om jeg går for denne her...

mange som skriver at quad-core er ubrukelig til dagens gaming...

Funker den NÅ?? :ph34r:

 

Ikke noe å lure på.

Her får du mye ytelse for penga.

 

PS.

Quad er ikke "ubrukelig" til noesomhelst, men er muligens ikke det viktigste valget mtp "spilling".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hmm... Detta er jammen ikke lett!

Noen fler som syns jeg burde fleske til med 4gb ram?

 

Nei.

Ikke hør på "rådene". :)

Dersom du ikke kjører Vista(XP) 64-bits OS har det ingen hensikt å kjøpe mer enn 2GB-kit.

Ikke det at det er mye penger å spare (nå som RAM er billig).

Sånn sett kan det jo være "lurt" å kjøpe ett 4GB-kit (men da helstt 2x2x1GB).

Lenke til kommentar
det koster omtrent 300kr mer for 2x2gb

men hvis jeg skal ha 2x2x1gb så blir det atskillig dyrere...

 

Ærlig talt så tror jeg du er mest tjent med å kjøpe en "ferdig" PC fra f.eks Komplett. Der kan du trikse og mikse litt for å få det utstyret du vil ha.

 

Lurer litt på hvem "proffen" du har snakket med som mener at AMD lager bedre spill CPU'er. AMD er bedre på flyttall, that's it. Ellers er det Intel som gjelder i alle ledd, dessverre for AMD.

 

Skjermkortet du har valgt er ikke noe å satse på, da er det heller bedre å spare kr fra lydkortet du har valgt å kjøpe et 8800GT.

 

Alt spørs jo litt med tanke på hva slags krav du har til maskinen. Skal den være stillegående, skal den yte ut av en annen verden, vil du game siste skrik etc.. Var jeg deg, ville jeg ha skrudd sammen en billig Intel rigg, kjøpt et brukbart skjermkort som har hardware dekoding av HD filmer samt at det duger til noe spilling.

 

Videre burde du satse på 4GB ram. Det billigste er vel 4*1GB, men det får du velge selv. Kjøp også et billig men godt hovedkort, ABIT P35 PRO el.no er et svært godt valg. Intel Q6600 får du til en billig penge, overklokkingsvennlig er den også. Mye CPU for pengene.

 

Bra valg av HDD. Samsung lager de desidert stilleste diskene. Kalde er de også.

 

Men men, du får velge selv. Våre råd her er basert på en del erfaring, lesing og mye skruing. Jeg kan ikke få sagt det nok av ganger, en Intel basert PC lever pr dags dato lengre enn AMD basert PC. Det er fordi CPU'en yter bedre.

 

Om du er i tvil for hvilke komponenter du har valg og om de vil passe sammen så du kan få start på den, så kontroller at du har kjøpt RAM som er ment for hovedkortet ditt (Kingston value er rimelig enkle å ha med å gjøre om du skal ha det billigste). Sats på onboard funksjoner (lydkort spes). Forøvrig er det greit å sjekke at du har en PSU som er kraftig nok til dine deler. Corsair 550W "ærnte" noe dumt valg ;)

Lenke til kommentar
Takk for tipsa du... Men jeg har jo allerede valgt XFX GeForce 8800GT!

Prossesoren så jo lovende ut med hele 3.2Ghz dual-core...

Må jo gi 800 kr mer for en lingnende intel type!

Hovedkortet passer med alle delene også, det har jeg sjekka en del ganger. :)

 

Nå kan man ikke sammenligne Ghz lengre (noe man ikke har kunnet siden K7 og P4). En 2,133 Ghz C2D yter bare marginalt dårligere enn en 3,2 Ghz X2 i enkelte tester. Her har du noen linker til en sammenlignende test:

Warhammer, Mark of Chaos

Supreme Commander

Serious Sam

AVG Antivirus

 

Toms Hardware er ikke nødvendigvis den med best rykte på tester, men tendensen er lik hos alle som tester.

 

2,3 - 2,4 C2D Ghz er omtrent det samme som 3,2 X2 Ghz. Når da C2D E8200 (om man får tak i) koster omtrent det samme (dyrere hos Komplett men omtrent lik pris andre steder), noe også E6750 gjør er påstanden om 800 kr mer helt feil. E8500 på 3,16 Ghz er nesten i annen klasse.

 

Men ser man på plattformspesifikk pris/ytelse er forskjellen ikke så veldig stor. For blandet bruk, dvs 50 % spill/50 % applikasjoner har E8200, E6750 og X2 6400+ (ikke BE) omtrent samme pris/ytelse. Derfor er ikke X2 6400+ dumt valg. Men et viktig unntak gjelder, - har man lyst til å klokke da er det kun C2D som gjelder.

Lenke til kommentar
Nå skjønte jeg litt mer..

Men tror ikke jeg tar sjansen på og klokke gitt!

Prøvde med grafikkortet heg har nå (Asus GeForce N6200) og det kortet

gikk rett vest!

 

Det funker enda men ytelsen er ikke den samme som før..

 

 

Nå burde vel du fokusere på "hvordan lære seg mer om maskinvare og sette de sammen til PC" fremfor å klokke et skjermkort du har nada igjen for å klokke. Beklager den noe tøffe tonen, men å kaste seg ut i overklokking før du har det grunnleggende på plass er rimelig dumt. Jeg vil anbefale deg å lese litt mer om selve maskinvaren og sette deg inn i ord og utrykk samt hvordan utnytte teknologien til din fordel fremfor å eksperimentere med hasardiøs overklokking.

 

Bare for eks skyld:

Blåste du viften på skjermkortet fri for støv? Byttet du vifte eller satte på heatsinks for RAM på skjermkortet? Fant du ut av hva som er maks overklokk via f.eks google søk i andre fora for ditt skjermkort?

 

Hvis du kan svare "nei" på alle, da har du ikke gjort godt nok forarbeid og burde derfor latt være å overklokke.

 

Det var nok off-topic fra meg. Tilbake til maskinspørsmålene:

Bolson sier noe viktig. AMD kan være et billigere valg enn Intel, rett og slett fordi man får billigere hovedkort enn Intel sine. Det har jo noe med pris og markedsføring å gjøre. Men jeg kan ikke anbefale AMD på nåværende tidspunkt. Da måtte i såfall nye K10 plattformen fått frem jokeren i ermet (den de ikke har...).

 

Forøvrig er Intel sine CPU'er mindre strømkrevende, hvilket burde ha en del å si for støy fra maskinen samt potensialet for at du må ha større PSU etterhvert.

 

Kjøp deg en PC som er innenfor din budsjettramme. ALDRI GÅ OVER BUDSJETT!

Abit IP35 hovedkort

Intel Q6600 (E8400)

4GB Value RAM

8800GT (evnt 8600GT, som ikke er noe spillkort det heller...)

Corsair 550W PSU

Samsung disk, en av de nye selvfølgelig. T166 serien er svært god og rask.

 

Det er hva jeg ville ha valgt, Q6600 fordi det bor et vanvittig potensialet i den. 8800GT fordi det er kanskje det beste kjøpet du gjør pr dags dato. Evnt vurder ATI 3870 (som koster noenlunde det samme). Valueram fordi det er billig, ingen annen grunn. PSU er en av PC'ens viktigste komponenter og må, , være av god kvalitet. Tenk deg selv uren strøm til dine dyrebare maskindeler... Ekke gøy når HK'et røyk f.eks.

 

Lykke til og hold deg til budsjett om du skulle være svært i tvil om hva du gjør. Mange gode tips og råd er ofte en forstyrrende greie for kjøper. Derfor er budsjettrammen svært god å ha, for da vet alle at dette må du holde deg innenfor. Spar kr på de delene du kan spare på.

Lenke til kommentar
Jeg skulle nok ikke prøvd å overklokke skjermkortet nei...

Men hva gjør jeg egentlig når jeg ikke har noe budsjett i det hele tatt?

Har omtrent ubegrensa med penger etter konfen men vil allikevel

ha det så billig som mulig! :hmm:

 

Etter hva du har satt opp, så ser det ut til at du har et relativt lavt budsjett. Skal du ha skjerm og tastatur samt høytalere og litt annet stash, kan du fort havne over 10.000,-. Men hvis du kun skal ha selve maskinen, så ville jeg ha begrenset meg til under 10.000,-. Da får du en svært god maskin etter dagens standard. At du vil ha det så billig som mulig ser jeg på som et modent tegn.

 

Anbefaler deg å ta en tur til nettbutikker, sett opp hva du vil ha og se hva det koster. Hva med Komplett sine ferdige maskiner? Der får du full pakke til under 10k.

Lenke til kommentar

Litt OT:

 

Hei fetter.

 

Tilbake til topic..

 

Sånn er det nesten alltid, men det var vel for 2 år siden 8800GTS 320 kom på markedet, sammen med DX10. Før det kom var topkortet til Nvidia 7800GTX eller 7900 (husker ikke), men i løpet av noen måneder ble disse et veldig dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...