Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset gigabit ethernetkabel


Anbefalte innlegg

....vil dette funke? Gigabitswitch er litt for dyrt for øyeblikket, men dette er kanskje en billig erstatning? Gigabit bruker alle trådparene såvidt jeg skjønner, men "passer" dette med en vanlig krysset kabel? Eller må man mekke selv?

 

Vurderer en slik løsning mellom boksene mine, har nå to crappy 100mbit kort som gir en 3-5 MB effektivt, og det er for lite når jeg bruker den ene nærmest som en harddisk for den andre.

 

Hadde vært kuult om dette hadde funka.... :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et annet alternativ er Firewire, hvis du har det, og Windows XP

på begge maskinene. Da trenger du kun den lengste Firewire

kabel du kan få tak i og vips så har du et 400Mbit nettverk!

 

lqpl

 

jepp, har tenkt tanken, men hva er maks lengde på Firewire? Er nemlig en del meter mellom boksene.....

Lenke til kommentar
....vil dette funke? Gigabitswitch er litt for dyrt for øyeblikket, men dette er kanskje en billig erstatning? Gigabit bruker alle trådparene såvidt jeg skjønner, men "passer" dette med en vanlig krysset kabel? Eller må man mekke selv?  

 

Du skal ikke trenge å krysse kabelen. GigE kort skal selv skjønne om kabelen er krysset eller ikke.

 

Vurderer en slik løsning mellom boksene mine, har nå to crappy 100mbit kort som gir en 3-5 MB effektivt, og det er for lite når jeg bruker den ene nærmest som en harddisk for den andre.  

 

 

Har tenkt på det jeg også. Poster du feedback her når du har fått det opp å gå?

Lenke til kommentar

Her var det mye synsing.

Gigabit over ethernet standarden IEEE 802.3 (1000Base-T) krever CAT5 kabel, ikke høyere. Det var noe av intensjonen når denne standarden ble bestemt at det skulle være bakoverkompatibelt med eksisterende kabling.(CAT5). Alle fire parene brukes i motsetning til kun 2 på et 10/100 nettverk. Skulle man ha Power-over-ethernet vil man automatisk få en 100Base-T linje.

 

Maksimumsgrensen på kablene er den samme som for et 10/100 nettverk, altså 100 meter.

Ved nyinnstallasjon av 1000Base-T anbefales Cat-5e kabling, men det er ikke nødvendig. Dette er i bunn og grunn den samme kablingen som cat 5 bare med litt optimerte verdier. Her anbefales det at man lar prisen være avgjørende.

 

Cat 6 kabling KAN brukes, men denne standarden er først og fremst tiltenkt 10GigaBit Ethernet Over Copper standarden.

 

Cat 7? Glem det...

Alle kablingstyper over Cat 5e er i et såpass mye høyere prissegment at man skal virkelig vurdere om dette er noe en trenger. Har man ikke engang Nic's som støtter det, glem det.

 

Personlig har jeg ikke hørt det ikke skal fungere med en vanlig krysset cat 5 kabel. Sannsynligheten tilsier jo at det burde gå utmerket når standarden er ment å kunne bruke vanlige cat 5 kabler.

 

Får du bare 3-5 Mbps høres det nesten ut som om auto-negotiation funksjonen i kortet ditt har valgt en 10Base-T hastighet...

Lenke til kommentar

Får du bare 3-5 Mbps høres det nesten ut som om auto-negotiation funksjonen i kortet ditt har valgt en 10Base-T hastighet...

 

Er da MB jeg skrev... :-) eller 25-40mbps om du vil.

 

Et annet problem er at CPU går i _taket_ på begge bokser når jeg kjører filkopiering mellom de. Hehe, men hva kan man vente av nettverkskort til en hundrings..... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...