Gå til innhold

Robotikk på UiO


kjey

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå snart fullført 2 semester i informatikk bachelor på UiO. Gjør det ikke så værst, men har problemet at jeg ikke har noe særlig inspirasjon til å jobbe osv. Tanken streifet meg at kanskje jeg er på et litt feil studie. Altså det er noe innenfor IT jeg vil bli, men kanskje jeg ser etter et litt mer "målrettet" studie (hvis jeg kan si det :p). Jeg kom derfor over 5 års profesjonsstudie Robotikk og intelligente systemer.

 

Dette studie synes jeg høres spennende ut, men vet så lite! Så mitt spørsmål er om noen kanskje kan komme noen kloke ord slik at jeg får flere perspektiver? Er f.eks. noen som har gått/går der? Er det noe marked/jobber for studentene når de er ferdigutdannet?

 

Setter pris på hvis noen tar seg littegrann tid å svare, hjelper mye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar selv master ved Robingruppen. Min bakgrunn er informatikk bachelor fra UiO. Valgte fag som INF1060, INF1400, INF2270, INF3430, FYS1210, FYS3240 etc. for å ha et grunnlag for å ta master med oppgave innen robotikk.

 

Et alternativ er at du fortsetter på bachelorgraden din, og ser på studieplanen til robotikk for så å ta en del fag derfra. Du er litt for sent ut til søknadsfristen for å søke på profesjonsstudiet via Samordna Opptak. Du kan søke overflyttning til profesjonsstudiet. Om det er noen som har sluttet kan det være at du får plass. Tror dette skjer via Søknadsweb (søk på soknadsweb på uio.no).

 

Det er helt klart jobbmuligheter ved å studere ved Robingruppen, men utvalget varierer etter fagvalg/masteroppgave. Tar du mye programmeringsfag kan du søke på "vanlige" programmeringsjobber. Tar du mye elektronikk kan du søke på et hav av andre jobber...

 

Mye av fokuset til Robingruppen ligger på intelligente systemer. Med dette menes systemer som lærer seg ting / optimaliserer seg over lengre eller kortere tid. Et eksempel er en robot som på egenhånd lærer seg å gå. Jobbmarkedet direkte relatert til dette er kanskje (?) ikke så stort i dag, men blir neppe mindre fremover... Men teknologiene man lærer er som sagt relevante innen mange forskjellige jobber.

Endret av ashore
Lenke til kommentar

Hørtes spennende ut! Jeg har faktisk søkt "for moro skyld" på samordna opptak, så kommer til å se til sommeren om jeg kommer inn eller ikke, så får ta valget da. Er som sagt ikke helt sikker, men måtte nok begynt på robotikkstudiet i og med at jeg må ha kalkulus og en del andre mattefag.

 

Men det står at fysikk fra vgs er anbefalt. Jeg har kun 3MX, men ikke noe fysikk. Ligger jeg da dårlig ann, eller får man en fin sjanse til å henge med uansett?

 

Jeg er jo også veldig glad i programmering, men hvis jeg har mer programmering enn elektronikk, vil jeg nesten bare kunne få "vanlig" programmeringsjobber, eller har jeg andre kvalifikasjoner som en ren programmerer/systemutvikler ikke har som gjør at jeg har andre muligheter?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Du må ikke ta matte, selv om det nok kan være lurt og det gir et flere valgmuligheter når det kommer til masteroppgave. For noen emner inn f.eks. signalbehandling er det et must...

 

Her er fagene du trenger for å ta en master i Informatikk ved ROBINgruppen:

http://www.uio.no/studier/program/inf-mast...ennomforing.xml

(Merk at de kanskje får litt begrenset kapasitet med tanke på antall masterstudenter når du begynner på master, siden det blir trolig flere profesjonsstudenter som skal ta master ved gruppen enn hva som er tilfellet i dag, men det blir sikkert ikke no problem.)

 

Fag som INF1400, FYS1210, FYS3240 og FYS4260 (ikke tatt) klarer du nok uten MAT1100 og fysikk.

 

Jobbmuligheter er vanskelig å si. Det kommer bl.a. ann på fagvalg og masteroppgave. Du kan fort komme borti mye kul programvare kombinert med elektronikk/roboter, som kan gi en del jobbmuligheter.

 

Fag som INF3430 og FYS3240 er "direkte" jobbrelaterte emner. Dette er fagområder hvor man jobber med ting som en "vanlig" programmerer ikke jobber med.

Endret av ashore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...