Khaffner Skrevet 1. mai 2008 Skrevet 1. mai 2008 Hvis fartsgrensa er 80 km/t er det jo ikke noe problem. Regnet med at den var lavere. Har du (eller tidligere eiere) ikke fysisk gjort noe for at mopeden skal gå bedre, så kan de heller ikke ta deg for noe. Såvidt meg bekjent er eier(eller var det sjåfør?) ansvarlig for at mopeden maksimalt går 45 km/h.
kevinedomm Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Skrevet 1. mai 2008 Så hvis de kommer med en testbenk på skolen og den gjør 60 km/t på den, så får jeg 4200,- i bot selv om den var slik når jeg kjøpte den HELT NY ? Sykt.. har jo ikke touchet 1 skrue på den en gang..
Khaffner Skrevet 1. mai 2008 Skrevet 1. mai 2008 Kan tenke meg at det er samme prinsippet som dette: Du kjøper et hus, og det følger med en liten hasjplantasje i kjelleren. Du er klar over dette men rører det ikke. Hvis politiet sjekker huset blir nok du, som eier, straffet.
Skyline1 Skrevet 1. mai 2008 Skrevet 1. mai 2008 Så hvis de kommer med en testbenk på skolen og den gjør 60 km/t på den, så får jeg 4200,- i bot selv om den var slik når jeg kjøpte den HELT NY ? Sykt.. har jo ikke touchet 1 skrue på den en gang.. Ja. Eier har ansvar for at sykkelen ikke har en konskruktiv hastighet over 45km/t. Så ja. Du må ut med litt over 5000 for å få sykkelen på veien igjen. ^^
kevinedomm Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Skrevet 1. mai 2008 Hæ? Betyr det at jeg må på et eller annet vis få mopeden til å bare klare 45 km/t ? Hvordan skal jeg klare det da? Så hvis mopeden blir testet nå så får jeg trimbot?
Bearar Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 De kan jo prøve seg. Bare stå på ditt og vær helt åpen, så skal politiet ha en rimelig dårlig dag for å gi deg bot.
Kamikazesmurf Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 (endret) Det er ike noe problem at en ny, urørt scooter kan klare 60 så lenge du som fører sørger for å aldri kjøre mer enn 45km/t. Det er DETTE loven sier, og gjelder i nedoverbakker også. Er fartsgrensen lavere enn 45 er det selvfølgelig den som gjelder. Endret 2. mai 2008 av Kamikazesmurf
Khaffner Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Det er ike noe problem at en ny, urørt scooter kan klare 60 så lenge du som fører sørger for å aldri kjøre mer enn 45km/t. Det er DETTE loven sier, og gjelder i nedoverbakker også. Er fartsgrensen lavere enn 45 er det selvfølgelig den som gjelder. What? Så hvis en scooter klarer 65 km/h og politiet setter den på rulla for å teste farten. De ser den klarer 65, vil ikke eieren av scooteren få bot? Hva er da hensikten med at politiet kommer på skoler for å sjekke mopedene?
Jurist Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Det er ike noe problem at en ny, urørt scooter kan klare 60 så lenge du som fører sørger for å aldri kjøre mer enn 45km/t. Det er DETTE loven sier, og gjelder i nedoverbakker også. Er fartsgrensen lavere enn 45 er det selvfølgelig den som gjelder. What? Så hvis en scooter klarer 65 km/h og politiet setter den på rulla for å teste farten. De ser den klarer 65, vil ikke eieren av scooteren få bot? Hva er da hensikten med at politiet kommer på skoler for å sjekke mopedene? Iht Kjøretøyforskriften er følgende en moped: "Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor. Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor. " Det er altså to ting man bør henge seg opp i for en vanlig moped. Den skal ikke ha større slagvolum enn 50 cm3 og den skal ikke ha høyere konstruksjonshastighet enn 45 km/t. For at den skal kunne selges som moped i Norge, må den altså ha en slags sperre som sørger for at den ikke går fortere enn 45 km/t. Har du fått en moped som går fortere enn 45 km/t på flatmark, har produsenten eller importøren (eller forrige eier) gjort noe galt. Jeg tror likevel at man skal slite med å overbevise Statens vegvesen/politiet om at man ikke har tuklet med noe dersom mopeden går i 60, så hvis man vil holde sin sti ren, bør man undersøke dette før man kjøper den...
Khaffner Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 (endret) Du nevner 2hjulinger og 3hjulinger, men hva med en firehjuling registert som moped? samme reglene? Endret 2. mai 2008 av khaffner
Jurist Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Du nevner 2hjulinger og 3hjulinger, men hva med en firehjuling registert som moped? samme reglene? "Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor). " Gadd ikke å ta det med, for jeg regnet ikke med at det var noen her som hadde firehjuls moped
Khaffner Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Jeg tipper det er flere firehjulsmopeder enn trehjulsmopeder som blir kjørt av brukerne her Visste ikke at 50ccm's trehjulinger fantes engang Jeg tror det er flere med firehjulingsmopeder enn trehjulsmopeder her Så vektgrensa ligger på 350kg? Jeg leste på AutoZpider at firehjuling kan registreres som moped(m146) sålenge den holder seg under 50ccm og 150kg tørrvekt. Autozpider har oppdatert nettsiden og nå finner jeg dessverre ikke kilden.
Jurist Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Jeg tipper det er flere firehjulsmopeder enn trehjulsmopeder som blir kjørt av brukerne her Visste ikke at 50ccm's trehjulinger fantes engang Jeg tror det er flere med firehjulingsmopeder enn trehjulsmopeder her Så vektgrensa ligger på 350kg? Jeg leste på AutoZpider at firehjuling kan registreres som moped(m146) sålenge den holder seg under 50ccm og 150kg tørrvekt. Autozpider har oppdatert nettsiden og nå finner jeg dessverre ikke kilden. Det hjelper lite hva AutoZpider sier, det er Kjøretøyforskriften politiet og Statens vegvesen forholder seg til...
kevinedomm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Skrevet 2. mai 2008 Men forhandleren oppfordret meg til å holde meg til 30-35 km/t, noe jeg FAKTISK gjorde helt til den var innkjørt, da gnudde jeg på full gass, og kom opp i 50-55 og 60 når det er rett frem og vindstille. Kan jeg kreve at forhandleren skal sørge for at den ikke skal klare mer enn 45 km/t, eller holder det så lenge jeg bare ikke kjører over 45 km/t ? Bensinmotoren er på 3,5KW.
CFM Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Jeg tipper det er flere firehjulsmopeder enn trehjulsmopeder som blir kjørt av brukerne her Visste ikke at 50ccm's trehjulinger fantes engang Aldri hørt om "Kostertralle"? Er sånn trehjuls moped med lasteplan foran og håndgir Men forhandleren oppfordret meg til å holde meg til 30-35 km/t, noe jeg FAKTISK gjorde helt til den var innkjørt, da gnudde jeg på full gass, og kom opp i 50-55 og 60 når det er rett frem og vindstille. Kan jeg kreve at forhandleren skal sørge for at den ikke skal klare mer enn 45 km/t, eller holder det så lenge jeg bare ikke kjører over 45 km/t ? Bensinmotoren er på 3,5KW. Nå snakker vel du om speedo hastighet Regn med 5-10km/t misvisning.. Så går den 50km/t "ekte" fart tar de deg ikke på tralla. Da skal de i alle fall ha en ekstremt dårlig dag..
kevinedomm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Skrevet 2. mai 2008 Ok, satser på at det går bra da Ellers skulle jeg bare ha tatt variatorringen, men der jeg bor går det ikke 1 uke uten en politikontroll et eller annet sted..
kevinedomm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Skrevet 2. mai 2008 Problemet er at jeg VET at mopeden gjør 60 km/t, det merker jeg med en gang i en 60-sone, er jo omtrent som om jeg når igjen bilene der. Den forrige scooteren min gikk i 45-50, og det er merkbar forskjell mellom den gamle og den nye.
Jurist Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Problemet er at jeg VET at mopeden gjør 60 km/t, det merker jeg med en gang i en 60-sone, er jo omtrent som om jeg når igjen bilene der. Den forrige scooteren min gikk i 45-50, og det er merkbar forskjell mellom den gamle og den nye. Du kan jo bare kontakte firmaet du kjøpte den av eller et merkeverksted og spørre om de kan montere en sperre som gjør at den ikke går fortere enn 45
kevinedomm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Skrevet 2. mai 2008 Hvor mye kan dette komme til å koste meg da?
Svampebob Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 Jo, på moderne mopeder så. Men er likevel ikke lov. Så det du sier er at mopeder i dag er bygd for å på en sikkerhetsmessig god måte takle 80 km/t? ja, moser du ut plomberinger gjør du jo 80, og plomberingen er ikke sittet inn av fabrikken, vis du kjøper en moped rett fra fabrikken så er det jo ingen plomberinger og da er den bygget for å gå så fort, og i noen europeiske land er det lov å kjøre uten noen plomberinger på mopeder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå