Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kortslutning? Lys og sentrallås fungerer ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I dag da jeg fikk meg en ny cd-spiller til bilen, støtet jeg opp på uventede problemer.

Tok ut den forrige cd-spilleren (satt inne i 3måneder i bilen) og klippet ledninger og koplet sammen riktige fargekoder over til den nye cd-spilleren. Da jeg slo på denne fungerte alt fint og det var lyd fra alle høytallere. Da jeg skulle skyve spillern inn i dashn, stoppet cd-spilleren og lyset innvendig i bilen slo seg av.

Nå består problemet i: Lys kun-innvendig i bil fungerer ikke, sentrallås fungerer ikke --> og cd-spillern fungerer ikke.

Hva kan ha skjedd? Og hva kan jeg gjøre? :cry:

Er en Chrysler Stratus LE 2.0 97-mod, problemfri fra tidligere av. Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel se om sikringen har gått? Kursskjema bør stå i instruksjonsboka.

Foreløpig virker det ganske åpenbart hva som kan ha skjedd i og med at du har klippet ledninger, skrudd, etc. Tviler ikke på at det er en kortslutning i koblingene dine - som like gjerne kan ha skjedd i øyeblikket CD-spilleren ble dyttet på plass.

Skrevet

Hmm skal prøve å sjekke dette når jeg kommer hjem. Men hva er årsaken til at innvendig belysning og sentrallås har gått? Kommet borti ledningene til disse v. montering? Er ikke den største mekanikeren :p

Får en sikringer fra bensinstasjoner? Noe mer jeg burde tenke på om jeg skal prøve pånytt? :hmm:

"..Eller joda pluss'en i karosseriet", hvor kan jeg speide etter at disse står feil?

Skrevet

Sikringer fås på bensinstasjoner, ja. Men i ditt tilfelle tror jeg det kan være like greit å kjøpe en eske med 10 av hver sikringstørrelse på Biltema..

hehe, neida ;) Men kjøp et par ekstra hvertfall :) Du bør speide etter kobber, se på koblingene dine. Er noe av kobberet kontakt med noe annet? Er det noen skade på kablene?

Du kan ha kommet borti ledningene men det kan også hende at sentrallås, innvendig lys og musikkspiller går på samme sikring/kurs. Dette finner du i så fall ut hvis du tar en sjekk i instruksjonsheftet til bilen din.

Skrevet

Inni dashbordet så er det ofte veldig trangt, og litt dårlig isolerte ledninger har lett for å komme borti hverandre. Ville vel tro at du har tatt en eller annen sikring når du har lag kortslutning. Litt rare ting som sluttet å virke samtidig, men... Ville tro at hovedstrøm til radioen har egen sikring som ikke deles med annet ustyr. Da er det "styrestrømmen" som er mest sansynlig, den som kommer fra tenningslåsen og går til radioen, som gjør at radioen slåes automatisk av når du slår av bilen. Men intuitivt ville jeg tro at denne deler sikring med annet utstyr som aktiveres av tenningslåsen, at den deler sikring med sentrallås virker derfor rart.

En siste mulighet jeg kan tenke meg er at om du har en avansert radio / CD-spiller som støtter dimming av lyset, så skal disse ha en ledning inn fra dashbordlyset. Hvis din radio har det, så vil jeg tro at det er den som har kortsluttet, eneste som da er rart er at radioen skulle fortsatt virket, bare uten lys / med fullt lys...

Skrevet (endret)

Jeg har nesten samme problem. Jeg koblet spilleren, og skulle prøve den, så fungerte den ikke. Og da fungerte ikke lyset inne i bilen, og sentrallåsen på fører. Jeg fant ut at en sikring var gåen og byttet denne. Da fungerte lyden, men lyset og sentrallåsen fungerer forsatt ikke:/ Håper på at det kommer en løsning her.

Endret av denix89
Skrevet

En kompis av meg hadde lignende problemer. Han byttet ikke cd-spiller, men det var litt tilfeldig hvilke ting som fungerte i bilen. Tok han ut en sikring begynte noe å fungere, satte han den inn igjen begynte det å fungere igjen, men noe annet tok kvelden osv... Byttet først to sikringer som gikk på kursene som var aktuelle uten at det løste problemet helt. Såvidt jeg vet endte han med å bytte absolutt alle sikringene (selv om de så fine ut og satt skikkelig på plass), da fungerte det til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...