Gå til innhold

kjøpe blitz til portrett-bilder eller macro-objektiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og funderer på hva jeg skal kjøpe, liker macro fotografering og har litt lyst på Tamron Sp 90 til 3000kr på japan photo, men så har jeg også lyst til blits som jeg kan bruke til portrettbilder.

Så det jeg da lurte på : jeg har jo finni ett objektiv jeg kunne tenkt meg, men har ikke peiling på blitz, noen som kan anbefale en blitz til 3000-4000? helst 3000 kr ;)

Og jo, må være en norsk sjappe ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at JP Trondheim ikke har fått inn Tamron 90mm Macro ennda, (ventet i 3 uker nå?) og de visste ikke når de fikk.

Men uansett ville jeg gått for macro. Har de ikke i butikken så be de hente inn noe fra sverige, har ikke vært noe problem for meg tidligere.

Skrevet

JP i fredrikstad har 3-4 inne;)

Vurderer sterkt macro men har hørt så mye bra om blitzbruk ved portrettbilder.

Men har hørt sykt mye bra om SP90 så blir vel den ;P men hadde vært fint om noen kom med anbefalinger av blitz også ;)

Skrevet
JP i fredrikstad har 3-4 inne;)

Vurderer sterkt macro men har hørt så mye bra om blitzbruk ved portrettbilder.

Men har hørt sykt mye bra om SP90 så blir vel den ;P men hadde vært fint om noen kom med anbefalinger av blitz også ;)

Fordelen med en sterk blits er at du kan lettere tilpasse den som utfyllingsblits eller hovedblits i solskinn.

er du ute etter studio-blits? Jeg har ikke peiling. Ikke utover at det stort og tungt, og krever lange skjøtledninger om du skal ut...

Personlig driver jeg fortsatt med mine gamle National-blitzer (3 stk med oppgitt ledetall 30), og kommer til å fortsette med dem. Har skaffet meg radiotriggere, og leser om bruk av enkle blitsoppsett på Strobist. http://strobist.blogspot.com/ Anbefales.

Men, jeg kunne godt tenkt meg SB800 fra Nikon, og det finnes jo tilsvarende for andre system. Som "nødløsning" har jeg SB400 som fulgte med kameraet da jeg kjøpte i fjor. Duger til mye, den.

Skal skaffe meg rimelig reflektor gjennom biltema eller torshov. Sånn til å legge over frontruta for å skjerme mot sol og vær. Dem kan jeg klippe til og tilpasse både for makro og portretter. Men jeg kommer til å kjøpe meg en liten softboks.

Skrevet

Canon Speedlite 580 EX II eller 430 EX. Kanskje begynne med en 430 EX nå, og kjøpe en 580 EX senere. 580 EX kan styre flere blitzer, 430 EX kan vel bare være slave.

Tom

Skrevet

Kjøp Nikon! Nikon har innebygget trådløs blitsstyring (CLS) i sine nyeste modeller, og ikke stort verre enn å sette blitsen på Remote.

Men fra spøk til revolver. Siden du har Canon, og mest sannsynlig ikke har lyst til å bytte system, blir du nødt til å benytte deg av andre løsninger. Du kan gå for en ST-E2. Dette er en trådløs blitsmaster som styrer alt via IR. Men siden du er helt fersk på dette, regner jeg med at dette ikke er helt nødvendig. Ved å kjøpe en 580EX nå, kan du senere styre blitser trådløst når man har den montert på kameraet. Foreløpig vil kanskje en 430EX og en blitssynkroniseringskabel være det greieste. :)

Skrevet

Spørs virkelig på hva du tenker å gjøre fremover som fotograf. Mange ser kanskje skeptisk på blits, ettersom de ikke er sikre på hvorvidt de kommer til å få bruk for det. En ting jeg kan si er at en ekstern blits kan gjøre utrolig mye for fotograferingen din. Man får plutselig nye lysmuligheter, og man kan bli mye mer kreativ. Er egentlig et must hvis du skal begynne med mer portretter.

Har du nok penger kjøper du begge. Makro åpner for mye nye muligheter, og en 90mm vil også fungere fint til portretter. Derimot tenker jeg at en ekstern blits ofte er nødvendig i både makro- og portrettfotografering.

Hvis du bare har råd til én av delene, blir det plutselig et veldig vanskelig valg. Rett og slett fordi det ikke er sammenlignbart. Siden vi ikke kjenner dine fotograferingsvaner like godt som deg, blir det egentlig opp til deg selv. Håper mine tips hjalp litt i hvertfall. :)

Skrevet
Ok, takk for tips;)

Forresten, Hva mener dere jeg burde kjøpe? objektiv eller blitz? vet virkelig ikke hva jeg skal velge:O

Da ville jeg gått for blitz, og nærlinser, f.eks. et sett med +1 +2 og +4.

Det kommer an på hva du vil med makro, men nærlinser duger til mangt, og er rimelige. Skrur dem bare på foran på kit-objektivet. Nærlinser medfører en endring av objektivets brennvidde. Du beholder lysstyrken på objektivet, og kan zoome og fokusere innenfor nærlinsas begrensning.

Objektivet innstilt på uendelig:

+1 gir nærmere enn 1 meter

+2 gir nærmere enn 0,5 meter

+4 gir nærmere enn 1/4 meter = 0,25 meter

Setter du flere utenpå hverandre får du:

+7 gir nærmere enn 1/7 meter

Blits trenger du også til makro, ikke bare til portrett. MAkroobjektiv kan du jo køpe seinere om du finner ut at nærlinser ikke duger.

Skrevet
Jeg kjøpte nettopp et PH1-kit fra http://www.mpex.com/page.htm?PG=Strobist%20Kits

Tror det kan være et interessant alternativ om man vil jobbe litt med portretter. Frakt var på ca $60.

Kuult. Ikke bare portretter, men makro, også, og andre objekter!

Jeg avsto å foreslå slik løsning, samtidig som trådstarter innstendig ville ha norsk leverandør. Masse blits for penga!

Vær obs på at denne slaven utløses av første blits fra hovedblitsen på dSLR. Du må derfor stille kamera på manuell blits. Jeg har en annen slave fra Wein, for digital, men den godtar bare ett blink før hovedblinket. Det gir problemer med kompakt digital, men ikke med dSLR på automatikk. Men du bør uansett stille kameraet på manuell, for TTL reagerer på lyset fra slaveblitsen og slår av hovedblitsen. Hovedblitsen blir bare utfyllingslys.

Har vurdert et annet sett fra Gadget Infinity med to Vivitar 285HV med softboks og radiotriggere. Jeg har stativ og paraplyer fra før.

Det eneste jeg har sett, er at noen klager over kvaliteten på Vivitar-blitsene. Noen skriver at den bare holdt en kort stund før den sa takk for seg.

Skrevet

I pakken jeg kjøpte var det kabelutløser og blitzskoovergang fra Wein. Det er litt low-tech, men skal fungere veldig bra. Jeg har også PocketWizards som er mitt foretrukne valg for fjernutløsning, eventuelt kan jeg bruke Pentax-blitzen min i stedet for Vivitar-blitzen, og la kameraet fjernutløse vha blitzblink. Det finnes mange ulike måter å gjøre fjernutløsning på.

Jeg har stort sett fått inntrykk av at Vivitar-blitzen er arbeidshesten som aldri gir seg. :)

Det er forøvrig fantastisk hvor mye bedre bildene blir jo mer utstyr man har i bagen og hylla hjemme. :p

Skrevet (endret)
Jeg har lyst til å JOBBE med portrettfotografering, men jeg er litt sjenert og tør ikke alltid ta kontakt med folk å spørre om å ta bilder av de(jobber med saken, hehe) ;)

Tror det blir en blitz, men hvis jeg skal ha blitz( off-camera ) anbefales det da 430 og http://www.japanphoto.no/product/blits-til...hoe-cord-oc-e3/ ?

eller hva?

Jeg vurderte Canon sin originale da jeg handlet i Hong Kong, men valget falt på Tumax TTL Off Camera Cord, så jeg hadde råd til en diffuser istedenfor. Opplever ikke noen problemer med den, og følte byggekvaliteten var VELDIG lik Canon sin!!

Den blir riktignok ikke brukt så mye som jeg ønsket, den gir ikke mye lengde, og med 24-105mm på kameraet sliter jeg med å holde blitzen og kamerahuset stødig samtidig.

Edit: noen skrivefeil.

Endret av viggoant
Skrevet

snakka med lokale japan photo ang blitz, de anbefalte dette utstyret og ga meg også pris:

430EX: 2.299,-

Softbox: 649,-

Reflector: fra 599,- (avhengig av størrelse)

Er dette ok pris og "pakke" ?

Skrevet

Da er det Lumiquest-softboxen du får da. Den er ikke veldig stor, men vil fungere bra til makro og greit til portretter. Det som er greit er at den er såpass liten at du får den, mens blitsen er montert på kamera. Vet ikke om jeg hadde kjøpt reflektor med en gang, men...

Skrevet

Jeg kjøpte reflektor ganske tidlig (før jeg hadde blitz), og synes den er veldig hendig for å lyse litt opp i skyggene.

Pakken ser helt grei ut, og er et greit utgangspunkt å bygge fra dersom du etterhvert vil ha fjernutløsere, paraplyer, stativer osv.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...