Submoose Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Jeg er en av dem som opplevde dette. Da hjelper følgende: Får du denne meldingen: sudo: unable to resolve host "Din PC's navn" Så restarter du, og når GRUB laster så velger du recovery mode. Deretter logger du inn som root. Skriv vi /etc/hosts Der vil du se noe lignende dette: 127.0.0.1 localhost 127.0.1.1 "Din PC's navn.ettellerannetdomene.evt.flere.domener" # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 ip6-localhost ip6-loopback fe00::0 ip6-localnet ff00::0 ip6-mcastprefix ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters ff02::3 ip6-allhosts Da fjerner du alle domenene slik at fila ser slik ut: 127.0.0.1 localhost 127.0.1.1 "Din PC's navn" # Uten "-ene selvfølgelig # The following lines are desirable for IPv6 capable hosts ::1 ip6-localhost ip6-loopback fe00::0 ip6-localnet ff00::0 ip6-mcastprefix ff02::1 ip6-allnodes ff02::2 ip6-allrouters ff02::3 ip6-allhosts Restart PC-en og så vil sudo fungere igjen
luxus Skrevet 26. april 2008 Skrevet 26. april 2008 Tenkte bare jeg kunne nevne at man ikke må restarte for å eventuelt fikse dette. Jeg gjorde følgende: Hvis root kontoen er disabled må man gjøre følgende: System -> Administration -> Unlock root -> Gå inn på Properties og sett et passord. Gå i terminal -> su root -> skriv inn passord -> vim /etc/hosts/ (eller et annet redigeringsprogram du liker) Endre filen som beskrevet i første post (bortsett fra at jeg har 127.0.0.1 <hostname>). Hvis du vil disable root konto igjen redigerer du /etc/shaddow. Finn linja med root (antageligvis øverst) og bytt ut root:<masseraretegn>:<osv> .. med root:!:<osv>. Da vil kontoen igjen være deaktivert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå