Gå til innhold

3 skjermer på en Dell maskin


sebvs1

Anbefalte innlegg

Halla.

 

Noen som kan hjelpe meg???

 

Jeg har en Dell maskin Inspiron 530 Intel Core 2 Quad-Core Processor Q6600 (2.4GHz,

1066Mhz FSB, 8MB cache), med 3 stk. 19" skjemer.

 

Hvordan kan jeg få koblet alle disse skjermene til samme PC??

Vil ha skrivebord på skjerm 1, deretter faste programmer på skjerm 2 og 3.

Jeg er avhengig av å kunne dra musepeker over alle skjermer og opperere på disse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk hva du har ledig av spor i maskinen, så kan du kjøpe til et quad-kort...

 

 

Halla.

 

Noen som kan hjelpe meg???

 

Jeg har en Dell maskin Inspiron 530 Intel Core 2 Quad-Core Processor Q6600 (2.4GHz,

1066Mhz FSB, 8MB cache), med 3 stk. 19" skjemer.

 

Hvordan kan jeg få koblet alle disse skjermene til samme PC??

Vil ha skrivebord på skjerm 1, deretter faste programmer på skjerm 2 og 3.

Jeg er avhengig av å kunne dra musepeker over alle skjermer og opperere på disse

Lenke til kommentar

Sjekk hvilke spor du har ledige i maskinen, så kjøper du ett nytt skjermkort som passer i samme spor . husk å få fra samme brikkeprodusent som det andre: i.e. nvidia+nvidia eller ati+ati.

 

Siden du skal bruke 3 skjermer men ikke har behov for SLI, trenger de ikke være identiske, bare ikke blande nVidia+ATI brikker i samme maskin, det er bare å be om drivertrøbbel.

Lenke til kommentar
Sjekk hvilke spor du har ledige i maskinen, så kjøper du ett nytt skjermkort som passer i samme spor . husk å få fra samme brikkeprodusent som det andre: i.e. nvidia+nvidia eller ati+ati.

 

Siden du skal bruke 3 skjermer men ikke har behov for SLI, trenger de ikke være identiske, bare ikke blande nVidia+ATI brikker i samme maskin, det er bare å be om drivertrøbbel.

 

 

Hvor får jeg tak i et slikt skjermkort billig og greit?

Lenke til kommentar

det slår meg at trådstarter har litt mindre enn normal kunnskap om dette, så det kan være lurtmed en dypere forklaring for å unngå feilkjøp.

 

først og fremst, har maskinen et eget dedikert skjermkort eller er det integrert i hk?

 

dersom det er integrert i hk så vil det sannsynligvis være en blå 15 kontakt stående på høykant rett ved usb, lyd og tastatur og mus portene bak på kassa. alle disse kommer ut via et såkalt IO shield, eller en firkantet metalplate maed masse hull og diverse porter, bl.a. de jeg har nevnt over.

 

et dedikert skjermkort har 1-2 porter liggende vannrett under disse, side om side på en egen smal metal brakett. dersom du har dette så er skjermen koblet i en av disse.

 

hvis du har flaks, så har maskinen begge deler, dvs 1 stk integrert skjermport (som oftest merket med et ikon for skjerm) OG et eget skjermkort med 2 porter. da kan du (så vidt jeg vet) kjøre en skjerm på hver av disse tre portene. det er en liten mulighet for at du må aktivere det integrerte skjermkortet i bios, men det tviler jeg på.

 

dersom du ikke har et dedikert skjermkort så må du skaffe et, og da er det viktig å kjøpe rett type. det er tre typer porter å kjøe skjermkort til.

 

1: pci-express (den mest vanlige)

2: agp (stort sett ikke i bruk lenger)

3: pci (alle hk har denne porten da det er en standardport for de fleste typer kort)

 

det beste er om du har en pci-express port. da kan du velge å vrake i skjermkort.

 

jeg har ikke tid til å fiske fram noen bilder nå, men det er det sikkert noen andre som kan bidra med. :)

 

håper dette hjalp litt. andre vil nok forklare bedre/mer rundt dette.

Lenke til kommentar
det slår meg at trådstarter har litt mindre enn normal kunnskap om dette, så det kan være lurtmed en dypere forklaring for å unngå feilkjøp.

 

først og fremst, har maskinen et eget dedikert skjermkort eller er det integrert i hk?

 

dersom det er integrert i hk så vil det sannsynligvis være en blå 15 kontakt stående på høykant rett ved usb, lyd og tastatur og mus portene bak på kassa. alle disse kommer ut via et såkalt IO shield, eller en firkantet metalplate maed masse hull og diverse porter, bl.a. de jeg har nevnt over.

 

et dedikert skjermkort har 1-2 porter liggende vannrett under disse, side om side på en egen smal metal brakett. dersom du har dette så er skjermen koblet i en av disse.

 

hvis du har flaks, så har maskinen begge deler, dvs 1 stk integrert skjermport (som oftest merket med et ikon for skjerm) OG et eget skjermkort med 2 porter. da kan du (så vidt jeg vet) kjøre en skjerm på hver av disse tre portene. det er en liten mulighet for at du må aktivere det integrerte skjermkortet i bios, men det tviler jeg på.

 

dersom du ikke har et dedikert skjermkort så må du skaffe et, og da er det viktig å kjøpe rett type. det er tre typer porter å kjøe skjermkort til.

 

1: pci-express (den mest vanlige)

2: agp (stort sett ikke i bruk lenger)

3: pci (alle hk har denne porten da det er en standardport for de fleste typer kort)

 

det beste er om du har en pci-express port. da kan du velge å vrake i skjermkort.

 

jeg har ikke tid til å fiske fram noen bilder nå, men det er det sikkert noen andre som kan bidra med. :)

 

håper dette hjalp litt. andre vil nok forklare bedre/mer rundt dette.

 

 

Hjertelig takk for alle svar. Ja, det stemmer, kunnskapen er på et absolutt minimum. Har ikke kjøpt hverken maskin eller skjermer enda, men fått tilbud fra Dell (under):

(maskinen er stasjonær)

 

Inspiron 530 Intel Core 2 Quad-Core Processor Q6600 (2.4GHz,

1066Mhz FSB, 8MB cache)

 

Norweigan - 530 System Docs (EUR power cord) & English

Adobe

 

Inspiron 530 Resource DVD (Diagnostics & Drivers)

 

Memory Dual Channel 3072MB DDR2 667 [2*1024 + 2*512]

 

19-in-1 Media Card Reader

 

Hard Drive 320GB Serial ATA non Raid (7200 Rpm)

 

DVD+/-RW (ReadWrite) 16X

 

ROXIO Software for Vista - Creator / MYDVD 10.1

 

Display : 19in SE198WFP Norwegian Arctic Silver Widescreen

Value (1440 x 900) DVI-D

 

Video Card 256MB ATI Radeon HD 2600 XT

 

Lydkort for integrert lyd med Dolby Digital 7.1-funksjon

 

Norwegian - Vista Home Premium (32Bit OS)

 

Norsk Microsoft Works 9.0 (Word Processor, Spreadsheet,

Outlook Express, Powerpoint Viewer) (med gjenopprettings-CD)

 

Engelsk Adobe Reader 8.1 (ingen gjenopprettings-CD)

 

Norwegian Antivirus McAfee 9.0 - 3 Yrs Subscription

4 Year Consumer Hardware Support inc. Evenings and

Saturdays

 

Base Warranty - 1 Year Collect & Return

 

** Vista introduction Online Training (30 Days)

To access Online Training or free trial, please go to

www.learndell.com/euro to register

 

Inspiron Desktop Order - Norway

Lenke til kommentar

det følger med et skjermkort med 2 utganger, nemlig et 256MB ATI Radeon HD 2600 XT. dette har 2 stk dvi utganger og takler 2 skjermer.

 

jeg skulle tro at kassa også har den integrerte skjermporten, slik at det burde være mulig med 3 skjermer totalt.

 

jeg er litt usikker på om det vil funke som forventet rett ut av esken, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gjøre det.

 

det er dog mye mulig at du må velge hvilken skjerm som skal være skjerm nr 1 i bios, da jeg tviler på at x2600 kortet står som primary display. det betyr ikke at det ikke vil funke, men det er nok mest interessant å få skjerm nr 1 på x2600 skjermkortet da det vil være langt kraftigere enn et eventuelt innebygd et.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Kan si det sånn at det å få til 3 skjermer på den maskinen er så å si umulig, da det ikke er mulig med SLI eller Crossfire. Hvis du lurer så er SLI to skjermkort fra nVidia som er koblet sammen slik at de gir bedre ytelse, Crossfire er omtrent det samme som SLI bare en annen fabrikat lager skjermkortene (ATI heter fabrikaten).

Regner ikke med at det å skifte ut hovedkortet og slikt er mulig fra din side?

Imidlertidig, det går ann å ha 2 skjermkort på den PC-en.

 

 

H-H

Lenke til kommentar

Head-Hunter: em.. SLI og Crossfire gir deg vel bare mulighet for å utnytte 1 skjerm med bedre grafikkytelse uansett (evt. bare skjermutgangene på ett av kortene). Hvis du skal kjøre kortene sammenkoblet via SLI eller Crossfire, får du i alle fall ikke utnyttet mer enn 1 skjerm.

 

Ett hovedkort kan forøvrig fint ha to PCI e 16x spor uten å støtte verken SLI eller crossfire (men det er ikke så mange av dem). - disse (og de HK som støtter SLI/crossfire) vil fint kunne drive 3-4 skjermer hvis du bare setter 2 skjermkort inni som begge støtter 2 skjermer og IKKE kobler dem i SLI/Crossfire. :)

 

Dessuten, om det er ett ledig PCI spor på hovedkortet kan han bare sette inn ett PCI (ikke PCI-Express altså) skjermkort til å drive skjerm nr 3 på samme måte som om han hadde 2 PCI-E 16x spor.

 

edit: men som nevnt tidligere, sørg for å få deg to kort fra samme brikkeprodusent. Du har allerede ett ATI kort satt opp i forslaget, da bør du gå til innkjøp av ett ATI basert kort som kort nr 2 også

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Kan si det sånn at det å få til 3 skjermer på den maskinen er så å si umulig, da det ikke er mulig med SLI eller Crossfire. Hvis du lurer så er SLI to skjermkort fra nVidia som er koblet sammen slik at de gir bedre ytelse, Crossfire er omtrent det samme som SLI bare en annen fabrikat lager skjermkortene (ATI heter fabrikaten).

Regner ikke med at det å skifte ut hovedkortet og slikt er mulig fra din side?

Imidlertidig, det går ann å ha 2 skjermkort på den PC-en.

 

 

H-H

Hva er det du preiker om? Vis hovedkortet har plass til et skjermkort til så funker det fint å ha 3 skjermer på den PC-en.

Lenke til kommentar

Hmm, trodde det gikk ann å bruke totalt 4 skjermer med SLI/Crossfire.

Da er det tydlig at jeg burde ha bedre kunnskap om det før jeg kommer med utsagn. Beklager for det :|

 

Trådstarter: Du kan eventuelt kjøpe et slikt skjermkort ved siden av Dell maskinen. Det kan enkelt plasseres i en av de hvite-avlange portene ved siden av primær skjermkortet.

 

 

Spirre: Ser for meg at det kanskje kan bli diverse problemer med drivere, tenker da på drivere Intel + AMD, men det kan hende jeg tar feil :)

 

 

H-H

Endret av Head-Hunter
Lenke til kommentar
noen som vet om det går å bruke det integrerte (dersom det er et slikt et) kortet til skjerm nr 3?

 

 

I teorien burde det ikke være noen grunn til å ikke kunne det? Så lenge bios ikke tvinger deg til å slå det av automatisk når du kobler på ett PCI-E/AGP kort da... (oi, her snakker vi om en Dell pc..."you a'so screwed". :p

Lenke til kommentar
noen som vet om det går å bruke det integrerte (dersom det er et slikt et) kortet til skjerm nr 3?

 

 

I teorien burde det ikke være noen grunn til å ikke kunne det? Så lenge bios ikke tvinger deg til å slå det av automatisk når du kobler på ett PCI-E/AGP kort da... (oi, her snakker vi om en Dell pc..."you a'so screwed". :p

 

 

Bør jeg ikke kjøpe Dell????????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...