Gå til innhold

BK: Tog-relatert HDRI (3 bilder)


2r@rn3

Anbefalte innlegg

Litt trist at jeg ikke fikk meldt meg på aprilfesten. Hadde tenkt å utforske diverse teknikker for HDR-bilder. Men "mega-pingle" var ikke blandt kategoriene, så da så...

 

Jeg synes HDR-bilder er spennende, men jeg vet ikke helt om jeg blir fortrolig med "looken" på enkelte av bildene. Er takknemlig for tilbakemeldinger. Bildene er ikke tuklet med på annen måte enn at de er satt sammen av tre eksponeringer (AEB -2, 0, 2Ev), crop og oppskarping.

 

Bilde 1: "Ligg stille!"

post-109531-1208974136_thumb.jpg

 

Bilde 2: "Ved veis ende.."

post-109531-1208974342_thumb.jpg

 

Bilde 3: "Flytt deg!"

post-109531-1208974425_thumb.jpg

 

Det siste bildet har en annen metode for tonemapping (les. "tonalitets sammenpakking") he-he. HDR-effekten blir noe kraftigere (for kraftig?).

 

Kommer til å legge opp flere etterhvert.

 

Forøvrig er alle bildene tatt med Sigma 10-20mm @ 10mm. Av-prioritet (for stor DOF), noe varierende lukkertid.

 

Takk, for at du ser...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare noe jeg så vidt leste ett eller annet sted, var at man skulle bruke samme f på alle bildene som skulle brukes i samme HDR mix, men regner med det er klinkende klart.

 

Ellers synes jeg bilde nr2 var mest tiltalende hadde det ikke vært for det litt for røde fargen og de husene helt til høyre som burde vært cropet bort. Rett opp bildet er også en ide :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Bilde nr. 1

Dette bildet tror jeg hadde stått på egne ben; dvs uten HDR, da det har spennende linjer og toget i bevegelse. Synd toget går feil vei. Men det er den skjeve horisonten som trekker end her.

 

Bilde nr.2

Enig med Hoptikopter at dette er det beste bildet. Flotte farger på vognene. Om dette er skevt eller ikke, er irrellevant her. Det ser ut som om det er noen halo's rundt oversiden av vognene - HDR ekspertene kan sikkert komme med noen forslag.

 

Bilde nr. 3

OK som bilde, men her er haloen runt lok'et tydelig. Vet ikke om horisonten er skjev eller om det bare ser slik ut.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ok! Her kommer et par til i samme gata, siden jeg er i farta...

 

Nummer 1: "Oppstrammer"

post-109531-1208977988_thumb.jpg

 

Bilde 2: "Nå er det (h)jul.."

post-109531-1208978040_thumb.jpg

 

Ikke meningen å bombe forumet med bilder, men teknikken er lik, motivene ulike. HDR-teknikken er det jeg gjerne vil ha kritikk på. Komposisjonen kan uansett forbedres...

Lenke til kommentar

Hmm.

Gode ti lbakemeldinger dette her. Ser poengene deres. Lurer på hvorfor disse haloene oppstår. Er det fargene som gjør det, eller er det HDR-prosessen som er for sterk?

 

Skal prøve å ta noen flere bilder å tone ned spakene i bildebehandlingen en del. Kanskje det hadde vært en ide å prøve exposure-blending i stedet...

 

Skjeve horisonter: Jeg var nok altfor opphengt i denne teknikken. "Glemte" de elementære tingene...

 

Tomsi: (Hei, forresten) Toget gikk ikke feil vei. Det stod stille. (motion-blur...). Jeg lå bare en meter fra skinnegangen...hadde ikke turt det om linjen var "aktiv" :-)

Lenke til kommentar
Tomsi: (Hei, forresten) Toget gikk ikke feil vei. Det stod stille. (motion-blur...). Jeg lå bare en meter fra skinnegangen...hadde ikke turt det om linjen var "aktiv" :-)

Hei selv.

 

Det å ligge en meter fra en aktiv linje er nok ikke det smarteste :D

 

Når det gjelder komposisjonelle ting som skjev horisont, så er det lett å fikse i ettertid (Sliter med det selv).

 

Det er en del som foreslår å bruke fler enn 3 eksponeringer (fra 5 til 9); men jeg vet ikke om det gjør jobben lettere for programmet eller hva.

 

Tom

Lenke til kommentar
Bildene er ikke tuklet med på annen måte enn at de er satt sammen av tre eksponeringer (AEB -2, 0, 2Ev), crop og oppskarping.

 

Ææh! Der møtte jeg meg selv i døra...la opp feil bilde, tror jeg. (I alle fall får det være en unnskyldning...)

Dermed er det første bildet "be-tuklet" likevel...

Lenke til kommentar

Syns du har tatt noen fine komposisjoner og har en bra teknikk. HDR er tydligvis en "delvis akseptabel" teknikk på dette forumet av ulike årsaker. Jeg liker denne dynammikken HDR bilder gir, men skjønner at motiv/belysning kan være et problem og at effekten kan bli voldsom noen ganger. Jeg syns du har vært dyktig her og likte bildene dine rent visuellt. Om det er teknisk korrekt aner jeg ikke noe om og "hvem bryr seg" ;)

 

Det viktigste er å ta bilder og legge de ut, sa alle vi andre kan lære noe av hverandre

mht. teknikk, mangel på sådan, komposisjon etc..

 

Likte alle de 3 første og syns faktisk #3 var et flott bilde med fin dybde

 

/L

Lenke til kommentar
Bilde nr. 1

Dette bildet tror jeg hadde stått på egne ben; dvs uten HDR, da det har spennende linjer og toget i bevegelse. Synd toget går feil vei. Men det er den skjeve horisonten som trekker end her.

 

Bilde nr.2

Enig med Hoptikopter at dette er det beste bildet. Flotte farger på vognene. Om dette er skevt eller ikke, er irrellevant her. Det ser ut som om det er noen halo's rundt oversiden av vognene - HDR ekspertene kan sikkert komme med noen forslag.

 

Bilde nr. 3

OK som bilde, men her er haloen runt lok'et tydelig. Vet ikke om horisonten er skjev eller om det bare ser slik ut.

 

Tom

 

Jeg er imponert over hva der foto Guruer ser ;)

Det tok meg lang tid til å "se" at etterbehandling fikk toget til å bevege seg baklengs.

 

Av med hatten, lua, sokkene og capsen ;)

 

Håper jeg opparbeider meg slik kunnskap en dag, men her snakker vi om masse trening for min del..

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...