Gå til innhold

Kompabilitet mellom eldre fastobjektiver og K10D


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å investere i et Pentax K10D, pga tilgang på fastoptikk, god værtetting og god pris på bruktmarkedet for tiden.

 

Objektivene jeg har tilgang til er fra 70 tallet og har følgende specs:

200mm f4

55mm f1.8

28mm f3.5

 

Fungerer disse på K10d? De er manuelle, så autofokus kan jeg nok se langt etter..

Endret av lhaugl01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektivene jeg har tilgang til er fra 70 tallet og har følgende specs:

200mm f2.8

50mm f2.8

28mm(tror jeg) f2.8

 

Fungerer disse på K10d? De er manuelle, så autofokus kan jeg nok se langt etter..

Ja, de fungerer. Du må bruke nedblendet lysmåling, da objektivene er mekaniske, så de har ikke overføring av blender til kamerahuset. 200mm f/2.8 kan du få autofokus også på dersom du kjøper 1.7x telekonverter. De to andre er det nok ikke håp for når det gjelder AF, men de er greie å fokusere manuelt med også. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Er objektiva A-optikk, har du lysmåling gjennom objektiv, og styring av blender frå kamera.

 

I tillegg kan du enkelt erstatte orginal mattskive med splitscreen mattskive, som forenklar manuell fokusering.. http://www.katzeyeoptics.com/cat--Pentax-D...cat_pentax.html, du får og kjøpt billige på E-bay, men det er ikkje alltid like presise. Tykkelse må stemme for rett focus og rett matthet for korekt eksponering. Eg har e-bay utgåve på min *istDS og den fungerer greit.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med værtettede objektiver forresten? Har pentax noe utvalg i slike?
Det kommer seg, og utvalget blir stadig bedre. Med DA* 16-50 og 50-135 f/2.8 vil du jo være dekket for de fleste formål, i hvert fall hvis du supplerer med et fast teleobjektiv som DA* 200/2.8 eller 300 f/4...

 

Det spørs nok alikavel om det blir overgang til Pentax. Har inntrykk av at det ikke akkurat er enorm tilgang på brukte objektiver til pentax.
Enorm tilgang er det ikke, men det er tilstrekkelig vil jeg påstå. Spesielt om du tar med eBay, der får du det meste...
Lenke til kommentar
Takk for svaret!

 

Det spørs nok alikavel om det blir overgang til Pentax. Har inntrykk av at det ikke akkurat er enorm tilgang på brukte objektiver til pentax.

 

Hvordan er det med værtettede objektiver forresten? Har pentax noe utvalg i slike?

 

Bruktmarkedet er nok ikkje det største i Norge, men handler du på E-bay kan du finne mykje.

Når det gjeld værtetta optikk, har dei pr i dag 4 objektiver, 2 zoomer og 2 faste, men der skal komme 3 til i løpet av året, så dei er på gang.

Lenke til kommentar
Det spørs nok alikavel om det blir overgang til Pentax. Har inntrykk av at det ikke akkurat er enorm tilgang på brukte objektiver til pentax.
Som andre har nevnt så er det god tilgang på brukt eldre Pentaxoptikk til svært gode priser på eBay. Ingen problem i det hele tatt.

Det som kan være vanskelig å finne er brukt autofokusoptikk, og teleoptikk fra 200mm og oppover. Det finnes det og, men de er såpass ettertrakta at det som er bra ofte får alt for høye priser. Så der skal du enten ha flaks, eller så må du handle nytt.

 

Hva står det forresten for noe mer på obejktivene dine? Jeg har nemlig en sterk følelse av at 50mm din ikke kan være fra 70 tallet. Så vidt jeg kan skjønne finnes det nemlig ikke noen Pentax 50/2,8 fra den tida. Grunnen til at jeg spør er at hvis disse objektivene er grunnen til at du vurderer K10D, så bør de være gode. Kanskje vi kan si noe om kvaliteten. K10D er forresten et steike godt hus på mange måter. Jeg har selv hatt et som jeg mista på havet, ellers ville jeg brukt det ennå.

 

Hvis ikke du har helt spesielle behov, så vil jeg nok råde deg til ikke å være så optatt av værtette objektiver. Tetting av hus alene hjelper mye, siden det er selve huset som er mest følsomt for fukt.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hva står det forresten for noe mer på obejktivene dine? Jeg har nemlig en sterk følelse av at 50mm din ikke kan være fra 70 tallet. Så vidt jeg kan skjønne finnes det nemlig ikke noen Pentax 50/2,8 fra den tida. Grunnen til at jeg spør er at hvis disse objektivene er grunnen til at du vurderer K10D, så bør de være gode.

 

MaritimTim

 

Du har rett ang 50 mm, det var noe som ikke stemte. Etter å ha kikket nærmere på objektivene så har de altså disse specsene:

 

200mm f4

55mm f1.8

28mm f3.5

 

Objektivene er fra ca 1976-78. det virker som kvalitetsoptikk, ihvertfall mtp byggekvalitet.

 

Hvordan funker nedblendet lysmåling forresten? har ikke så mye greie på dette...

Lenke til kommentar

Når det gjelder objektiver så mener jeg at det faktisk er et mye bedre utvalg enn hva mange skal ha det til.

 

Det finnes 13 objektiver med fast brennvidde (i salg fra Pentax norge nå) + 3 makroobjektiver. Videre er det 7(8) zoom-objektiver.

 

I løpet av året er det forventet en del nytt, bl.a DA*55mm, DA* 60-250/4, DA 17-70 og (DA* 30 ?). (Tar dette fra minnet, så det kan være mangler og småfeil).

 

Dette er hva Pentax har og kommer med.

 

I tillegg har man Sigma og Tamron, som begge kommer med en god del objektiver til Pentax-fatning i år som tidligere vi ikke har hatt. De har også en del objektiver i K-fatning allerede.

 

For de spesielt interesserte har man også Voightlander og Zeiss.

 

De største 'problemene' pr dags dato er mangel på teleobjektiver over 300mm. Det kunne også gjerne ha kommet flere værtettede objektiver fra Pentax.

 

Men om du ikke har spesielle behov (Tilt-shift/+300mm tele) så er det ikke noe problem å velge Pentax som jeg kan se hvertfall.

 

Jeg mener dette er et 'rykte' som henger igjen fra lanseringen av K10D, hvor det var et mindre utvalg av optikk og særdeles stor etterspørsel som gjorde at det ble vanskelig å få tak i. Problemene nåtildags består vel mer i at det ikke er så alt for mange butikker som forhandler Pentax. Dette har forbedret seg i det siste, og vil antagelig bare fortsette å forbedre seg.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
...

Problemene nåtildags består vel mer i at det ikke er så alt for mange butikker som forhandler Pentax. Dette har forbedret seg i det siste, og vil antagelig bare fortsette å forbedre seg.

 

Mvh,

Beej80

Når det gjelder dette poenget, kan det være verdt å merke seg at Japan Photo er i ferd med å bli Pentax Pro Dealer. Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=941460&hl= Sånn jeg oppfatter dette så vil det bla. innebære at JP forplikter seg til å ha et minimumsassortement i alle sine forretninger.

 

MaritimTim

PS: Pentax USA har etablert et eget Pro tilbud. Det innebærer raskere service for proffene. Det at de tar seg dette bryet åpner kanskje for en del spekulasjoner om ulike framtidsplaner.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for 2 uker siden en K200d mye p.g.a at jeg hadde en gammel linse fra omtrendt samme tidsalder som dine. Nå har du tre, jeg hadde en, uansett er jo pentax et greit førstegangskamera uansett.

 

Det jeg har merket meg hittil, er at lysmålingen ikke alltid stiller riktig lukkertid (av og til over eller undereksponerer den hvis jeg bruker lysmåling), men det kan jo hende jeg gjør noe feil også..

 

Her er forresten ett av de aller første bildene jeg tok med mitt pentax k200d med en ca 30år gammel Tokina 70-210mm.

(bildet har fått en liten oppskarping med kurver). For meg er det ihvertfall mer enn bra nok kvalitet på en god stund.

post-107204-1208969888_thumb.jpg

 

Off-t: Er også enig at Pentax sine største problem her i Norge er for få forhandlere og for lite utvalg i 300mm+ klassen. Ikke at det er mine bekymringer da det er nokså uaktuelt for de fleste av oss, men det hindrer kanskje noen av proffene/pressen.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Takker for innspill!

 

Hva med objektivene jeg har listet opp. Noen som vet om de er optisk bra?

Referer du alt som står rundt frontelementet, burde det i hvert fall være mulig å identifisere de nøyaktig. Det er en forutsetting for at noen skal kunne gjøre noe annet enn å synse. Synsing er gøy, men du blir ikke klokere av det ;)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

På forumene til dpreview.com har det vært skrevet en del om at K10D og K100D (ikke nødvendigvis alle eksemplarer) ikke gir korrekt lysmåling med objektiver av M-typen (bajonett uten kontakter) og objektiver med skrufatning (med adapter). Pentax-objektiver fra 70-tallet må være av disse typene.

 

Noen skal visstnok ha løst problemet ved å bytte til en mattskive fra forrige generasjon av Pentax-DSLR.

 

A-objektivene har kontakter som forteller kamerahuset hva som er minste og største blender, og har ikke disse problemene, men de kom først litt ut på 80-tallet.

 

Når jeg bruker min 500mm speiltele (med T2-adapter) på min K100D, undereksponerer K100D med ca. to trinn. Jeg kan fikse det med fast eksponeringskompensasjon for dette objektivet, men da må jeg huske å velge ISO manuelt, siden K100D deaktiverer auto-ISO og setter ISO til laveste verdi. Speilteler har fast blender. Regn med at for du for andre objektiver må sette eksponeringskompensasjon avhengig av blender-verdi.

Endret av LazySod
Lenke til kommentar
Referer du alt som står rundt frontelementet, burde det i hvert fall være mulig å identifisere de nøyaktig. Det er en forutsetting for at noen skal kunne gjøre noe annet enn å synse. Synsing er gøy, men du blir ikke klokere av det ;)

 

MaritimTim

 

-SMC PENTAX 1:4/200 5158678 ASAHI OPT. CO., JAPAN

-SMC PENTAX 1:1.8/55 1258142 ASAHI OPT. CO., JAPAN

-SMC PENTAX 1:3.5/28 5163038 ASAHI OPT. CO., JAPAN

Lenke til kommentar
-SMC PENTAX 1:4/200 5158678 ASAHI OPT. CO., JAPAN

-SMC PENTAX 1:1.8/55 1258142 ASAHI OPT. CO., JAPAN

-SMC PENTAX 1:3.5/28 5163038 ASAHI OPT. CO., JAPAN

Det ser ut som om de får god omtale.

28mm

55mm

 

Det er ingen vurderinger av 200mm, men kun av Pentax-M. Jeg har Pentax-M, og er fornøyd med den.

 

Når jeg bruker objektiver uten kontakter for blenderåpning (Jupiter M42) setter jeg til A-modus så stiller kameraet lukkerhastighet kontinuerlig basert på innkommende lys. Objektiver med kontakter bruker jeg i M-modus, og må trykke på den grønne knappen for lysmåling (den blender ned og gjør lysmåling). Det har fungert feilfritt for min del.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk ikke enkelt. Jeg har undersøkt litt mer.

 

28mm:

Kan være denne http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/...le/K28f3.5.html I så fall så sitter du på en liten juvel.

Eventuelt denne http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/...le/M28f3.5.html som også regnet for å være god.

 

55mm:

Er mest sannsynlig denne http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/...al/K55f1.8.html Den blir betegna som god.

 

200:

Der er det også minst to muligheter. Du har denne http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/tele/K200f4.html I så fall skal den være god.

En annen mulighet er denne http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/tele/M200f4.html Som blir betegna som svært god.

 

Hovedkilda mi for vurderingene jeg gjengir er http://www.jcolwell.ca/_SPLOSdb/SPLOSdb-2004-06-30.pdf Denne vurderinga tar ikke hensyn til hvordan optikken oppfører seg digitalt. Men som regel representerer ikke det noe stort problem. Prisene som disse går for på eBay varierer voldsomt. Så det er vanskelig å vurdere pengeverdien. Men jeg vl tro at bruksverdien er høyere.

 

Håper dette hjelper deg i ditt vider valg.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Speilteler har fast blender. Regn med at for du for andre objektiver må sette eksponeringskompensasjon avhengig av blender-verdi.
Dette stemmer delvis, men ikke helt, etter min erfaring.

 

For det første er avvikene størst ved spotmåling. Mest sannsynlig vil du klare deg godt med sentrumsveid måling. Og der er problemene mye mindre.

 

Det er allikevel mulig at du vil måtte kompensere noe, men graden av kompensasjon vil være tilnærmet konstant, uavhengig av valgt blender. Så når du har lært hvert enkelt objektiv å kjenne, så kan du eventuelt lage deg en enkle regler som er lette og huske. (Dette gjelder for sentrumsveid måling, ved spotmåling kan det være mer prøv og feil som gjelder)

 

Speilteler er ganske spesielle konstruksjoner. Så tolk meg ikke dit at jeg beststrider din erfaring LazySod. Den stemmer sikkert, for deg :)

 

MaritimTim

 

EDIT: Det er forresten mulig å løse hele denne problematikken. Setter du inn mattskive fra f.eks *ist DS, så måles det mye mer nøyaktig. Ulempen med denne mattskiva er at den gjør manuell fokus litt vanskeligere.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...