Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en noe merkelig problemstilling.

 

Det gjelder en dedikert linje fra en bedrift til et kontor. Denne linjen har fått en intern IP på lan siden hos kontoret, gjennom en cisco boks bra ISP. Men så har det seg slik at ISP tilbyr ikke å sette opp en enkel DHCP som kan distrubiere IPer til lokal maskinene, med tilhørende DNS, Wins og gateway. Det har per i dag stådd en gammel server på kontoret for å gjøre denne jobben, hvor den setter Gateway til den interne IPen på Cisco boksen, men nå synger denne serveren på siste vers og det er ikke noe grunnlag for å sette opp en ny server på lokasjonen.

 

Det ble foreslått å sette opp en enkel router sak for å ta seg av jobben siden denne allerede var kjøpt i forbindelse med et annet kontor, men de aller fleste routere/trådløs gateway har ikke muligheten til å gi ut en annen gateway enn seg selv. dermed klarer en ikke få denne til å henvise gateway til cisco routeren.

 

Så det jeg lurer på er om det finnes andre slike produkter som har denne muligheten, i bunn og grunn trenger jeg bare en enkel boks som har en dhcp med mulighet for å legge inn gateway.

 

Noen som har noen gode forslag ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i at det virker særs uproft, men alternativet er å kjøpe en egen cicso-router som du plasserer etter ISP'n sin router, eller å sette opp en hel maskin.

 

Har dere kjøpt og betalt Cisco-routern som står på kontoret? Dersom det er deres eiendom ville jeg bare bruta passordet og satt opp dhcp-servern. Det er isåfall trossalt deres hardware. Hvis det er ISP sin hardware og de nekter å gi dere tilgang til å konfe, ville jeg personlig vurdert en annen ISP.

 

Jeg kan skjønne at de ikke vil gi dere support på dhcp-servicen, men da burde de kunne tilbudt dere å få relayet dhcp-requests til hovednettet deres.

Lenke til kommentar

man kan alltids gjøre en password recovery og sette opp DHCP selv.... Tviler sterkt på at en ISP relayer DHCP request fra LANet på diverse sites. Kun for wanlinken.

 

 

Password recovery:

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/rou...080094773.shtml

 

 

DHCP server:

http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/12_2/i...de/1cfdhcp.html

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
man kan alltids gjøre en password recovery og sette opp DHCP selv.... Tviler sterkt på at en ISP relayer DHCP request fra LANet på diverse sites. Kun for wanlinken.

 

 

Password recovery:

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/rou...080094773.shtml

 

 

DHCP server:

http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/12_2/i...de/1cfdhcp.html

 

Eneste problemet man kan oppnå med dette er at ISP'n ikke har tilgang til router'n og kan bli evig pissed dersom de er avhengig av login på router'n for feilsøking. Dersom det er ISP'n sin eiendom så gjør man per def også et "innbrudd" ved å tilegne seg tilgang til noen andres system.

Lenke til kommentar
Eneste problemet man kan oppnå med dette er at ISP'n ikke har tilgang til router'n og kan bli evig pissed dersom de er avhengig av login på router'n for feilsøking. Dersom det er ISP'n sin eiendom så gjør man per def også et "innbrudd" ved å tilegne seg tilgang til noen andres system.

 

 

Man trenger ikke å forandre passordet.

Passord recovery er heller en måte å gå forbi passordet via rommon.

Skal det forandres må det defineres et nytt å lagres i NVRAM.

Men det regnes nok som inntregning av ISP å gjøre det siden det er deres eiendom.

Lenke til kommentar

Om du vil spare kroner (og ikke nødvendigvis timer) ville jeg gått for en liten linksys eller en single-board med BSD eller Linux. Begge deler er rimelig, stabilt og funksjonelt - og tar ikke allverdens tid å sette opp.

 

I soho miljøer er det heller ikke uhørt at en av klientene får oppgaven med å kjøre dhcp.

Lenke til kommentar

Har sittet å dillet litt med å få til den WRVS4400N boksen som ble satt opp først og kommet frem til at det er bare bortkastet tid og ressurser for å få den til, den er faktisk så nauten at den ikke vil godta at jeg prøver å sette cisco boksen i wan og gi den en statisk adresse som er på samme ip segment som de interne adressene, har derfor kommet frem til at den enkleste og billigste løsningen vil være å sette opp en WRT54 GL eventuelt finne en gammel G eller GS og smekke inn DD-wrt på den og sette denne opp da vil jeg kunne koble til alt på en side og kun sette opp at klientene på lanet skal bruke cisco boksen som gateway i stede for wrt boksen.

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...