Gå til innhold

E8400@4Ghz nå, er det mulig å komme videre?


Anbefalte innlegg

Etter mye tunings, ligger dunken stabilt på ca 4Ghz. Jeg klarer ORTHOS, Prime95, OCCT i 6-7 timer uten problemer.

 

447x9

E8400 1.36V (CPUID Hardware monitor viser 1.34 under full load)

CPU temp ligger på rundt 65 grader.

 

- E8400 TRUE-kjøler

- Abit X38

- 4 x Ballistix 8500 1:1 på 2.2V 4-4-4-12

 

 

Begynner jeg å nærme meg grensen av hva kjøleren greier av varme, og hva CPU tåler av spenning til 24/7 bruk?

 

Har lest litt om at 45nm ikke liker så mye mer spenning enn dette. Noen som har erfart noe annet?

 

 

Trodde egentlig kjøleren ville holde tempen lavere, men det kan kanskje være at den greier å holde like lav temp selv med mere tilført varme?

 

Er det mere rom for tweaks og enda høyere frekvens og ytelse?

 

 

 

 

E

Endret av Espen W
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har falt litt av lasset med tanke på hva som er stock volt på nyere cpuer nå om dagen. kan noen lage en liten liste over de vanligste intel (og kanskje amd også?) cpuene og hvor mye volt de kjører på ved stock klokk?

 

dersom det ikke passer å diskutere det her så kan jeg lage en ny tråd dersom det ikke allerede finnes en.

Lenke til kommentar

Tsja, du kan nok presse det marginalt høyere. Jeg tror ikke jeg hadde stusset med å gå opp til 1.4Vcore om jeg trodde det var noe mer å hente der.

 

Problemet her er at du bruker luftkjøling, og da blir det alltid en begrensende faktor som til slutt senker stabiliteten mer enn høyere spenning øker den.

 

Jeg tror du ligger nært ditt maks med denne kjølingen, men NOE marginal mer er det nok å hente om du gidder, via evt. høyere Vcore (prøv naturligvis å øke uten ekstra Vcore først om du ikke har det).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lest at mange E8400 som kjører over 1,4V kneler etter noen uker. Maks V satt av Intel er 1,45V. anbefalt på www.overclocking.net (tror det var der) var maks på 1,38V.

 

Syntes det er fornuftig det du har oppnåd der. Ta gjerne med hvilken prossesor du kjører 4GHz på i subject.

Lenke til kommentar
Lest at mange E8400 som kjører over 1,4V kneler etter noen uker. Maks V satt av Intel er 1,45V. anbefalt på www.overclocking.net (tror det var der) var maks på 1,38V.

 

Syntes det er fornuftig det du har oppnåd der. Ta gjerne med hvilken prossesor du kjører 4GHz på i subject.

 

Du har rett i at flere har anbefalt maks 1.36-1.38V, men det er feil at Intel har satt maks volt som 1.45V, de har satt 1.225 som maks volt uten at det skal gå ut over garantien.

Lenke til kommentar
Lest at mange E8400 som kjører over 1,4V kneler etter noen uker. Maks V satt av Intel er 1,45V. anbefalt på www.overclocking.net (tror det var der) var maks på 1,38V.

 

Syntes det er fornuftig det du har oppnåd der. Ta gjerne med hvilken prossesor du kjører 4GHz på i subject.

 

 

Jeg er fornøyd! Maskinen er kjempegod å bruke nå.

Jeg trodde ikke jeg skulle bli interessert i dette da jeg begynte å bygge maskin, men dette er jo interessant og morsomt!

 

kult at intel mener 1.45v er trygt. Det betyr nye muligheter.

 

Vannkjøings er på vei fra Perta's TS

 

Kanskje jeg kan greie en halv Ghz til.

 

 

 

 

Espen

Endret av Espen W
Lenke til kommentar

De mener ikke at det er trygt. Det er absolutt max.

 

Selv om bilen din kan kjøre 280km/t betyr ikke det at du bør gjøre det 24/7. Ville holdt meg på max 1,38V hvis du vil ha glede av den i lengre tid.

 

Har sett en kar som har den kjørende i 1,8V men ville ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar

jeg går ut i fra at EIST som du nevner er det samme som cool & quiet. altså det vil si at cpuen justerer seg ned når du ikke bruker den 100%.

 

ved overklokking er det ikke så lurt å bruke dette, det har vært en del problemer med det. slik som at når cpuen skrur seg opp igjen så går den enda høyere enn den skal. dersom du kjører dividere på ram og/eller cpu så får du fort problemer. det skjer ofte at den ikke klarer å sette disse korrekt når den drar på full fart etter en stille periode.

 

ikke verdens beste forklaring, men du forstår vel håper jeg :p

 

uansett så har det lite å si, når du ikke bruker cpuen så blir den mindre stressa og lager mindre varme alikevel.

Lenke til kommentar

Skjønner.

 

Ja, jeg mener reduksjon når det ikke er behov.

 

Jeg kjører RAM i 1:1, så det er vel greit.

 

Hvis spenningen øker mer enn den er satt til, er jo det ikke så bra, men hvor lenge varer spenningstoppen? Noen brøkdeler av et sek?

 

Kan systemet krasje i denne perioden?

 

 

Espen

Lenke til kommentar
De mener ikke at det er trygt. Det er absolutt max.

 

Selv om bilen din kan kjøre 280km/t betyr ikke det at du bør gjøre det 24/7. Ville holdt meg på max 1,38V hvis du vil ha glede av den i lengre tid.

 

Har sett en kar som har den kjørende i 1,8V men ville ikke prøvd det selv.

 

Jeg har en E6850 som jeg har kjørt på 1,7volt 4.0Ghz 24/7 ikke noe problem det, finne temp har jeg også bare vannet er kalt nok..grunnen til at jeg har så mye volt er rett og slett at windows nekter plent og starte opp og kjøre stabilt under 1,6volt.

har kjørt på så hard spenning i over 7mnd nå.funker fin fint enda :dribble:

Lenke til kommentar
E6850 er vel 55nm såvidt jeg husker og skal ha mer spenning :dremel:

Er 65nm og da tåler den mer spenning ja, men samtidig utvikler den mer varme.

 

Det jeg sier. Er bare å koble cpuen til hovedstrøm nettet i gata ! :ph34r:

 

 

 

HEHEHE kult ja,,,mitt asus p5k3 delux orginal på 1333mhz fixa glatt 4.190mhz over 2100mhz på hovedkortet(ustabilt da seff)e6850.vannkjøling..

65nm.cpu

varmt som et helvete selv med 20-25 MINUS grader i bøtta mi på hveradaen(kondens som bare det på radiator og vannblokk på CPU..MORO DET DA.....

men den var VELDIG eller EXTREMT GLAD I STRØM... ER DET FORTSATT!!! hehe virker enda etter over 7 og en halv mnd!på MAX AV ABSOLUTT ALT AV INNSTILLINGER... hehe mulig jeg har hatt litt flaks men samme det siden pcen funker glimrende

 

søk på forumet så finner du stabilitets tester på systemet mitt på 4 ghz blank... i ORTHOS

Endret av vectra94turbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...