Gå til innhold

Problemer med trådløse


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ikke så mye peiling på nettverk osv, men litt peiling har jeg.

Når jeg kobler til linksysen, da får jeg ikke inn noe nettverk. Alt koblinga er riktig(håper jeg) og ingenting fungerer. Har spurt en del andre og de har ikke peiling!

Hadde vært kjempe moro om noen kunne hjulpet meg? Kjøpte trådløse nettet for 2 årsiden og har ikke siden den gang greid å ordne det!

 

Takk for din hjelp;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er linksysn koblet opp mot for å hente nettet?

 

 

linksysen går til en svart firkantet speedtouch boks. Og fra den igjen går den til en liten hvit speed touch boks.

Svart firkantet speedtouchboks er modemet

Liten hvit speedtouchboks er nok splitteren

 

Trekk en kabel fra modemet og til en av dem 4 portene på linksysen som står inntil hverandre (altså ikke internett-porten)

Mulig det er så lett som det :)

Lenke til kommentar
Javel. funker nettet når du bruker kabel i linksys rutern?

 

nei, da er det ingenting som funker av nett.

 

 

Hva er linksysn koblet opp mot for å hente nettet?

 

 

linksysen går til en svart firkantet speedtouch boks. Og fra den igjen går den til en liten hvit speed touch boks.

Svart firkantet speedtouchboks er modemet

Liten hvit speedtouchboks er nok splitteren

 

Trekk en kabel fra modemet og til en av dem 4 portene på linksysen som står inntil hverandre (altså ikke internett-porten)

Mulig det er så lett som det :)

 

jeg har prøvd det dessverre, og det funket ikke..

Lenke til kommentar
Dette var en svært luftig tråd med hvite og sorte bokser.

Det kan være en ipkonflikt, feilkobling eller feil oppsett i Linksysrouter. Det er umulig å gjette herfra hvertfall pga at man ikke vet hvilke bokser som er involvert og hvordan de er koblet.

 

Tror det ikke er noe feil i linksysen, siden vi har byttet den en gang tidligere.

Kan være en ipkonflikt eller feilkoblinger. Ikke veit jeg, jeg håper vi finner ut det problemet.

 

TAKKER FOR ALLE SVAR HITTIL! :)

Lenke til kommentar
Hvis du kobler til boksen som står før Linksys i PC, får du ipadresse 192.168.1.x da?

Ipadressen sjekker du ved å gå i startmenyen, Kjør..., CMD <enter>, IPCONFIG <enter>.

Er det er router eller iptelefonboks mellom modem og Linksys?

Hvilken nettleverandør har du?

 

 

jeg får adressen 10.0.0.1.

Nettlevereandøren min er telenor..

Fra linksysen så går den til modemet, og fra modemet går det til splitteren.

Lenke til kommentar

OK, det høres helt fint ut.

Koble nettverkskabelen fra PC til Linksys.

Skriv inn http://192.168.1.1 i nettleser logg inn på routeren med admin / admin.

Sjekk at oppkoblingen mot nettet WAN står til DHCP (hent ipadresse automatisk).

Sjekk wireless og slå av eventuell kryptering. Endre navn på nettverket (SSID) til f.eks RAMONS. Lagre endringene og slå av og på routeren.

Se om du får internett til å virke med kabel og trådløs. Du må ha en nettverkskabel fra 'modem' til Linksys (WAN).

Lenke til kommentar
OK, det høres helt fint ut.

Koble nettverkskabelen fra PC til Linksys.

Skriv inn http://192.168.1.1 i nettleser logg inn på routeren med admin / admin.

Sjekk at oppkoblingen mot nettet WAN står til DHCP (hent ipadresse automatisk).

Sjekk wireless og slå av eventuell kryptering. Endre navn på nettverket (SSID) til f.eks RAMONS. Lagre endringene og slå av og på routeren.

Se om du får internett til å virke med kabel og trådløs. Du må ha en nettverkskabel fra 'modem' til Linksys (WAN).

 

det funket ikke. Men fra "modemet" og til linksysen så bruker jeg bare en vanlig kabel som jeg bruker til pcen. Eller skal det være en blå kabel som det er fra linksysen og til pc?

Kan det være forskjellen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er det ikke Telenor som er leverandør her?

 

"Alle" vet vel da at det (dessverre) er PPOE som Telenor har valgt som løsning (ASDSL privat).

 

Og da må man konfigurere Linksys'en til det.

(Default er WAN . dynamic DHCP = alltid linje uten validering av userid).

 

Utrolig enkelt for de som kan det, overmåte vanskelig for "vanlige" folk kan det se ut som.

 

PS/Edit:

Isf å "kaste bort" tida på forumet med slike spørsmål ville jeg valgt Teleonor Online Kundeservice (web'en).

De (Telenor) har faktisk rimelig gode "FAQ'er" for de som er istand til å navigere seg fram på ett nettsted.

Linksys har sikkert også en brukbar "help-funksjon" når man først har logget seg på den for å konfigrere den via IE(webleser).

I tillegg har også Linksys supportsider på nettet. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Trådstarter har et routermodem som logger opp internett (pppoe) for han.

Hadde han hatt bridgemodem ville PC ikke fått en lokal ipadresse 10.x, 172.x eller 192.x.

Dermed skal Linksys kun hente ipadresse fra routermodemet hans.

 

Litt vanskelig å si hva slags kabel du har. Normalt skal denne være merket Cat5(e) og ha 8 pinners RJ-45 connector i hver ende. Du kan jo bytte om de to kablene og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.

Overså den muligheten. :)

Da er det jo enda verre for "vanlige" folk å få det til, og "visten" med Linksysen blir jo i praksis "borte".

Da er det jo like greit med en ekstra switch og et trådløst aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...