Gå til innhold

Mareritt! Dødt Sapphire 3870X2, bytte til XFX 9800GTX ?


Digitize

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I helgen fikk jeg endelig utstyret jeg har bestilt til nye maskinen min (valgte denne gang ATI over nVidia som jeg ellers alltid har gått for, greit å støtte opp litt rundt AMD/ATI tenkte nå jeg). Etter å satt sammen maskinen og tittet litt i system BIOS, så dør maskinen plutselig (har da stått idle i ca. 15 - 20 minutter, 1 gangs boot uten OS installert).

 

Jeg har nå endelig funnet ut hva som er galt. Det viser seg at disse Sapphire 3870X2 kortene kjører på full guffe når man er i BIOS eller DOS. Viften regulerer seg alikevel ikke etter temperaturen som da blir kritisk på kortet. Om dette gjelder alle andre 3870X2 kort vet jeg ikke, men ifølge det offisielle Sapphire forumet så er dette en gjenganger (greit nok at jeg valgte det aller billigste 3870X2 kortet, men alikevel ...). Det eksisterer pt. ei heller en BIOS oppdatering til kortet som addresserer dette problemet. Sapphire anbefaler faktisk at man bruker Rivatuner og stiller viften manuelt til 50% load der .... :hrm:

 

Man skal kunne redigere kortets BIOS selv og korrigere vifteproblemet, men da ryker garantien. Og noen ny BIOS ser det ikke ut til at de gidder å gi ut med det første.

Det høres jo totalt vanvittig ut og det var like før jeg trodd det var tull, inntill jeg har skummet diverse forum de siste 24 timene.

 

Mitt 3870X2 kort døde altså da det ble for varmt når jeg stod i BIOS, viften regulerte seg ikke og kjørte kun med standard 5 - 20% load (med et kort som dro på full guffe). :thumbdown:

 

Jeg har tenkt å returnere dette kortet idag og spørsmålet er hva jeg skal be om i retur. Dersom jeg bare sender det inn ukritisk, får jeg det samme Sapphire kortet i retur. Om det er andre 3870X2 kort som kanskje er av bedre kvalitet eller med bedre onboard BIOS, så gi meg beskjed om dette (jeg betaler gjerne nå ekstra for noe som funker!).

Siden jeg kjører X48 med 2x PCI-E16x, var planen å etterhvert kjøre Crossfire når jeg får litt større skjerm.

 

Hvis ikke lurer jeg på om jeg enten skal be om pengene i retur eller gå for et XFX Geforce 9800GTX kort istedet (da mister jeg samtidig muligheten til Crossfire ...).

 

Hva tror dere ?

 

(NB! Mitt 3870X2 kort er testet i 3 maskiner nå og er definitivt dødt. Maskinen min funker 100% med et annet eldre skjermkort).

 

Specs;

Intel E8400 (Q750A219) 45nm /m ASUS Silent Knight II

Asus Rampage Formula X48

Sapphire Radeon HD 3870X2 1GB *DØD* - bruker nå ATI Radeon 2400PRO sånn at jeg får bilde

Mushkin DDR2 4096MB REDLINE 2x2048MB PC8000 (m/ Corsair DOMINATOR Airflow Fan)

NEC AD-7170S DVD brenner, SATA

Antec P190 m/ 1200W psu (650W + 550W)

Western Digital Raptor X 150GB SATA (system)

Seagate Barracuda 200GB 7200rpm IDE

Seagate Barracuda 250GB 7200rpm IDE

Seagate Barracuda 160GB 7200rpm SATA

Samsung SyncMaster 930BF, 4ms (19", max 1280x1024)

OS;Windows Vista Ultimate 32bit /m SP1

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kort som ikke tåler å stå i bios er jo ubrukelig, så du kan spørre butikken om å få et som tåler dette.

 

Et 8800GTS (512) eller 9800GTX er jo gode kort, men er de like gode som det du har? Og siden du kjører X48 kan du jo ikke oppgradere til SLI heller, men med ATI har du jo CF.

 

Du får vurdere pris mot ytelse. Og tenke på hva ditt neste kjøp er. X48 kortet ditt holder jo en god stund nå.

Lenke til kommentar
Et kort som ikke tåler å stå i bios er jo ubrukelig, så du kan spørre butikken om å få et som tåler dette.

 

Et 8800GTS (512) eller 9800GTX er jo gode kort, men er de like gode som det du har? Og siden du kjører X48 kan du jo ikke oppgradere til SLI heller, men med ATI har du jo CF.

 

Du får vurdere pris mot ytelse. Og tenke på hva ditt neste kjøp er. X48 kortet ditt holder jo en god stund nå.

 

Takk for svar !

Jeg hørte med butikken om dette, men dette kunne de visst ikke helt gi et godt svar på. De bad med istedet returnere kortet sånn at jeg får penger i retur, så kunne jeg selv forske litt på nettet og bestille nytt kort når jeg bestemte meg .... :shrug:

 

Anyways, enten får jeg gå for atter et 3870X2 kort eller så tar jeg 9800GTX. Jeg må innrømme at jeg ble rimelig skremt av min erfaring her og dette jeg har lest om varmeutvikling/problemer rundt dette på 3870X2 - uansett hvor mye jeg har lyst til å støtte opp om AMD/ATI.

Et annet alternativ er jo nVidia 9800GX2 som kan kjøpes til rundt 3800 kroner ser jeg, men det blir kanskje litt overkill på min nåværende 19" lcd (1280x1024) :ph34r:

 

Jeg trenger i utgangspunktet kun et nytt kort som kan kjøre kommende Age of Conan helt smertefritt med det meste på max, innenfor 1280x1024. Kan alltids oppgradere senere til et av de nye ATI/nVidia kortene som kommer til sommeren/høsten.

 

Edit; skriveleif's

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...