Gå til innhold

Biltur fra Oslo til Bergen. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og familien skal på biltur til Bergen og jeg lurte på om dere har noen tanker om forskjellige severdigheter eller historiske interesser vi burde få med oss på veien.

 

Vi har lyst til å få med oss mest mulig på veien, så hvis noen har erfaringer fra tidligere turer eller noen gode reisetips er det bare å si det her. :)

 

Turen skal vare en uke, eller mer hvis det er behov (kanskje noen dager ekstra).

 

Det er jo fullt mulig å ta en vei til og en annen tilbake.

 

 

Takker for svar!

Hilsen Grobnar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at Norge er det beste ferielandet som finnes. Vestlandet (og Nord-Norge) er det som er mest fantastisk. Nå antar jeg at du kommer østenfra (Oslo?) og da finnes det mange forskjellige ruter som kan velges. Vet ikke helt hva som skal velges, men jeg vil nå komme med 2 alternativer:

 

1. Kongsberg (sølvgruvene) til Bø for å besøke badeland, fra Bø til Ulefoss(Lunde) for å se nærmere på telemarkskanalen, fra Lunde til Kviteseid for å se endestasjonen til Victoria (kanalbåt) og muligens fiske litt. Så til Morgedal for å få med seg ”Skisportens vugge” med opplevelsessenteret Norsk skieventyr (OL ilden er tent tre ganger her), videre til Åmot og Haukeligrend som oser av mindre gardsmuseum. Deretter går turen over Haukelifjell, som det sommerstid serveres kjempe god rømmegrøt, er det fint vær bør jo man stoppe ved Haukeliseter skysstasjon og ta på fjellskoa. Turen går videre til Røldal, Odda (som er en spektakulær industriby) og utover hardangerfjorden (kjøpe frukt, bær langs med veien er en selvfølge – noen er selvbetjente) og her er naturen i seg selv det store. Fra Kvam kan man velge til Norheimsund, Kvamskogen og til slutt Bergen.

 

2. Kongsberg til Rjukan for å ta Krossobanen (svevebane), besøke Vemork og hvis dere er fjellvante ta en tur på Gaustatoppen. Fra Rjukan til Austbygda (Tinn) og opp Tessungdalen (litt dårlig veg og bompenger – men fantastisk) til Uvdal. Så går turen til Geilo og her finnes mange aktiviteter for store og små på sommeren. Svinge av en tur til Langedrag Naturpark er jo et alternativ (Rødberg til Langedrag, Nesbyen og så til Gol). På Gol finnes også et badeland på Per’s Hotell. Turen går videre til Haugastøl hvor du kan leie sykkel og ta en tur innover rallarveien til Finse. Fra Haugastøl over Hardangervidda (fjellsko og tur) til Vøringsfossen (skal du se fossen så kjør opp til Fossli – viss du stopper ved veien ser du ikke så mye). Ned til Eidfjord og her anbefales en tur på inn på Hardangervidda Natursenter for å se supervideograf av Ivo Caprino. Fra Eidfjord til Brimnes-Bruravik (ferje), kjør så til Ulvik (Lars Sponheim sitt rike) og over til Voss. På Voss er mange aktiviteter, ta gjerne Dingel-Danglo (svevebane) opp til Hanguren. Fra Voss følger du E16 til Bergen.

 

I alternativ 1 har jeg noen ganger kjørt fra Røldal – Sauda – Haugesund – Bergen. Dette for å få med meg en til by på turen (Haugesund er en koselig liten kystby), samt å se litt kystlandskap.

 

Phuuuuuu….. Dette ble mer en jeg trodde.

 

Ha en god tur og husk sett av noen flere dager i Bergen. Dette er byen over alle byer (by med sjel – og jeg er ikke bergenser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...