OscarMike1 Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 (endret) Sitter her og vurderer å bytte fra mitt 10 mnd gamle D80 til et brukt D200. Blir tilnærmet kostnadsfritt ettersom jeg selger D80'n med vertikalgrep(?). Spørsmålet er; er det et fornuftig bytte? D200 er i og for seg kraftigere, men jeg synes ikke jeg er god nok gladamatør til å utnytte D80'n fullt ut engang. Tenker nå på at prisen på D80 kommer til (og har begynt) å falle pga D60/90. Vil gjerne få solgt D80'n før bruktprisene synker for mye. Er iso-egenskapene på D200 merkbart bedre enn på D80 (der de ikke er til å skryte voldsomt av)? Eirik Endret 17. april 2008 av eirik_a
Kristallo Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Det er samme bildebrikke i D200 som D80 så bildene er stort sett identiske. D80 har en tendens til å overeksponere litt mer. Så det er ingen grunn til å bytte på grunn av bildekvaliteten. Det finnes mange andre mulige grunner til å bytte men det er opp til deg å avgjøre. Her er mange av forskjellene listet opp: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm Ikke bry deg så mye om teksten siden det er du som skal bruke kameraet og ikke noen andre.
tomsi42 Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Sitter her og vurderer å bytte fra mitt 10 mnd gamle D80 til et brukt D200. Blir tilnærmet kostnadsfritt ettersom jeg selger D80'n med vertikalgrep(?). Spørsmålet er; er det et fornuftig bytte? D200 er i og for seg kraftigere, men jeg synes ikke jeg er god nok gladamatør til å utnytte D80'n fullt ut engang. Tenker nå på at prisen på D80 kommer til (og har begynt) å falle pga D60/90. Vil gjerne få solgt D80'n før bruktprisene synker for mye. Skal du bytte så bør du gjøre det nå. Er iso-egenskapene på D200 merkbart bedre enn på D80 (der de ikke er til å skryte voldsomt av)? Jeg har aldri testet det selv; men jeg har vel fått inntrykk, fra tester jeg har lest, at det er omvendt - at D80 er marginalt bedre enn D200. D200 er vel raskere, har bedre kompabilitet med manuelle objektiver og er værtettet. Alle gode argumenter for å bytte. Det mest negative med D200 er vel støy nivå på høy ISO, og at den spiser batterier som drops. Så du bør belage deg på å kjøpe ekstra batterier (og eventuellt et vertikalgrep) i tilleg. Tom
OscarMike1 Skrevet 17. april 2008 Forfatter Skrevet 17. april 2008 At 200 er mer værtett er definitivt et godt argument. Ad bildekvaliteten mener jeg selv at jeg enda ikke klarer å utnytte D80'n, så mye av grunnen til at jeg vil bytte er at D80 kommer til å synke i pris om kort tid. Om 6 mnd vil jeg nok ikke ha økonomien til å oppgradere. Så det må bli i disse dager. Jeg har vel i grunnen allerede bestemt meg.
Autoxave Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Ville ha lagt på noen ekstra spenn og gått for D300, betydelig bedre hva gjelder høye ISO egenskaper (mindre støy).
OscarMike1 Skrevet 17. april 2008 Forfatter Skrevet 17. april 2008 Enig - har du noen kroner til overs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå