Gå til innhold

Begynte som lærling i august 2007. Får jeg lønn i juni eller kun feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver sånn smått å planlegge sommermånedene med tanke på økonomien. Jeg begynte som lærling 20. august 2007, noe som betyr at jeg kun får utbetalt 3000-4000,- i feriepenger. Stippendet fra Lånekassen er i tillegg halvert i juni.

Jeg har avtalt med min arbeidsgiver at jeg kan jobbe 3 av ferieukene mine i juni med normal ansattlønn, men betyr dette at jeg KUN blir å få utbetalt feriepenger i juni måned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Dette må du nok ta opp med lønningskotoret på arbeidsplassen din eller sjefen din.

Da jeg var lærlig og begynte jeg også læretiden min i august. Da fikk jeg utbetalt feriepenger + (junilønn Minus 8 arbeidsdager), tror det, men dette var 4 årsiden så husker ikke så godt. Men om det er slik overalt hvet jeg ikke.

Skrevet

Det er bare å passe på å gi beskjed til arbeidsgiver om at du ikke skal ha full ferie.

Har du opptjent 2 ukers ferie for eksempel, og du sier du skal ha ferie i bare 2 uker, vil du ikke tape så mye på det. Da blir du "trukket i lønn" for 2 uker, og så får du feriepengene du har opptjent (nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mye ferie du har opptjent)

Slik det var da jeg var lærling (begynte i september, så fikk enda mindre ferie) fikk jeg alltid mindre å rutte med enn vanlig når ferielønna kom, fordi jeg hadde lavere lønn i opptjeningsåret (gikk opp i lønn hvert halvår, og feriepengegrunnlaget var derfor lavere)

Men dette spørsmålet er jo aktuellt for alle som bytter jobb midt i ett år. Jeg byttet jobb 15. oktober i fjor og har ikke særlig mye feriepenger spart opp hos min nye arbeidsgiver. Når jeg skal ta ut ferie i sommer blir det derfor ingen lønn på meg, og jeg må passe på at de pengene jeg fikk utbetalt i feriepenger fra gammel arbeidsgiver strekker til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...