Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan koble opp anlegg i russebil?


Anbefalte innlegg

Heisann.. Jeg er med på en russevan, hvor ingen av oss har spesielt peiling på lydanlegg...

Vi har skaffet 10 høytallere, basskasse, kondensator, 3 forsterkere og noe annet stæsj som skal kobles opp..

 

Tilsammen er det 10 elementer, to par med 6"x9", og to par med mellomtoneelementer og et par med frontelementer.

Den ene forsterkeren er en

Phoenix Gold ZX350 som vi hadde planer om å koble sammen med to stk

Infinity Reference 9603i 6x9..

 

Bassforsterkeren er en

Sony Xplod XM-2165GTX som skal kobles med

Pioneer 12" C-class 1000W bass.

 

Den siste forsterkeren vet jeg bare at heter A/D/S p7000.5, men er ikke den som ligger på a/d/s sine hjemmesider.. Den skal oppgitt ha 2500 watt maks, og 5 kanaler. (trur de er spesifisert med sub osv.. (denne sto jeg ikke i ansvar for å kjøpe))..

 

Hvordan er det vi skal koble opp alt dette... Frontelementene hadde jeg tenkt å koble rett på spilleren som er en

Pioneer DEH-P7600MP.

Men da står vi fortsatt igjen med 6 elementer. 2 stk 6x9 pioneer 3-veis, 2 stk pioneer mellomtone elementer, og to stk A/D/S mellomtone elementer som alt da skal inn i en 5-kanals forsterker.

 

Og er det noe problem å plassere de 6x9 i kasser under setene pekende ut mot folket. (et sett foran hos sjåfør, og settet med infinity under ene sofaen. Og to av mellomtone elementene under andre sofaen (de peker mot hverandre).

 

Og er det noen spesielle kabler vi bør bruke? Størrelse etc. Har tenkt på 20 mm2 frem til kondensatoren, og ut til splitteblokkene. og 10 eller 16mm2 fra splitteblokkene ut til forsterkerne. Hva vi skal bruke fra spilleren til forsterkerne, og fra forsterkerne til elementene aner vi ikke..

 

Noen forslag? Ble langt innlegg nå kort tid før russetiden.. Men håper på noen kloke svar..

 

 

EDIT: Leif

 

EDIT2:

 

Høres kanskje absurd ut, men vi fant nå et batteri under bilen, som virker koblet sammen med det vanlige batteriet, og strømmen til anlegget kommer ut herfra..

 

Kvaliteten på dette batteriet er hittil ukjent.. Men det gjenstår å se..

 

Trur jeg også har funnet litt svar på hvordan koble det best opp..

Men holder 4mm^2 høytallerkabel.. eller trenger jeg større enn dette.. evt hvor kjøpe?

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig bare et batteri som brukes til motoren...

Kliss nytt vel og merke.. Men kan jo ikke bruke anlegget mens bilen ikke kjører sånn som det er nå..

 

Men vurderer å sette inn en samling med batterier som vi kan koble over til ved en bryter når vi står stille..

 

Eller?

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Dere burde egentlig bruke 50 mm2 kabler for strømmen, så lenge dere skal dele det til 3 forstekere.

Kanskje trekke 2x 50mm2 også, jeg veit ikke helt, men hvor mange baterier har dere da ?

Hva er det som trekker så mye strøm i det oppsettet der da? 20mm2 bakover og et ekstra batteri bak hadde jeg gått for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...