Gå til innhold

BK: Bokfinkhunn i flukt


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket objektiv har du brukt? Forøvrig ett avært godt bilde. Du kunne kanskje styrka fargene litt.

Det er brukt en 300mm f/4L IS her. Bildet er forøvrig bare beskjært i topp. Hva mener du med å styrke fargene?

Flott bilde :D Det han mener er vel å gi enda mer farge. Øke saturation i et redigeringsprogram feks...

Lenke til kommentar

Synd at hele fuglen er i skyggen, med litt av hode i sola, skaper en ubalanse der.

Et større bilde ville også vært ønskelig for å bedømme skarphet.

 

Komposisjonen er også litt uheldig, da fuglen kommer midt i bildet, og ting blir for trangt til høyre og i bunn.

 

Om man skal jobbe ut ifra kompen så ville vel greina bak vært best utenfor bildet, og gjerne en løfting i kontrastene.

 

Skal du løfte fargene så ikke overdriv, skal ikke mye til før gulskjæret blir for meget.

Lenke til kommentar

Nydelig bilde, vingene var drømmeaktige og fantastisk flotte. Fin kontrast til fuglen som er frosset fast midt i bevegelsen. Jeg skulle gjerne sett at brystet/kroppen/hodet var noe lysere.

 

Du vet sikkert hvordan dette kan løses Gissan, men det kan jo være et tips til andre:

 

Fremgangsmåte i PS: Start med å kopiere hoved-laget (ctrl+j når alle lag er flatet ned), høyreklikk, "convert to smart layer". Hvis du jobber på en raw-fil, kan du dobbeltklikke på ikonet til smart-layeret for å åpne det i raw-konverteren, juster eksponering til du synes nevnte området er passende lyst, ikke tenk på resten av bildet.

 

Trykk ok, legg til en "maske" (layer mask) på det nye laget (|o| ikonet), merk masken (den hvite firkanten), trykk ctrl+i for å invertere denne, dette gjør at det øverste laget blir gjennomsiktig. Velg så en hvit brush med myke kanter, da kan du "male på" lys i de områdene du ønsker ved å tegne direkte på bildet.

 

Dette gir en flott effekt når du ønsker å fremheve deler av bildet. Kan også gjøres uten "convert to smart object", men da kan du så vidt jeg vet ikke åpne det kopierte laget i raw-konverteren.

 

Edit: Tok meg friheten til å lage et eksempel, alt som er gjort er å øke eksponering til det kopierte laget med +1,4. "Malte" så på dette i en fei, gjort på 1 min, så med litt nøyaktighet blir resultatet mye bedre.

 

post-40214-1208510601_thumb.jpg

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Etter å ha vært utestengt en stund er jeg nå tilbake. Tusen takk for alle kommentarer.

 

Joda, dette er nok greit dette, men arten er alt for vanlig til at bildet skal gi noen særlig interesse annet enn for de aller nærmeste.

 

For de som vil se mer fugler, se havellen i flukt her - og legg gjerne igjen en kommentar!

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å finne paralleller som forklarer hvorfor dere to roter dere oppi samme problem. Ikke skyld på meg for å bringe det opp denne gangen, for det er dere to som tar småpraten i full offentlighet.

 

Alder er jo en fellesnevner, det visste jeg jo. Jeg tenkte at hvis dere begge var trøndere så kunne jo grunnvannet være en forklaring, for eksempel :whistle:

 

Nok tullball fra meg. Det er selvfølgelig uregjerlige hormoner som spiller inn. Også jeg var en ung og uvøren rabulist en gang i tiden, men heldigvis hadde vi ikke Internett på den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...