Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP rebooter 80% og begynner på nytt - får ikke brukt maskinen


Anbefalte innlegg

Jeg har XP Pro installert på min Dell Inspiron 9400 (laptop altså). Maskinen har fungert utmerket i to år. Jeg reinstallerte XP på den for noen mnd siden og holder den ellers ryddig og fri for søppel.

 

Idag skulle jeg legge inn Bluetooth-driver. Fant fram til "Wireless 355 Bluetooth Module (Bluetooth 2.0 + EDR)" på Dell sine offisielle sider og den installerte helt uten problemer. For at den skulle tre i kraft måtte jeg boote, og her står jeg.

 

Jeg får Dell "splash screen", eller hva det heter, som vanlig og deretter den klassiske loading screen'en til XP. Denne jobber i ca 20 sekunder slik den pleier å gjøre, men istedenfor å fortsette inn i Windows så starter den å boote på nytt! Dell splash screen igjen og en ny runde med XP loading. Slik går den i evig syklus!

 

Deretter forsøkte jeg å starte maskinen i safe mode, for å evt avinstallere driveren. Men akkurat det samme skjer nå. Dell og XP igjen og igjen.

 

Siste forsøk: starte opp med last known working configuration. Men det samme skjer jaggu meg her også.

 

Forslag? Har aldri sett noe liknende. Orker ikke formatere c: enda en gang.

 

questra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en feil usermode faktisk. (Enten Winlogon.exe eller CSRSS) Jeg foreslår du booter fra en Windows cd inn i gjenopprettingskonsollet.

 

Derfra kan du kjøre listsvc for å opp navnet til driveren du sist aktiverte og deaktivere den med å skrive disable "drivernavnet".

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Vel, det er som regel to ting som forårsaker dette problemet---det ene er et program eller driver som ødelegger for enten Winlogon.exe eller CSRSS. Siden du har deaktivert driveren OG det ikke fungerer i sikkermodus kan man nesten se bort ifra dette.

 

ELLER pga systemfiler i Windows som er blitt overskrevet eller blitt korrupte.

 

Det kunne ha vært interessant å sett en minidump for å sett om det hadde vært mulig å diagnostisere problemet nærmere.

Er det pga systemfiler som har blitt ødelagt er det eneste å kjøre reparing av Windows fra CD. Problemet med dette er at mange av systemfilene har blitt oppdatert selv om man har en cd med Service Pack 2---men som regel fungerer det allikavel selv om det av og til kan bli litt trøblete.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

minidump filene lagres innunder c:\windows\minidump\ mappen og benevnes med .dmp. Kan være at det er for tidlig for at Windows rekker å generere noen dump fil---men tror det skulle gå.

 

Om minidump mappen rett og slett ikke eksisterer er det mao ikke blitt lagret noen dump filer.

 

Du kan forresten prøve å kjøre Chkdsk /R for å sjekke om driveren har gjort filsystemet korrupt. Dette skjer generelt sjelden men er greit å teste alt før man eventuellt prøver å skrive over alle systemfilene.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Mm, fant ingen minidump-mappe c:\Windows så jeg søkte på hele c: bare for å ikke ha det uprøvd.

 

Hvordan i alle dager kan en driver fra Dells offisielle side, som passer til min maskinmodell, ødelegge systemfiler i Windows?

 

Så du tror jeg pent må reparere Windows og dermed legge inn alle programmer etc på nytt? Ligger an til formatering og clean install da.

Lenke til kommentar

Drivere er ekstremt kraftige programmer som har fullstendig tilgang til absolutt alle funksjoner i Windows inklusive fullstendig minnetilgang. En dårlig skrevet driver kan med andre ord ødelegge hva det skal være og tredjeparts drivere er generelt skyld i 70% av alle problemer i Windows.

 

Siden du har prøvd å deaktivere driveren i oppstarten og hverken Last known good eller sikkermodus fungerer ser jeg ikke noe annen forklaring enn at Windows egne systemfiler ikke fungerer som de skal lengre. Du kan som sagt kjøre kontroll av filsystemet for å verifisere at det ikke er noen problemer her.

 

Reparering av Windows fungerer slik at ALLE systemfilene i windows blir overskrevet med originalene fra CD-platen---du beholder mao alle de andre filene på harddisken. Dog kan jeg nesten ikke anbefale dette da flere Windows maskiner kan bli trøblete pga problematikken beskrevet ovenfor med at enkelte Systemfiler har blitt oppdatert siden den tid.

 

Det generelt beste er da å formatere og installere Windows på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg har partisjonert disken slik at alt personlig ligger på d:. Dessuten var jeg avhengig av å kunne bruke laptopen idag, så jeg gjorde en ny separat Windows-install (c:\WINDOWS.0). Det er denne jeg kjører på nå. Så jeg kan flytte alt jeg trenger på c: til d:.

 

Ingenting jeg kan gjøre herfra? Er jo tross alt inne på maskinen, men med feil Windows-register.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å legge til /BOOTLOG bryteren i boot.ini på den andre installasjonen. Bootlogging skal initialiseres relativt tidlig i prosessen (På rundt 20% av lastingen av Windows.) usikker om det fungerer skikkelig for en oppstart som avbrytes men OM det skulle fungere skal resultatet lagres til: %systemroot%\ntbtlog.txt

 

Ellers kan du samtidig legge til /S0S i oppstarten og se om du klarer å se noe spesielt.

 

1.Du kan også prøve å hente tilbake et gammel register om du har systemgjenoppretting aktivert:

 

2.Naviger til mappen som begynner med "_restore" under \System Volume Information mappen i Boot volumet..

 

3.Lokaliser det nyeste Restore Pointet med å se på mappen med et høyste tallet etter RP(feks, "RP173").

 

4.Kopier filen som heter _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM fra snapshot undermappen til \Windows\System32\Config\

 

5.Deretter kan du ta backup av det gamle SYSTEM-filen og gi _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM nytt navn til bare SYSTEM.

 

6.Start på nytt.

 

Uten å vite mer eksakt hva problemet er det vanskelig å si noe mer om problemet. For om problemet er at Windows egne systemfiler har blitt korrupte vil ikke noe av dette nevnt ovenfor hjelpe.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...