Gå til innhold

Student i Oslo


gaaserud

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kun søkt studier på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo i år, så da må jeg gjøre oslomann av meg.

Noen som har noen erfaringer med disse skolene? Og noen generelle tips eller erfaringer til en urutinert Oslo-student?

 

Hva med f.eks leie av leilighet - Lønner det seg å leie i juni/juli, eller bruker det å være lett å få tak i en leilighet i begynnelsen av august og rundt skolestart? Vi er 3 kamerater, så vi trenger da 3 soverom i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje vi havner på samme sted, har nemlig søkt på de to selv! :p

 

Jeg tror det lønner seg å være tidlig ute med å finne bolig. Hvorfor skal dere leie? Er vel mer lønnsomt å kjøpe, hvis du tenker langsiktig.

Endret av MindB
Lenke til kommentar

Helt enig med det som er sagt her, start letingen tidlig, for det blir krig om plassene utover sommeren. Var selv på hybeljakt i Oslo i juni/juli, og da kom det 40 på visning, så det var helt umulig. Men er en fordel at dere er 3 stk, da blir det billigere å leie. Men det at dere er tre gutter kan tale litt mot dere.. Mange utleiere som har dårligere erfaringer med gutter. Men så lenge dere gir et godt inntrykk, vil det nok gå bra.

 

Har selv gått på HiO, og er en helt grei skole det :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Går på HiO, tredjeårsstudent. Angrer veldig på at jeg valgte den skolen. Heldigvis er tredjeåret helt fantastisk og kan ikke sammelignes med de to første årene. Det er ikke meningen å skremme, men jeg har vært veldig misfornøyd av mange ulike grunner. Ikke bare på mine egne vegne, men på mine medstudenters vegne. Men nok om det - lykke til! Får håpe dere trives bedre enn jeg har gjort, tror nemlig det beror mye på hvilken utdanning og retning man har valgt. Selv har mitt kull vært litt "prøvekaniner" og lidd en del under det. Heldigvis har utdanningen forandret seg mye fra den gang jeg begynte for nesten tre år siden.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Går på HiO, tredjeårsstudent. Angrer veldig på at jeg valgte den skolen. Heldigvis er tredjeåret helt fantastisk og kan ikke sammelignes med de to første årene. Det er ikke meningen å skremme, men jeg har vært veldig misfornøyd av mange ulike grunner. Ikke bare på mine egne vegne, men på mine medstudenters vegne. Men nok om det - lykke til! Får håpe dere trives bedre enn jeg har gjort, tror nemlig det beror mye på hvilken utdanning og retning man har valgt. Selv har mitt kull vært litt "prøvekaniner" og lidd en del under det. Heldigvis har utdanningen forandret seg mye fra den gang jeg begynte for nesten tre år siden.

 

Hadde vært interessant å vite hvorfor du er misfornøyd, med mindre du ikke har lyst til å fortelle det da ;)

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å vite hvorfor du er misfornøyd, med mindre du ikke har lyst til å fortelle det da ;)

 

Det har veldig mye med hvordan utdanningen jeg går på har vært lagt opp. Blant annet det at vi har hatt 22 eksamener over to år. Dette har de heldigvis gått bort fra, fordi vi som nå er tredje- og fjerdeårsstudenter har klagd og ønsket heller eksamener som gir flere studiepoeng og mer pusterom. Det er ingen hemmelighet at mange har strøket grunnet dette på ulike eksamener, nettopp fordi man må prioritere hvilke man ønsker å stå på. Det har vært slik for meg også må jeg innrømme, dette til tross for at jeg gikk ut av vgs med gode karakterer. Og dette med 22 eksamener er ikke hele sannheten, fordi til mange av disse eksemene hadde vi i tillegg "deleksamener", som ikke telte studiepoeng.

 

I tillegg er det dette med at vi måtte på kurs, midt opp i alle disse eksamenene som da gikk over 10 uker. Kurset var forsåvidt veldig viktig og veldig bra, bare så synd at motviljen ble ganske sterk da det viste seg at vi måtte ha 2 eksamener i dette kurset som ikke gav noen studiepoeng. Det gjorde mange ganske frustrerte.

 

Så er dette dette med klagesaker til eksamener, generelle henvendelser til eksamenskontoret osv, som kunne ta flere mnd. En del fikk faktisk ikke gå opp til eksamen fordi eksamenskontoret var så treige med tilbakemeldinger. Dessuten kunne de virke svært rigide i sammenhenger hvor de faktisk hadde tatt feil.

 

Ellers har mange av klagene dreid seg om dårlige forelesere og lærere som ikke virker som de selv vet hvordan det er å være ute i skolen, til tross for at det nettopp er det vi studentene trenger å få mer kjennskap til.

 

Det er mye jeg kunne ha nevnt her, mye mer, men jeg tror nok jeg skal stoppe her. Rett og slett fordi jeg delvis ikke ønsker, da noen grunner er av personlig art og fordi jeg heller ikke ser det som hensiktsmessig i denne sammenhengen.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...