Gå til innhold

Hva er galt med Flash?


Anbefalte innlegg

.....

 

At Flash krever en plugin tror jeg ikke er noe problem for allmennheten, da de fleste maskiner jeg noen gang har brukt har hatt FlashPlayer installert. Tror det er svært få datamaskiner i norske hjem som ikke har FlashPlayer installert. Da ser vi igjen bort fra medlemmene av diskusjon.no som kjører Ubuntu og liknende.

Da jeg brukte ubuntu, som nybegynner i linux, var det ikke noe problem å installere Flash, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Ubuntu/non-Windows var det hvertfall et stort issue med 64-bit versjoner.

 

Min personlige holdning til flash er at det er komplett unødvendig og at 99% av dens bruk er feil. Det er ett praktisk område hvor flash for øyeblikket er det beste alternativet og det er som videoavspiller, men ustabile plugins og ofte stor ressursbruk gjør heller ikke det en dans på roser. Forhåpentligvis vil <video> kunne fjerne enda litt av beovet for flash. Det er ingenting bedre når store nettsider klokker inn over en megabyte eller to og bruker 100% CPU fordi en tåpelig person mener flash er en bedre teknologi til å lage banners enn en GIF på 50k.

Lenke til kommentar

Det største problemet er ikke nødvendigvis at folk ikke har det. Men at det ikke er en åpen standard og at man bør respektere at folk faktisk skal kunne velge bort flash.

 

På samme måte som javascript er det ikke en selvfølge at folk har flash. Det er både usikkert (De aller fleste sikkerhetshull på webben står Flash for. Etter det kommer javascript.), ytelseskrevende og en propritær standard som ikke finnes på alle operativsystemer og prosessortyper.

 

Det er derfor ingen grunn til at flash skal brukes der vanlig html/css (og evt. javascript) gjør samme jobben.** Og det er der skillet går mellom når man bør bruke flash og ikke.

 

 

** Altså hvor det er ikke stor fordeler med å bruke flash pga. brukervennlighet. Eller den fører til en stor økning i antall folk som kjøper produktet eller påvirkes av reklamen.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...