Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan lage taubane, for transport opp bakken til hytta.


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge hytte, men jeg har allerede støtt på problemer før jeg har bygget den.

Tomta er 200 meter oppi bakken, på 45 høydemeter.

 

All frakt av matrial (selve hytta), og folket opp og ned kommer til å bli slitsomt vil jeg tro.

 

Jeg har sittet å lekt med tanken å lage en enkel taubane opp til tomta, og sitter med endel spørsmål.

Stigningen, eller vinkelen på fjellet opp til tomta er rundt 13-15 grader.

 

- Hvor mange stopler trenger jeg på 150 meters bane

- Hvor tjukk wire trenger jeg for å få en last på minst 500 kg opp

- Hva kan jeg vinsje den opp med

- Hvordan kommer eventuelt en kurv/bur over hvert punkt per stolpe uten å spore av.

- Hvordan styre banen både nede/oppefra og fra kurven?

 

Muligheter som jeg kan lage med, er 12v, 230v, bensinmotor osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel nå svarer jeg deg ikke på topicen, men spar deg for mye arbeid, og tror ikke det blir mye dyrere om du kjøper en firehjuling med en liten henger. gøy er det også ;)

 

Tanken har hvert der, men det er 2 grunner for jeg ikke går for det alternativet.

 

- Blir hjulspor opp fjellet, bygdelaget kommer til å klikke internasjonalt.

- 4hjulingen klare nok ikke trekke så mye opp den enkelte bratte skråningen som er der...

Lenke til kommentar

En taubane, med de påler du trenger for 500kg vil også sette sine spor.

 

Andre forslag:

Låne en hest med kjerre?

Snøscooter og kjøre alt opp på vintern?

Leie helikopter?

Dugnad, få med folk og bære det opp selv?

Høre med et jaktlag om du kan låne sånn beltegående minitraktor de bruker for å trekke Elg ut fra skogen.

Lenke til kommentar
En taubane, med de påler du trenger for 500kg vil også sette sine spor.

 

Andre forslag:

Låne en hest med kjerre?

Snøscooter og kjøre alt opp på vintern?

Leie helikopter?

Dugnad, få med folk og bære det opp selv?

Høre med et jaktlag om du kan låne sånn beltegående minitraktor de bruker for å trekke Elg ut fra skogen.

 

Hest er det ikke dær.

Snøscooter... ja da må jeg vente til neste vinter, for å så vente til neste sommer for å bygge.

Helikopter tar 8000 for oppmøte, 1200 kroner per løft... ser for meg en 10-12 løft.

 

Jeg har tenkt litt på en beltemaskin ja...

 

Men planen med denne taubanen er at den skal stå der etter hytta er ferdi.

uansett trur jeg ikke disse "pålene" trenger å være så stor... da jeg såg denne annonsa.

Lenke til kommentar
I tillegg var jo ikke akkurat den taubanen der særlig skjønn.

 

Nei men det går ann å gjøre noe med, jeg sveiser selv, og fabrikere selv.

Jeg er egentlig bare ute etter hvordan den må være funksjonelt, så lager jeg den sånn den glir inn i naturen, men maling osv.

Lenke til kommentar
Hva trengs av tillatelser for å sette opp noe sånt da? Vil bygdelaget klikke mindre av en taubane som står der til evig tid, enn noen hjulspor evt en vei de to hundre meterne?

 

Ja jeg vet ikke... jeg tror ikke den taubanen blir så synlig som du skal ha den til.....

Dette blir jo en mini mini taubane så...

 

Si at jeg må ha stolper hver 30 meter, så må jeg ha 6-7 sånne her :

46_-1743786928.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Hvorfor er alle så uenige med den taubane-ideen? Det er jo greit med en taubane som man kan ha stående der hvis man skulle ha flyttet flere ting oppover etter at hytten er ferdig. Den er jo fin å ha for sikkerhetskyld.

Endret av Slettet-IHZgkuqNJD
Lenke til kommentar

Så med helikopter, så kommer du langt med ca 20 tusen? Kanskje du skulle innhente et anbud fra flere akuelle. Er ikke sikkert den summen er så dyr, kontra alternativene. Selv om du sveiser selv, så må det jo kjøpes inn en del materialer. Leie av gravmaskin. Søknad til kommunen, m.m. Samt all tiden, du vil bruke.

 

Angående taubane. Tviler litt på om noen her (som har nødvendig kompetanse), vil dimensjonere vaier, stolper, hjul/bolter, m.m. og motor, du trenger for å kunne sette opp dette trykt. Gå i såtilfelle til et Rådgivende ingenør firma, så dimensjonerer de det du trenger. De kan også lage tegningene. Og hjelpe deg med søknader til kommunen.

 

Det kan også lønne seg med kun en "bukk" i hver ende, i steden for mange stolper i mellom.

 

 

Editt: Registrerte først nå, at tråden er gammel. :) Hvordan gikk det med hytta?

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

489804D6-4077-4D7D-BF8E-4EB1B79979AF.thumb.jpeg.b2cf087df0e1b8650fc6a7b573d8b0ae.jpegSer tråden er gammel, men då eg sjølv lette etter inspirasjon når vi skulle bygge taubane fra sjøen og opp på hytta.  velger eg å legge ut dette for å vise at ein enkelt og billig kan få det til på. Lengen opp til hytta er på ca. 130m og stiger 50 oppover. Vi brukte 2 stk brukte høgspentstolper. Eine stopen på trykkstag og andre på 4 stk strekkstag. Begge master er bardunert med 2 barduner. Har ikkje fått spelet på plass endå, men har prøvekøyrt  med nokkevinsj og frakta bagasje og trevarer opp og ned uten problemer. 

713C624D-79A8-4825-A399-572182218BAE.png

18D94212-6F5C-4CF9-9F9D-8D846CD9549D.jpeg

2B439D4F-1A48-42C9-BB94-EEC7B15E9B48.jpeg

Endret av Andrashb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...