mamobr Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Jeg hadde to ødelagte gamle datamaskiner, 4 og 5 år, ingen av dem brukt på lenge. Jeg fikk idéen at jeg kunne lage en maskin som fungerte av disse 2, som jeg kunne gi som en slags bursdagspresang til fattern. På den beste(4 år) var hovedkort og/eller prosessor gått til helvete, mens på den dårligste(5 år) var trolig bare strømforsyning ødelagt. Sluttresultatet ble da hovedkort (med RAM, prosessor) og harddisk(IDE) fra den som var den dårligste av maskinene, og de fleste andre deler (strømforsyning, kabinett, skjermkort, lydkort, nettverkskort, usb-kort) fra den andre. CD/DVD-spillerne tror jeg var en fra hver. Jeg fikk omsider bootet og windows fungerte, men jeg synes den var litt i treigeste laget. Det hadde nok hjulpet å formatere, men jeg tenkte nå jeg skulle prøve å oppgradere RAM. Den dårligste maskinen hadde 1 brikke på 512 Mb 266 Mhz DDR RAM. Den andre hadde 2 brikker 512 Mb 400 Mhz DDR RAM. Jeg klarte ikke å finne noe angående specs til hovedkortet og hva slags ram det støttet, men tenkte jeg skulle ta sjangsen å installere 2 brikker 400 Mhz DDR RAM, og se hvordan det gikk. Etter dette fikk jeg aldri skjerm igjen, selv ikke etter jeg satt den dårligste brikken tilbake. Ellers høres maskinen helt normal ut når jeg slå den på, og den piper ikke. Før øvrig minner dette kanskje om symptomer før strømforsyninga daua helt på den gamle. Kan det siste jeg gjorde med RAMen rett og slett ha svidd kretser på HK eller noe, sånn at den i hvert fall er fortapt? Eller kan noen tenke seg noe annet? Det er ikke snakk om store verdier som er ødelagt akkurat, og jeg så det på en bonus om greien ville virke til slutt, men det er litt surt at den faktisk daua igjen etter at jeg hadde fått liv i den. Bare litt om maskinen til slutt: -PSU: 300 W -HK: fW8280IDB eller noe sånn, veit ikke hvilket merke, trolig Intel -CPU: Intel Pentium 4 2,2 Ghz -Skjermkort: Ati radeon 9800 pro AGP (har også et Geforce 7900 GS, men tar sikkert for mye strøm. Dessuten tror jeg HK har integrert skjermkort, men får ikke skjerm av det heller.) -HDD: 120 GB western digital IDE
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå