Gå til innhold

Ballistix RAMTimings veiledning.trenger litt hjelp.


pimpy

Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Sliter litt med å forstå ram timingsene..jeg har nettopp kjøpt meg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571..de nye ballistix brikkene å trenger hjelp til hvor jeg skal endre timingsene til de anbefalte 5-5-5-15-2.35v.

Er jo mange forskjellige parametere jeg kan endre og jeg vet ikke hvilke.

leste på forumet å kjørte en test med CPU-z og fikk følgende verdier:

freq:376,9

fsb:dram:cpu/8

cas:5.0 clocks

tRSD:5.0 clocks

tRP:5.0 clocks

tRAS:18 clocks

tRC:24 clocks

CR: 2t

 

Kikket i BIOS og dram volt låg på 1.8-1.9v

og jeg skrev opp slik oppsettet er for endring av timingsene er i BIOS slik det kansje blir litt lettere for dere.:)

BIOS

Cas Latency:5t

1t/2t command timing:2T

Write recovery Time:6t

Precharge Time:2t

Row Cycle Time:24T

Ras To Cas R/W delay:5T

Ras To Cas Delay:3t

Row Precharge Time:5t

Minimum Ras active Time:18t

 

 

 

Forstår egentli veldig lite av de parameterene og jeg trenger hjelp til å vite hvem av de jeg skal endre.

De er de som PC-en har satt automatisk og det er de som er satt nå.

noen som kan hjelpe meg litt?:)

takk på forhand.

 

AMD Athlon 64 x2 dual 6000+ 3ghz

 

2gb ballistix ram

 

Nvidia Geforce 8800gtx

 

gigabyte S-series GA-MA790X-DS4

Endret av pimpy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
anbefalte 5-5-5-15-2.35v.

Du skal ikke ha 2,35v bare så det sakt.

 

Sette dette i bios.

MEM (DDR), Mhz: 1066

Actual MEM (DDR), Mhz:1066(er 533mzh cpu-z)

 

Dram voltage:2.1v

 

tCL 5 (CAS Latency)

tRCD 5

tRP 5

tRAS 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

Når dette er gjort skal du boote Memtest86+ 2.01

Ikke feil ferdig,feil test 5 øk til 2.2v

Mange feil teste 1 og 1 brikke.

Lenke til kommentar
anbefalte 5-5-5-15-2.35v.

Du skal ikke ha 2,35v bare så det sakt.

 

Sette dette i bios.

MEM (DDR), Mhz: 1066

Actual MEM (DDR), Mhz:1066(er 533mzh cpu-z)

 

Dram voltage:2.1v

 

tCL 5 (CAS Latency)

tRCD 5

tRP 5

tRAS 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

Når dette er gjort skal du boote Memtest86+ 2.01

Ikke feil ferdig,feil test 5 øk til 2.2v

Mange feil teste 1 og 1 brikke.

 

 

Hei igjen..

 

De parameterene i BIOS jeg klan endre på er de her.:

BIOS

Cas Latency:5t

1t/2t command timing:2T

Write recovery Time:6t

Precharge Time:2t

Row Cycle Time:24T

Ras To Cas R/W delay:5T

Ras To Cas Delay:3t

Row Precharge Time:5t

Minimum Ras active Time:18t

 

Så jeg forsto ikke helt hvilke av de du ville jeg skulle forandre.er veldig dårlig på de tingene her som du kansje forstår.

En annen ting er at jeg ikke kan sette 1066mhz på brikkene i BIOS.Høyeste er 800mhz ta en eller annen grunn.hovedkortet mitt støtter det så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan endre det.

Har endret volten så den er nå 2.160v.

Endret av pimpy
Lenke til kommentar
Du har jo fått alle data,du får ta bilde av bios da og poste.

 

Her er en post til du kan se på.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

 

 

OKei..

 

Skal ta ett bilde når jeg kommer hjem og så laster jeg det oppp så du kan ta en titt.:)takk for hjelpen så langt:)

SNIPPSAT kjører stort sett Intel rigg, og vet sikkert ikke at memclk 800 er maks for Athlon X2 cpuer :p

 

Hvis du skal kjøre minnet ditt på maks frekvens må du overklokke prosessoren eller ihvertfall HT bussen.

 

Hvis du ikke ønsker å gjøre det kan du eventuelt kjøre tightere timings da dette vil gi ca samme effekt som høy frekvens.

 

Du kan begynne med å prøve tcl 4, tRCD 4, tRP 4, tras 12, trc 24, command rate 2t @800MHz @2,1v Dette gir ca samme effekt som 1066Mhz frekvens, og det skal brikkene dine klare uten store problemer

 

Hvis dette går bra kan du prøve command rate 1. Alle subtimings kan du la stå på auto i begynnelsen, så finner bios de beste løsningene selv.

 

Hvis det også går bra med command rate 1 kan du jo teste 3 3 3 8 trc 21 command rate 1t @800MHz @2,2v. Hvis minnet ditt klarer dette på sertifisert spenning (2,2v) skal du være veldig fornøyd. (tviler egentlig på det).

 

Du kan også sjekke minnet ditt om de har ic'er på begge sidene av minne modulen eller omn de har ic'er bare på den ene siden. Hvis du har fått moduler med ic'er på begge sidene er det godt mulig du har fått d9gmh brikker som er veldig overklokkingsvennlige.

Lenke til kommentar
Du har jo fått alle data,du får ta bilde av bios da og poste.

 

Her er en post til du kan se på.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

 

 

OKei..

 

Skal ta ett bilde når jeg kommer hjem og så laster jeg det oppp så du kan ta en titt.:)takk for hjelpen så langt:)

SNIPPSAT kjører stort sett Intel rigg, og vet sikkert ikke at memclk 800 er maks for Athlon X2 cpuer :p

 

Hvis du skal kjøre minnet ditt på maks frekvens må du overklokke prosessoren eller ihvertfall HT bussen.

 

Hvis du ikke ønsker å gjøre det kan du eventuelt kjøre tightere timings da dette vil gi ca samme effekt som høy frekvens.

 

Du kan begynne med å prøve tcl 4, tRCD 4, tRP 4, tras 12, trc 24, command rate 2t @800MHz @2,1v Dette gir ca samme effekt som 1066Mhz frekvens, og det skal brikkene dine klare uten store problemer

 

Hvis dette går bra kan du prøve command rate 1. Alle subtimings kan du la stå på auto i begynnelsen, så finner bios de beste løsningene selv.

 

Hvis det også går bra med command rate 1 kan du jo teste 3 3 3 8 trc 21 command rate 1t @800MHz @2,2v. Hvis minnet ditt klarer dette på sertifisert spenning (2,2v) skal du være veldig fornøyd. (tviler egentlig på det).

 

Du kan også sjekke minnet ditt om de har ic'er på begge sidene av minne modulen eller omn de har ic'er bare på den ene siden. Hvis du har fått moduler med ic'er på begge sidene er det godt mulig du har fått d9gmh brikker som er veldig overklokkingsvennlige.

 

 

ok.takk for infoen.skal teste ut jeg.gir tilbakemld når jeg har testet:)

Lenke til kommentar
Du har jo fått alle data,du får ta bilde av bios da og poste.

 

Her er en post til du kan se på.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

 

 

OKei..

 

Skal ta ett bilde når jeg kommer hjem og så laster jeg det oppp så du kan ta en titt.:)takk for hjelpen så langt:)

SNIPPSAT kjører stort sett Intel rigg, og vet sikkert ikke at memclk 800 er maks for Athlon X2 cpuer :p

 

Hvis du skal kjøre minnet ditt på maks frekvens må du overklokke prosessoren eller ihvertfall HT bussen.

 

Hvis du ikke ønsker å gjøre det kan du eventuelt kjøre tightere timings da dette vil gi ca samme effekt som høy frekvens.

 

Du kan begynne med å prøve tcl 4, tRCD 4, tRP 4, tras 12, trc 24, command rate 2t @800MHz @2,1v Dette gir ca samme effekt som 1066Mhz frekvens, og det skal brikkene dine klare uten store problemer

 

Hvis dette går bra kan du prøve command rate 1. Alle subtimings kan du la stå på auto i begynnelsen, så finner bios de beste løsningene selv.

 

Hvis det også går bra med command rate 1 kan du jo teste 3 3 3 8 trc 21 command rate 1t @800MHz @2,2v. Hvis minnet ditt klarer dette på sertifisert spenning (2,2v) skal du være veldig fornøyd. (tviler egentlig på det).

 

Du kan også sjekke minnet ditt om de har ic'er på begge sidene av minne modulen eller omn de har ic'er bare på den ene siden. Hvis du har fått moduler med ic'er på begge sidene er det godt mulig du har fått d9gmh brikker som er veldig overklokkingsvennlige.

 

 

ok.takk for infoen.skal teste ut jeg.gir tilbakemld når jeg har testet:)

 

 

Hei igjen..hvilke av parameterene er tRAS?er usikker.resten er grei.:)

Lenke til kommentar
Hei igjen..hvilke av parameterene er tRAS?er usikker.resten er grei.:)

tras kan du sette til 12 hvis du kjører cas 4 eller 8 på cas 3, du kan også sette høyere om du vil :)

 

 

Takk for all infoen,men jeg er fortsatt usikker på parameterene jeg skal endre på.slik ser valgene ut i min BIOS som jeg kan endre på:

BIOS

Cas Latency:5t

1t/2t command timing:2T

Write recovery Time:6t

Precharge Time:2t

Row Cycle Time:24T

Ras To Cas R/W delay:5T

Ras To Cas Delay:3t

Row Precharge Time:5t

Minimum Ras active Time:18t

 

 

Hvilke av de er tRP?,tRAS tRC?.jeg er kansje litt treig,men jeg er redd for å gjøre feil og ødelegge noe så derfor prøver jeg å vere sikker før jeg endrer noe:)

Lenke til kommentar
Hei igjen..hvilke av parameterene er tRAS?er usikker.resten er grei.:)

tras kan du sette til 12 hvis du kjører cas 4 eller 8 på cas 3, du kan også sette høyere om du vil :)

 

 

Takk for all infoen,men jeg er fortsatt usikker på parameterene jeg skal endre på.slik ser valgene ut i min BIOS som jeg kan endre på:

 

BIOS prøv dette:

Cas Latency:5t 4

1t/2t command timing:2T 2 / 1t

Write recovery Time:6t 6

Precharge Time:2t 2

Row Cycle Time:24T 24

Ras To Cas R/W delay:5T 4

Ras To Cas Delay:3t 3

Row Precharge Time:5t 4

Minimum Ras active Time:18t 12

 

 

Hvilke av de er tRP?,tRAS tRC?.jeg er kansje litt treig,men jeg er redd for å gjøre feil og ødelegge noe så derfor prøver jeg å vere sikker før jeg endrer noe:)

Du kan sette dem slik som jeg har skrevet inn i qouten. hvis den første linjen går bra kan du teste med command time 1 etterpå. Det spørs om det går, du må ihvertfall gi minnet ditt 2,2v ved cmd rate 1t.

 

Du kan for øvrig ikke ødelegge noe så lenge du ikke dreper dem med spenning. Det værste som kan skje er at du må resette cmos hvis du setter helt feil timings.

Lenke til kommentar
Hei igjen..hvilke av parameterene er tRAS?er usikker.resten er grei.:)

tras kan du sette til 12 hvis du kjører cas 4 eller 8 på cas 3, du kan også sette høyere om du vil :)

 

 

Takk for all infoen,men jeg er fortsatt usikker på parameterene jeg skal endre på.slik ser valgene ut i min BIOS som jeg kan endre på:

 

BIOS prøv dette:

Cas Latency:5t 4

1t/2t command timing:2T 2 / 1t

Write recovery Time:6t 6

Precharge Time:2t 2

Row Cycle Time:24T 24

Ras To Cas R/W delay:5T 4

Ras To Cas Delay:3t 3

Row Precharge Time:5t 4

Minimum Ras active Time:18t 12

 

 

Hvilke av de er tRP?,tRAS tRC?.jeg er kansje litt treig,men jeg er redd for å gjøre feil og ødelegge noe så derfor prøver jeg å vere sikker før jeg endrer noe:)

Du kan sette dem slik som jeg har skrevet inn i qouten. hvis den første linjen går bra kan du teste med command time 1 etterpå. Det spørs om det går, du må ihvertfall gi minnet ditt 2,2v ved cmd rate 1t.

 

Du kan for øvrig ikke ødelegge noe så lenge du ikke dreper dem med spenning. Det værste som kan skje er at du må resette cmos hvis du setter helt feil timings.

 

 

OK.takker å bukker:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...